הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

נהיגה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה על החוק אולם אינה שוללת את האפשרות של הנהג לקבל פיצוי. מי הגורם שיפצה אותו? כמה כסף הוא צפוי לקבל ובמה זה כרוך? לדברי עו"ד דניאל ברדוגו, מומחה לדיני נזיקין, אף שניתן לקבל פיצוי, אין זה הפיצוי המלא שנקבל כאשר נהיה מבוטחים. "חשוב להזכיר ולהדגיש", הוא מזהיר, "שצריך להתרחק מרכב שאין לו ביטוח חובה".

לשיטתו של עו"ד ברדוגו, אם בכל זאת נהג שנסע ללא ביטוח חובה היה מעורב בתאונה, הוא עדיין יוכל לתבוע ולקבל פיצוי. "אמנם", הוא אומר, "אין במקרה הזה פוליסת ביטוח המכסה אותנו במקרה תאונה, אך ניתן לתבוע בהתאם לפקודת הנזיקין. פקודת הנזיקין קובעת שנוכל לתבוע ולהיפרע מהגורם שהזיק לנו וגרם לנו לנזק". 

מה הקושי בתביעות לפי פקודת הנזיקין?
עו"ד ברדוגו: "בניגוד לפיצוי שניתן לנו מחברות הביטוח על פגיעה במקרה של תאונת דרכים, בהם אין צורך בהוכחת אשמה, כאן, זהו הכרח. כלומר, אם לנהג אין אשמה בתאונה הוא זכאי לפיצוי, אך אם הוא אשם, גם אין פיצוי. למשל, במקרה שבו נוסע ישב ברכב ורכב אחר פגע בו מאחור ונגרם לו נזק, הוא יוכל לתבוע את המזיק. ההבדל הוא שבחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כאשר אתה תובע האחריות היא מוחלטת ואתה מקבל פיצוי מלא".

למשל, בפסיקה שניתנה לאחרונה בבית משפט השלום בקריות, התקבלה באופן חלקי תביעת נזקי גוף של רוכב אופנוע שנהג ללא ביטוח. הוא נפצע בתאונת דרכים בטבריה לפני כחמש שנים ואף שלא היה לו כל ביטוח בתוקף, הוא קיבל עשרות אלפי שקלים פיצוי. "בוודאי שמגיע לאותו רוכב פיצוי", מסביר עו"ד ברדוגו, "שכן הוכח כי האשמה בתאונה לא הייתה שלו. יחד עם זאת, חשוב להדגיש, אבל מבחינת סכום הפיצויים תמיד יש אשם תורם בעניין כזה, לכן הוא קיבל 70 אחוז מהפיצוי ולא 100 אחוז. אף פעם הוא לא יקבל את כל הסכום. זאת כאמור, בניגוד לתביעות תאונות דרכים, שם אין שאלה של אשם תורם. לו היה מבוטח והיה תובע את חברת הביטוח בגין אותה תאונת דרכים הוא  היה זכאי למלוא הפיצוי. גם לו היה אשם לחלוטין בתאונה, עדיין היה מגיע לו פיצוי. אני תמיד שומע ויכוחים בעקבות תאונה מי אשם ומי לא, אבל האמת היא שבתביעות הללו זה בכלל לא רלוונטי".

אם בכל מקרה אקבל פיצוי, למה צריך ביטוח?
עו"ד ברדוגו: "ראשית זה החוק, זו חובה ומי שנוהג ללא ביטוח עובר עבירה פלילית. שנית, גם ביהמ"ש אינם תומכים בכך וזה יכול לפגוע באותו נהג שאינו מבוטח. בנוסף, אין צורך להוכיח שהנהג אינו אשם ומעבר לכך, אתה מכוסה גם למקרה שאתה תפגע במישהו אחר. בתאונת דרכים כשיש לך פוליסת ביטוח גם אם אתה אשם, מלבד אם נהגת תחת השפעת סמים או שעשית תאונה במתכוון. למשל אם אתה נוהג תחת השפעת אלכוהול, ביהמ"ש נוהגים לתת לפוליסה תוקף בכל זאת, אבל זה תלוי במידה ששתית. כלומר, אם היית שיכור כלוט, זה כנראה לא יתקבל. אבל לא צריך להוכיח שום דבר, וגם אם אתה אשם אתה מקבל את הפיצוי. כאשר אתה תובע, כשאין לך ביטוח, אתה תובע את המזיק שיש לו ביטוח משלו. את הצד השני. והוא זה שמשלם לך את הפיצויים. אם לא הוכחת שהוא אשם אז אין לך פיצוי".

לדברי ברדוגו, "אנשים מאבדים את כל חייהם בלי ביטוח, כי הם צריכים לפצות במידה ופגעו במישהו, לפצות גם צד ג'. אני נתקל הרבה היום נוסעים ללא ביטוח חובה על אופנוע כי הביטוחים יקרים מאוד. אנשים נוסעים ללא, נפגעים, ונפגעים בצורה קשה, הם צריכים גם לפצות את מי שפגעו בו. הם מאבדים את חייהם פיזית וכלכלית, פושטים רגל".

האם ניתן להפחית את גובה הביטוח שנשלם?
עו"ד ברדוגו: "יש הנחה בביטוח, למשל באופנועים יש אפשרות לרכוש פוליסה מוזלת בפרמיה נמוכה אבל הכיסוי הוא לא מלא, כי אתה מתחייב להשתתפות עצמית בגובה 25 אלף שקל. כלומר כל נזק שהוא עד 25 אלף שקל הוא על חשבונך ולא תקבל כל פיצוי. כמובן שזו פוליסה שעדיפה על כלום, אבל במקרים האלו, לטעמי, עדיף לשלם את מלוא הסכום ולרכוש את הפוליסה המלאה".

אם בכל מקרה התרחשה תאונה עם רכב אחר שהוא אשם בו?
עו"ד ברדוגו: "אם רכב טלר התנגש בך אז אתה תקבל פיצוי ממנו. כלל הנזקים שנגרמו לך כתוצאה מאותה תאונה, תקבל על כך פיצוי מאותו מזיק. כמו כל מזיק אחר ולפי פקודת הנזיקין. למשל, אם אני נכנס לביתך ומחליק על בננה, אתה המזיק ועליך לפצות אותי על הנזק שנגרם לי. אבל גם אתה אשם, כי היית צריך להסתכל ולכן אתה לא תקבל את מלוא הפיצוי". 

מה החשיבות בייצוג משפטי בתביעות כאלו?
עו"ד ברדוגו: "התנהלות מול חברות ביטוח ללא עורך דין וייעוץ משפטי זה משחק באש. צריך לאמוד את הפיצוי שמגיע לך, חברות הביטוח יערימו עליך קשיים ויעשו כל שיוכלו על מנת שלא לשלם או לשלם כמה שפחות. ללא סיוע של עורך דין הסכומים שתקבל, אם בכלל, יהיו מגוחכים. נתקלתי במבוטחים שהתנהלו מול חברות הביטוח ללא עורך דין והציעו להם 3,000 שקל. לאחר שקיבלו ייצוג משפטי זינק סכום הפיצוי ל-300 אלף שקלים".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר