ועדת החוקה סיימה היום (שני) את הקראת סעיפי החוק לקיצור התמחות עורכי הדין בעקבות המלחמה כהוראת שעה לשנתיים עד סוף 2025. בעקבות דיוני הוועדה קבע היו"ר ח"כ שמחה רוטמן כי נוסח הצעת החוק ישונה כך שמי שהחל התמחותו לפני ינואר 2023, תחול עליו התמחות של 18 חודשים כקבוע היום. מי שהחל התמחותו לאחר ינואר 2023 ועד ל-31.8.23 תחול עליו התמחות של 14 חודשים. מי שהחל התמחותו החל מה-1.9.23 ועד לסיום הוראת השעה בסוף שנת 2025, ישלים התמחות של 12 חודשים.

התחזה לבני משפחות החטופים: כתב אישום הוגש נגד תושב יקנעם בגין הונאה
בית המשפט העליון: עונשם של פורעים משומר החומות לא יידחה | פרסום ראשון

למתמחים שהחלו התמחותם מינואר 2023 ועד מועד חקיקת החוק, ונכללים בקבוצות המילואימניקים ובני זוגם, המפונים או מקום התמחותו מפונה, מי שהמאמן שלו במילואים ולא התאפשר לו  להתמחות, מי שהוצאו לחל"ת או נפגעי איבה, חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם- תתאפשר להם לבחור להאריך את ההתמחות מ-12 או 14 חודשים ל-16 חודשים.

היועץ המשפטי לוועדה ומשרד המשפטים הציפו את הקושי הצפוי למאמנים ומתמחים בעקבות קיצור ההתמחות של מחזור מרץ 2023 ל-14 חודשים שהשפעתו תהיה כבר בחודשים הקרובים, בשל היעדר היכולת להיערך בזמן קצר לגיוס מתמחים חדשים וכן הועלה הצורך בהוספת מועדים מיוחדים של בחינות נוכח תקופות ההתמחות השונות

ח"כ רוטמן על האפשרות שתינתן להארכת ההתמחות: "לתת את הכוח להחליט בידיים של המתמחים". מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד התייחס למשך הוראת השעה שנקבעה לשנתיים: "המדינה הגדירה את 2024 כשנת לחימה ובהכרח ההשלכות על המתמחים יהיו כלפי שנת 2025. זה רציונל נכון מבחינת ההיצע לשוק העבודה, היציבות והוודאות"

עו"ד שונשיין, מנכ"ל לשכת עוה"ד: "אנחנו לא שבעי רצון מהתהליך ומתנגדים לכלול את מתמחי ספטמבר 24 ומרץ וספטמבר 25, דבר שנועד כהכנה לקיצור ההתמחות באופן קבוע בעתיד; היה הרבה יותר נכון לשבת עם לשכת עורכי הדין ולמצוא את הפתרון".

תחילה הוצע לקבוע בהוראת שעה לשנתיים כי תקופת ההתמחות למתמחים שהתחילו את התמחותם החל מחודש ספטמבר 2023 תקוצר לתקופת התמחות של 12 חודשים (במקום 18 חודשים).

נוסף על כך, הוצע לקבוע כי היעדרויות אשר נסיבותיהן קשורות בזיקה ישירה ללחימה ולמצב המיוחד בעורף, ייחשבו כהיעדרויות שנכללות בתוך תקופת ההתמחות של המתמחה ושאינן פוגעות ברציפות תקופת ההתמחות.

בעקבות דיוני הוועדה קבע היו"ר ח"כ רוטמן כי נוסח הצעת החוק ישונה כך שמי שהחל התמחותו לאחר ינואר 2023 ועד ל-31.8 2023 תחול עליו התמחות של 14 חודשים. מי שהחל התמחותו החל מה-1.9.23 ועד לסיום הוראת השעה בסוף שנת 2025, ישלים התמחות של 12 חודשים.

למתמחים שהחלו התמחותם מינואר 2023 ועד מועד חקיקת החוק, ונכללים בקבוצות המילואימניקים ובני זוגם, המפונים או מקום התמחותו מפונה, מי שהמאמן שלו במילואים ולא התאפשר לו להתמחות, מי שהוצאו לחל"ת או נפגעי איבה, חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם -תתאפשר להם הבחירה להאריך את ההתמחות מ-12 או 14 חודשים ל-16 חודשים.