עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי ארבע לוחמות המשרתות בצה"ל, זאת באמצעות עו"ד ינור ברטנטל, בה הן מבקשות לפתוח את כלל היחידות המיוחדות והמובחרות בצבא גם לנשים, וזאת ללא תקופת הכשרה - "פיילוט", עודכנה בסוף השבוע בעקבות דבריו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. הבקשה מתבססת בין היתר על תפקודן של צוות הטנקיסטיות בשבת השחורה של ה-7 באקוטובר, כמו גם על בסיס דברי הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, במספר התבטאויות פומביות בעת האחרונה. 

בין היתר בלשון הבקשה צוטטו דברי הרמטכ"ל: "כמו שאתם מכירים, ובעיקר מכירות, יש שיח בחברה הישראלית בשנים האחרונות - נכון שנשים תהיינה בשירות קרבי או לא נכון? ואני אומר לכן, לפעמים צריך לדבר הרבה כדי להסביר משהו... ניסינו את זה בהכשרות, באימונים ובפעילות מבצעית בשגרה - אבל אני חושב שכאן קיבלנו תשובה שהיא ללא מילים, תשובה של עשייה ולחימה".

הדיון בבג''ץ בעתירת הלוחמות (צילום: שלו שלום/TPS)
הדיון בבג''ץ בעתירת הלוחמות (צילום: שלו שלום/TPS)

בנוסף מנמקות העותרות באמצעות עורכי דינם ינור ברטנטל, עמיחי ויינברגר ועדי קליין ממשרד עו"ד ויינברגר ברטנטל כי: "תשובת המשיבים לצו על תנאי להצדקת החלטת צה"ל להותיר תפקידי לוחמה שונים סגורים בפני נשים, הופרכו מניה וביה במהלך מלחמת חרבות ברזל, ואף נראה כי הנחת המוצא שהציגו המשיבים לפיה נפתחים תפקידי לוחמה במשורה, וגם זאת תוך התניית פתיחת התפקיד בקיום 'פיילוט' מקדים לבחינת יכולת והתאמה, מהווה כיום אך תירוץ אשר אינו יכול לעמוד עוד בהינתן הצלחתן של נשים בתפקידי הלוחמה השונים בזירות השונות".

את הבקשה להורות למשיבים להגיש תשובה מתוקנת מטעמם לצו על תנאי חותמים עורכי הדין: "לאור האמור והמפורט לעיל, ובשים לב לתפקודן המצטיין של הלוחמות במלחמה, כמו גם בשים לב ל'קריסת הקונספציה' בדבר החובה לכאורה בקיום פיילוטים כתנאי לפתיחת התפקידים, או בדבר מיקומן של נשים בשדה הקרב, ובהינתן העובדה לגביה אין חולק – כי ישנן נשים שלהן יכולות פיזיות העונות על דרישות התפקיד ביחידות המובחרות ואף בשים לב להצהרות האחרונות של הרמטכ"ל ובעלי התפקיד השונים - מתבקש בית המשפט הנכבד להורות למשיבים להודיע האם אכן הם עומדים על עמדתם כפי שהוצגה בתשובה לצו על תנאי שהוגשה מטעמם, והאם אין ברצונם להגיש תשובה מתוקנת מטעמם לצו על תנאי ובגדרה להסכים לסעדים המבוקשים בעתירות דנן. ויפה שעה אחת קודם".

לוחמות צה''ל (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דובר צה''ל)
לוחמות צה''ל (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דובר צה''ל)

עורכי הדין מסרו: "תפקודן המצוין ומציל החיים של נשים לוחמות באירועי ה7 באוקטובר, מוכיחים כי הגיע הזמן לפתוח את השורות בכל יחידות החוד. נשים לוחמות לא היו צריכות להוכיח דבר לאף אחד, אך עם פרוץ המלחמה ולאור הישגיהן, נכון לצבא להסיר את כל המכשולים ולתת לנשים לוחמות ביחד עם הגברים לעמוד בחוד החנית של צה"ל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי הודיע בחודש ספטמבר האחרון לבג"ץ כי בצה"ל יפתח מסלול התנסות ללוחמות בסיירת מטכ"ל בשנים 2025-2024, במסגרתו הלוחמות יוכלו לשרת ביחידת הניוד 551 ולראשונה, במסלול שריון התקפי, המתמרן לעומק שטח האויב.

תפקידי הלחימה שיפתחו ללוחמות הם: שירות מבצעי בסיירת מטכ"ל בנובמבר 2024, שירות ביחידת הניוד המטכ"לית באוגדה המובחרת 98 בסוף 2024 - מחלקת נשים ושירות בשריון מתמרן, כלומר שירות שאינו רק בגבולות, אלא גם מעבר גבולות ישראל. בנוסף, יתאפשר גם שירות ב-669 ויחידת יהלום החל מנובמבר 2023.

עו''ד ינור ברטנטל (צילום: ללא קרדיט)
עו''ד ינור ברטנטל (צילום: ללא קרדיט)