במכתב נוקב ואנונימי שנשלח אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ואל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, מותחים "קצינים מודאגים" כפי שנחתם בסופו, על אופן מינוי וקידום קצינים שנעשה לכאורה בשבוע שעבר תוך שהם מציינים כי רשימת הקצינים שקודמו והתפקידים שיאיישו לכאורה נרשמה על ידם מבעוד מועד מתוך הימור בטוח כי אלו יהיו השיבוצים, נוכח מה שהם טוענים כבעלי זיקה וקרבה פוליטית ואינטרסנטית, תוך התעלמות מכישוריהם של קצינים אחרים, טיוח ותפירת תפקידים לטענתם. 

מי יהיה המפכ"ל הבא? התנהלות בן גביר היא דוגמה למנהל ציבורי בלתי תקין
המפכ"ל שבתאי שובר שתיקה: "מציע לכל מטיפי המוסר להיצמד לאמת"

המכתב הזה מעורר סערה רבתי במשטרה וגורמים בכירים סבורים כי מטרתו היא לפגוע בארגון דווקא אחרי שזכה לכאורה להכרה, להוקרה ולהערכה רבה אחרי פעילותו בשבת ה – 7 באוקטובר.

שוטרים ב-7 באוקטובר (צילום:  Nati Shohat/Flash90)
שוטרים ב-7 באוקטובר (צילום: Nati Shohat/Flash90)

במכתב שנשלח בראשון האחרון והוא מתייחס לסבב ראיונות והחלטות שהתקבלו שבוע קודם לכן בשני ה – 4.12, טוענים אותם קצינים כי אין לה דבר וחצי דבר נגד אותם קצינים שנבחרו לקידומים ולתפקידים השונים אולם מתוך מה שהם מכנים דאגה למדינה, לציבור, למשטרה ולערכיה הם סבורים כי ההליך כולו היה נגוע במניעים ושיקולים זרים וכראיה הם מציינים את ההימור שלהם שמוכיח כי התוצאות היו ידועות מראש.

"אנו פונים אליכם כי טובת המדינה, האזרחים, המשטרה והמשרתים בה עומדים לנגד ענינו, ואנו עושים זאת בשמם של קצינים רבים וטובים שנקעה נפשם מהדרך הפסולה והמושחתת בה מנוהל הליך הקידום והשיבוץ במשטרת ישראל. אנו דור של קצינים צעירים אשר משרת בארגון מתוך תחושת שליחות שמקבלת משנה תוקף דווקא בימים קשים ומרכבים אלו, דור שאינו מוכן לקבל עוד בהכנעה ובשתיקה את המינויים הפסולים והמעורבות הפוליטית כפי שהם מתבצעים במשטרת ישראל כיום, ומבקשים לוודא שההליך יתקיים באופן ערכי, נקי וראוי בו תינתן לכל אחד מהקצינים הזכות לתמודד כשווה בין שווים. אין אנו מקבלים עוד את העובדה שישנם מתמודדים אשר זוכים ליחס מועדף נוכח אינטרס או קירבה אישית ופוליטית, כפי שאין אנו מקבלים את העבודה כי תוצאות הדיון ידועות מראש", מלינים העותרים במכתב. 

יתרה מכך, אותם עותרים מציינים במפורש מספר מינויים לרבות שמות הקצינים והתפקידים שאליהם קודמו ומעלים טענה לפיה חלקם הלא מבוטל היה מתוך מניע של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שדואג לגזרת מחוז ש"י לכאורה ממניעים פוליטיים ואלקטורליים. 

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לטענתם, ההליך היה פגום בין היתר בשל מלחמת חרבות ברזל ובכך בוטל שלב מסויים ולשלב המינויים אושרו כל הקצינים שסברו כי הם ראויים לקידום. עוד לטענתם מפכ"ל המשטרה שעומד לסיים את תפקידו ולכאורה נלחם על הארכת כהונתו לא ראוי לקבוע את סבב המינויים הנוכחי שכן אין הוא בעל תוקף מוסרי וערכי כדברם. 

"ונדמה שהמינויים הקרובים הם בבחינת מכירת חיסול ותשלום חובות למקורבים כולל לשר עצמו והכל על מנת שכהונתו תוארך. קצינים שנותבו לקידום זומנו לראיונות שנקבעו מראש למשך 5 דקות ברוטו בלבד. כך שמספר מועמדים (12-10) רואיינו בשעה. התחושה של מרבית הקצינים הייתה שעיקר המשימה של אותם מראיינים (קצינים בדרגת ניצב) היא לסמן וי על ביצוע ראיון בדרך למינוי של אלו שנקבע קידומם מראש. זה לא הליך הוגן ובוודאי שלא הליך תקין".

