מאז תחילת שנת 2023 ועד ה-24 בדצמבר נרצחו 231 קורבנות המשתייכים למגזר הערבי. מדובר בעלייה חריגה ומשמעותית הנאמדת בלמעלה מ–113 אחוזים לעומת שנת 2022 כולה במהלכה גבתה הפשיעה האלימה במגזר הערבי 109 קורבנות בנפש.

מאות אלפי שקלים במזומן: אדם נעצר בחשד לשוד חנות צ'יינג'
חשד: צעיר החזיק בנשק משטחי הלחימה של ה-7 באוקטובר

הנתון הזה בלבד מסכם אולי את אחת השנים הקשות ביותר שידעה משטרת ישראל בכל הקשור לטיפול בפשיעה במגזר הערבי והנתונים הדרמטיים והמשמעותיים לגבי סיכולים של מקרי רצח ותפיסות עצומות של כלי נשק רק מעצימים את חומרת הבעיה נוכח המחיר הכבד שהחברה משלמת. 

חשוב לציין ולהדגיש כי אלמלא מלחמת חרבות ברזל לא מן הנמנע שהנתונים היו קשים עוד יותר שכן בחודש אוקטובר במהלכו כולם היו עסוקים בפשעי המלחמה ופריסת כוחות המשטרה למניעת טרור היתה נרחבת ומשמעותית, ירד מספר החיסולים באופן משמעותי למעט ארבעה מקרי חיסול בשלושה ימים עד ל – 20 באוקטובר אז נמנו 204 קורבנות בחברה הערבית.

משמעות הדברים היא כי במהלך חודשיים גדל מספר הקורבנות בחברה הערבית ב– 27 בני אדם וזאת חרף פעילות הפרויקטור לטיפול בפשיעה הערבית ניצב יורם סופר אחד המועמדים למפכ"לות. 

גורם בכיר במשטרה מציין "בהחלט בתקופה האחרונה אנחנו עדים לצערנו להתעוררות מחדש בפשיעה במגזר שפותר בנקל סכסוכים ויריבויות באמצעות שימוש בנשק וחיסולים ללא מורא וללא מתן משמעות לפגיעה בילדים או נשים וגם לא בחפים מפשע. המשטרה פועלת באופן משמעותי במגזר ותופסת מאות כלי נשק תוך סיכול של חיסולים רבים אבל התוצאות בהחלט לא מחמיאות.

יש כמות עצומה של כלי נשק במגזר הערבי וכל מי שמעורב בפשיעה לא בוחל באמצעים. סכסוכים בין נערים נפתרים בירי, אם לא מוציאים את היעד לחיסול העבריינים מגיעים אל בני משפחה או אפילו קרובים רחוקים כדי לאותת ליעדים לצאת ממקומות המסתור שלהם והחיסולים מתבצעים בכל שעה ביממה כאילו אין דין ואין דיין.

אנחנו חייבים לעשות חישוב מסלול מחדש ובהחלט העובדה שהחיים חזרו מעט לשגרה לכאורה גורמת גם לאותם עבריינים לחזור לפעילות בתחום הפשיעה החמורה וזה מורגש היטב. צריך להבין שבמגזר הערבי בוחרים במוות כפתרון ולצערי תוך ויתור על קדושת החיים".

איך קורה שבמגזר הערבי מספר הפענוחים הוא נמוך יחסית?

"פשוט מאד. הם ממעטים לשתף פעולה וחוששים שיחוסלו. הנקמה היא שמנחה להם את החיים ובמגזר יודעים את זה לכן מעט מוכנים למסור פרטים ואחרים מעדיפים לנקום ולצאת למסע חיסולים נגדי".