בשורה למתמחים במשפטים: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם שר המשפטים יריב לוין, הקובעת כי תקופת ההתמחות לקבלת רישיון עריכת דין תקוצר בהדרגה משנה וחצי לשנה בלבד. החוק יחול עד סוף שנת 2024, ושר המשפטים יוכל להאריך בצו את תוקף החוק עד סוף שנת 2025, בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. לטובת גולשי מעריב, סיכמנו לכם מי זכאי לקיצור ההתמחות, ולאיזו תקופה היא תקוצר.

בגלל הסנקציות האמריקאיות: הבנקים ממשיכים לעקל חשבונות של מתנחלים
מה הדרך הפשוטה ביותר? ארבעת הנתיבים להפלת ממשלת נתניהו

מי זכאי?
כל מי שהתחיל את ההתמחות מינואר 2023.

לאיזו תקופה תקוצר ההתמחות?
תקופת ההתמחות מינואר עד אוגוסט 2023 תחמוד על שנה ושלושה חודשים. מספטמבר 2023 ועד סוף 2024 תקופת ההתמחות תעמוד על שנה בלבד.

מה יקרה אחרי 2024?
החוק עבר כהוראת שעה בשל מלחמת חרבות ברזל, ולאחר 2024 תקופת ההתמחות תחזור לעמוד על שנה וחצי. בכנסת יש יוזמה לקצר את ההתמחות באופן כללי, אבל הדבר לא נכלל בתוך החוק שעבר.

אני לא רוצה שתקופת ההתמחות תקוצר יש מה לעשות עם זה?
החוק מאפשר למי שנחשב לאוכלוסייה זכאית, כלומר תושבי הדרום מילואימניקים וכו', להודיע למאמן על הארכת תקופת ההתמחות. מי שלא בקטגוריה של אוכלוסייה זכאית - ייאלץ להתמודד עם התמחות מקוצרת גם אם הוא אינו מעוניין בכך.

האם עורכי הדין שההתמחות שלהם קוצרה ייפגעו מכך?
הצפי הוא ששוק עורכי הדין, שגם ככה מוצף, יוצף עוד יותר בפרק זמן קטן מאוד. הדבר צפוי לפגוע הן ביכולת למצוא עבודה והן בשכר של עורכי הדין הצעירים.

אז למה בכלל קוצרה ההתמחות?
הדבר נועד לתמוך במתמחים ששילמו מחיר במלחמה ולסייע להם לצאת לשוק העבודה במהירות. לשכת עורכי הדין התנגדה בתוקף לקיצור ההתמחות. עם זאת, סקר של משרד המשפטים הכריע כי רוב משרדי עורכי הדין, המתמחים והסטודנטים למשפטים תומכים בקיצור ההתמחות.

עם אישור הצעת החוק במלואה, מסר שר המשפטים לוין: ״החוק שאושר היום בכנסת הוא בשורה טובה למתמחים ולמי שעתידים להתחיל את התמחותם בקרוב. זוהי עזרה חשובה למשרתי המילואים ולבני ובנות זוגם, וזוהי בשורה גדולה והקלה גדולה למתמחים שהוצאו לחל״ת ולכלל ציבור המתמחים בישראל. אני מודה לכל מי שהיה שותף למאמץ: יו״ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח״כ שמחה רוטמן ולחברי הוועדה ולצוות הוועדה, ולצוותים במשרד המשפטים ובמחלקת ייעוץ וחקיקה״.