עוד הם מציינים במכתבם: "המפכ"ל וחברי הספ"כ קיבלו מנדט לפקד ולנהל את משטרת ישראל לקדנציה קצובה, עצם קבלת המנדט אינה מאפשרת לאף אחד מהם לנהוג ולפעול בניגוד לשליחות אליה נשלחו. אין הם יכולים לפעול ולנהוג כאילו המשטרה שייכת להם ואין הם כפופים לנהלים, להוראות הדין ותקינות ההליך. לצערנו למפכ"ל ולספ"כ הארצי אין לא ערך ולא כבוד או רחמים על הארגון ועל עתידו, ואין הם מרחמים על קצינים טובים וראויים שפשוט הרימו ידיים ונכנעו לשיטה הפסולה של דילים וחבר מביא חבר. סבב המינויים האחרון שהיה כה מושחת ופסול חתום על שמו של המפכ״ל וראש אגף משאבי אנוש שהשרישו בשנות כהונתו דפוסי ניהול מושחתים ופסולים ועיקרם מעורבות פוליטית משחיתה ומושחתת במינויים במשטרה ושיטת חבר מביא חבר הרקובה ממש כמו ימי מפא״י. סבב השיבוצים הזה ייזכר לדיראון משטרת ישראל ולדיראון כל אחד מחברי ספ״כ המשטרה. בפעם הראשונה מזה שנים רבות ואולי אף מיום הקמת המשטרה, קצינים בכירים שוקלים באופן ממשי ומיידי לסיים את שירותם במשטרה ולצאת לשוק העבודה האזרחי שהוא מתגמל ומכבד את עובדיו הרבה יותר, ובעיקר שם לרוב הטובים הם אלו שמתפתחים ומתקדמים".

"לצערנו המפכ״ל והלהקה הרופסת סביבו חיים את שוק העבודה של אתמול, כך שאם ההגה יישאר בידיים שלהם ואם הם ימשיכו לפעול בזלזול והפקרות מושחתת ומשחיתה בעוד מספר שנים הם יישארו לבד ללא קצונה איכותית שתהווה את עמוד השדרה הארגוני לעשרות השנים הבאות ואף ללא שוטרים איכותיים שיעדיפו לעבוד בסביבת עבודה מכבדת, אמינה ומתגמלת ולא רק בשכר. המפכ"ל ושותפיו בספ״כ הארצי מפרקים את הארגון מתוכו, מרסקים את האמון של המשרתים בו, וברור שייקח לבאים אחריהם שנים ארוכות כדי לשקם את ההרס, אובדן האמון והחורבן שהם ישאירו. הכאב שלנו הוא עצום, מאיפה התעוזה לזלזל בקצינים טובים, ערכיים ומסורים ולפגוע בהם ובבני משפחתם? למה להעביר אותם קצינים דרך ארוכה ומייגעת סתם כדי שישמשו כתפאורה? למה לטרטר אותם בנסיעות וראיונות בכל רחבי הארץ בזמן שתוצאות הדיון נסגרו מראש?".

יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
יעקב שבתאי (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

"דווקא עכשיו לאחר הטבח הנושא שעברנו כאומה, ובזמן מלחמת העצמאות השנייה שלנו כמדינה, דווקא עכשיו כאשר כולנו כעם מתאחדים ושוב קוראים האחד לשני אחי ואחיותיי, דווקא כעת המפכ"ל והספ"כ הארצי בוחרים לפלג ולחלל את המנדט שניתן להם ועושים בו כרצונם, תוך התעלמות מוחלטת ממנהל תקין, שקיפות, עמידה בנהלים ופקודות. אדוני/גבירתי אנו פונים אליכם ומבקשים את התערבותכם המיידית להציל את משטרת ישראל טרם ביצוע מינויי פסולים ולא ראויים, ועל מנת שתבחנו את תקינות ההליך וההחלטות שיתקבלו במהלך דיון השיבוצים, ובמידה וי ידרש אף לעצור לאלתר את החתימה והאישור של אותם מינויים עד למינוי מפכ״ל. מגיע לנו המשרתים והאזרחים מנהיגות אחרת, משטרה נקייה ונטולת השפעות חיצוניות. בברכה, קצינים מודאגים שאיכפת להם".

ממשטרת ישראל נמסר: "הליך המינויים במשטרת ישראל מתנהל באופן סדור ובהתאם לכלל ההליכים והאישורים הנדרשים  בטרם  קידום קצינים בכירים בין היתר ההליך המשמעתי והליך בטחון המידע. מטעמים ברורים הליכים אלו ימשיכו להתנהל בצירים מקצועיים ולא בכלי התקשורת. במשטרת ישראל משרתים קצינים ומפקדים מצוינים בעלי ניסיון פיקודי ומקצועי רב ולתפקידים השונים נבחרים  הקצינים המתאימים ביותר".