כניסתו לתפקיד של מ"מ נציב שב"ס גונדר קובי יעקובי, ועוד קודם לכן ההצהרות לפיהן שב"ס ישנו מדיניות וינהיגו יד קשה כלפי ארגוני פשיעה וראשיהם השוהים בבתי הסוהר ואף ינקטו בצעדים קיצוניים כנגד מפרי הסדר והמשמעת, הובילו למספר התרחשויות לא פשוטות בימים האחרונים - לרבות השלכת רימון רסס וכן אמצעי לחימה אחרים על בתי סוהר שונים ביפו ובאזור השרון.

הפעיל תכנית צהרונים מסובסדת בעיר טייבה והונה במיליונים
הגיעו על אופנוע, ירו מנשק חם ופצעו את הקורבן: האלימות במגזר שוב בעלייה

עוד זוהה ניסיון להביע תמיכה באחד האסירים הפליליים המסוכנים והמשמעותיים ביותר, קוטייר עודה, מה שהובילה לענישה קולקטיבית ולהוצאת כ–70 אסירים מתאיהם והעברתם לצינוק.

האירועים הללו מבהירים יותר מהכול כי למרות שאין בהנחיות שב"ס התייחסות המגדירה אסיר כמסוכן עדיין, בשב"ס מבינים כי עודה הוא בהחלט ברף העליון של האסירים הפליליים וההתייחסות אליו היא בהתאם. 

קוטייר עודה, כך מאמינים בשב"ס, מנהל את "עסקיו" הפליליים גם מתוך כותלי בית הסוהר וההערכה הזאת מקבלת משנה תופס עם תפיסת אמצעים אלקטרוניים וטלפון נייד בחיפוש שבוצע בראשית השבוע בתאו.

העובדה שהאסיר יכול לשלוט מאחורי סורג ובריח על מה שמתרחש ברחוב, במסגרת מאבקי השליטה וניהול הסכסוכים הפתוחים, מצביעה על חוסנו של אותו ארגון ובעיקר על העובדה שאיש בארגון של קוטייר עודה לא מנסה לבגוד בו או לחתור תחתיו.

"האיש הזה נשפט לפני כשמונה שנים למאסר ממושך על שורה ארוכה של עבירות חמורות, ויש לו לרצות עוד לא מעט שנים בכלא, ובכל זאת הוא עדיין מהווה פקטור ברחוב העברייני ובקרב ארגוני הפשיעה, לרבות הגדולים שבהם הפועלים היום ברחבי המדינה. עודה, מוכר כאלים ומסוכן וכך הקיף עצמו בשורה של נאמנים ועושי דרכו שהולכים אחריו באש ובמים תרתי משמע ללא פחד וללא מורא. כל פעולה שלו בכלא מקבלת משמעות בחוץ וכל פעולה בחוץ מגיעה אליו לתוך הכלא, זאת למרות שמירה קפדנית והכנסתו לא אחת לצינוק או בידוד", אומר למעריב גורם המעורה בפרטים.

עוד הוסיף אותו גורם: "קוטייר עודה הוא סוג של מפלצת, שצמחה מארגון חרירי והוא בחר לפעול בגזרה אחרת, באזור המרכז ותל אביב. הוא חבר לארגוני פשיעה יהודיים ולאנשי עסקים שעבורם ביצע משימות גבייה בתחילת דרכו, ולאחר מכן כשנכנס לכלא דרש את שמגיע לו. הוא נשוי ואב לילד, להם הוא דואג במסירות כמו גם למשפחתו המורחבת. הוא לא ייתן לאיש לפגוע בהם או להחסיר מהם דבר וכל התנהלות אחרת מובילה לתגובה ישירה מצדו".

אותו גורם מציין כי עודה היה בברית עם מספר ארגוני פשיעה גדולים איתם נקלע לסכסוך על רקע כניסתו לכלא וגם משם הוא מהלך אימים ומהווה סיכון עבורם.

בין הארגונים שאיתם נמצא עודה במחלוקת קשה נמנה ארגונם של האחים מוסלי ולא מעט מהאירועים שכוונו לעברם מיוחסים לאנשיו על ידי המשטרה לפחות מבחינת הערכות מודיעיניות. מסתבר שעודה מהווה אגוז קשה לפיצוח גם עבור שב"ס וגם עבור המשטרה.

"אנשי עסקים שחברו אליו ורכשו ממנו שירותים, וכעת לא משלמים לו בשל כניסתו לכלא, סופגים חיצים מכוונים, לעיתים בדמות ירי, השלכת רימונים ומסרים אחרים שהוא מעביר להם כדי שיפנימו כי כניסתו לבית הסוהר לא מוחקת אותו מהמפה.

"אם רוצים ליצור שקט בשב"ס, חייב לאמץ את התוכנית שמביא איתו המ"מ הנכנס כפי שהציג אותה בישיבה הראשונה שלו בשב"ס" אומר גורם בשב"ס בהתייחסו למה שמכנים תופעת קוטייר עודה. "אף אסיר לא יוכל להפר סדר או משמעת ובודאי שלא להתנהל בתוך כותלי הכלא במסגרת עסקיו הפליליים. זה לא יהיה וכל הפרת משמעת תגרור ענישה מחמירה ותגובה נוקשה מצד שב"ס".