הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אנחנו נמצאים במקום העבודה שלנו שעות רבות במשך השבוע, לפעמים אפילו יותר זמן מאשר בבית שלנו. אנחנו רוקמים בסביבת העבודה מערכות יחסים ויוצרים קשרים, אבל לפעמים גם המקום, שאמור להיות בטוח בעבורנו, הופך לשדה קרב. לדברי עו"ד אורי קינן, כל אחד צריך להרגיש בטוח במקום העבודה, ועל מקום העבודה לייצר סביבה בטוחה ונעימה.

מה עושים כאשר אין סביבה נעימה? כיצד יש לפעול אם מוטרדים?
עו"ד קינן: "התופעה הטרדות מדיניות היא תופעה חמורה, ולא בכדי גררה אחריה את החוק למניעת הטרדה מינית. אף שלפעמים אני סבור כי הנושא של הטרדות מיניות קיבל שיווק יתר על המידה, מדובר בחוק חשוב ונכון לעובדים ולעובדות בישראל". 

לדברי עו"ד קינן, בעבר נמתחה ביקורת קשה ונוקבת על מקומות העבודה שהגנו על העובדים הבכירים שהטרידו עובדים ועובדות. "כעת", הוא אומר, "קובע החוק כי אין סלחנות למקרים כאלה, בטח שלא כלפי העובדים הבכירים. הטרדה מינית יכולה לבוא לידי ביטוי באמירה בוטה וגם במעשים. נגיעה שלא בהסכמה במטרה לבזות או לגרות מינית, היא גם פוסחת לכיוון מעשה מגונה. אבל בתוך הסעיף של מעשה מגונה מקופלת גם עבירה של הטרדה מינית. במקום העבודה, בא החוק ואומר באופן מפורש, אם את או אתה עובדים במקום עבודה תחת מנהל או מפקח בפרויקט או בוס או בוסית, אסור באיסור מוחלט להציע לכם הצעות מיניות, לפנות אליכם בצורה מינית. לפגוע בכם. אני חייב לשים פה כוכבית, שאנחנו, כמו בכל אירוע משפטי לאו דווקא בתחום הטרדות מיניות, הרבה פעמים לוקחים זאת לקיצוניות וצריך להיזהר. לא צריך על כל דבר להביא למקום של הטרדה מינית".

לא ניתן לקיים מערכת יחסים במקום העבודה?
עו"ד קינן: "בוודאי שניתן, אך צריך לוודא שהדברים נעשים בהסכמה מלאה. אנחנו נמצאים עכשיו במקום עבודה, ובמקום עבודה הסביבה צריכה להיות סביבה מגנה. מה זה אומר? זה אומר שאם את או אתה נמצאים במקום עבודה ועובדים בכפוף למישהו או מישהי – אז אותו מנהל לא יכולים לצורך העניין להגיד לכם – יש לך חזה יפה, או יש לך משהו אחריפה כשזה בקונוטציה מינית. אם מדובר בהתנהלות בין קולגות אז אפשר כמובן לפתח מערכת יחסים, אך גם פה יש כוכבית. הצעה או אירוע שיש בו איזה שהוא עניין מיני, יכול להיות כזה מותר כל עוד הצד השני לא אומר שאינו מעוניין. אמר שאינו מעוניין, צריך להפסיק. 

"כשמדובר על מערכת יחסים בין מנהל או מנהלת לבין עובד או עובדת הכפופים לו קו התפר הוא בעייתי יותר, כי יש כאן עניין של מרות, סמכות וכפיפות. אף אחד לא רוצה למנוע מזוג להיות זוג אם הם באמת רוצים בכך. אבל, אם אותו כפוף או כפופה עובדים במקום עבודה ומישהו שהם תחת מרותו, או מרותה, ואינם מעוניים בכך, השאלה היא איך זה ישפיע עליהם בהמשך וזה שם אותם במקום בעייתי". 

מה זה יחסי השפעה?
עו"ד קינן: "כל עובד אתה בכפוף או כפופה לאותו משפיעה או משפיע, או בעלי מרות עליך, אז בעיקרון יש איסור מיידי לפנות בכל צורה מינית. קולגות באותו מעמד, זה אירוע אחר. קולגות באותו מעמד, לא כפופים וזהו אירוע אחר ושונה. עליהם רק להגיד לאדם האחר שהם אינם מעוניינים בחיזור. החוק מתמקד  במיוחד בנושא המרות, והחוק מדבר על נושא המרות כי הוא ידע שבנושא מרות יש בעיה. הבעיה הזו לא קיבלה ביטוי במשך שנים ארוכות והיום ביהמ"ש".

מה עלי לעשות אם הטרידו אותי מינית במקום העבודה?
עו"ד קינן: בכל מקום עבודה שיש בו למעלה מ-25 עובדים, יש מפקח אחרי על תחום ההטרדה המינית. ניתן להתלונן בפניו ובמתבצע הליך בדיקה. זה לא מונע ממך להגיש תלונה למשטרה וזה לא מונע ממך להגיש תביעה אזרחית. התלונה לממונה הרבה פעמים מסייעת לחקירה במשטרה בקבלת הממצאים. מקומות, במיוחד במקומות עבודה גדולים, הרבה פעמים מוציאים החוצה את הבדיקות לעוה"ד שעוסקים בתחום, שהם חיצוניים למקום. גם כדי למנוע את המחשבה שהתחקיר הוא לא אמיתי. גם מקומות עבודה גדולים ומסדורים יש להם אינטרס מובהק שדברים כאלו לא יתקיימו.

במסגרת הטרדה מינית החוק פיתח עוד מכשיר שנקרא מניעת התנכלות. אם עושים לך דבר כזה, אחרי שהגשת תלונה על הטרדה מינית, אז זו התנכלות. אם אותו בוס/בוסית אחראי, מקבל תלונה נגדו והוא דואג שיעבירו את העובד שהתלונן, שיקצצו בשעות שיעשו לו לא נוח אז זה עובר לשלב ההתנכלות וזה עוד ראש נזק וזו עוד עילה, ועוד תלונה".

מה הפיצוי הכספי על הטרדה מינית?
עו"ד קינן: "כחלק מהמגמה של בתי המשפט להילחם בתופעה גדלו גם סכומי הפיצוי למי שנפגע מהטרדה מינית במקום העבודה והסכומים הם משמעותיים. 120 אלף שקל מוצמד למדד, משנת 2013, כלומר אם אתה מחשב את המדד משנת 2013 מדובר בסכום של כ-150 אלף שקל ואף יותר כמקסימום, על הטרדה מינית אחת ובודדת, כלומר על אירוע אחד. מי שיצטרך לפצות הוא כמובן התוקף. במידה והחברה לא נקטה בצעדי מנע, ניתן גם לתבוע אותה על רשלנות בטיפול בנושא".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר