הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

המשק הכלכלי בישראל נפגע קשות בעקבות מלחמת "חרבות הברזל" שנמשכת כבר מעל 3 חודשים והסוף לא נראה באופק. את ענף הנדל"ן תפסה המלחמה כשהוא כבר במצב לא טוב בלשון המעטה, והיא הובילה אותו לקיפאון כמעט מוחלט. היעדר כוח אדם, מחסור בחומרי גלם, וקשיים כלכליים הם רק חלק מהסיבות להאטה בשוק זה, ולכך מצטרפת גם האווירה העכורה בקרב ישראלים רבים. "חשק הוא קטליזטור", מסביר עו"ד אבי ששו, המתמחה בדיני נדל"ן. "כשלא מרגישים טוב ובלי מצב רוח, ובכלל כשהאווירה היא לא טובה, אז זה משפיע גם על הרכישות, החל מצרכנות יומיומית וכלה ברכישת דירה או רכב".

"אנחנו מחפשים אופק", מוסיף עו"ד ששו. "כשאנחנו במצב מלחמה אנחנו אומרים לעצמנו שכדאי לא לעשות תזוזות גדולות, לא להזיז גבינה יותר מדי, לא נתעסק עם זה עכשיו ודוחה הכל ליום שאחרי. מה עוד שיש חוסר ודאות עצום שגם הוא גורם שמשפיע על מה נעשה ואיך נפעל. אנחנו לא יודעים מה יקרה מחר אז אנחנו לא מחפשים סיכונים וריגושים". 

הקיפאון הזה משפיע גם על מצבם הכלכלי של הקבלנים והיזמים
עו"ד ששו: "בהחלט, ורבים נקלעו או יקלעו למצב פיננסי לא פשוט. שוק הנדל"ן נמצא במצב קצת מסוכן. קבלנים שהחזיקו פועלים, וזה היה עיקר כוח העבודה, ערבים מהשטחים ומעזה שנכנסו לעבוד, מוצאים את עצמם בלי כוח אדם בכלל. אני מכיר לקוחות, חברות שהחזיקו מאות עובדים, ועכשיו כמעט אין כלום, ירדו ב-90 אחוז. כלומר, גם במקרים שיש בהם כסף, אין כוח עבודה לבצע את הבנייה בפועל וכוח העבודה הקיים הוא יקר ביותר כאשר העובדים וחברות כוח האדם צופים במצוקה ומנצלים את המצב לדרישה כספית גבוה. זה גורם שכמובן משפיע על הבנייה שנכנסה לקיפאון. אנחנו פשוט רואים פרויקטים שאינם מתקדמים אילו שמתקדמים עלות תשומות הבנייה הרקיע שחקים. אם הקבלנים לא חזקים ותלויים במימון בנקאי אז בריביות שקיימות במשק היום הם בדרגת סיכון גדולה יותר. 

יש לאחרונה הצעות מפתות לרכישת דירה בהטבות גדולות, זה ניסיון לשנות את המצב?
עו"ד ששו: "המבצעים האלו, תרגיל שמצליח לעקוף את הנתונים הסטטיסטים שלא באים לבידי ביטוי בפרסומים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אסביר במצב רגיל, שיש קיפאון ועוצר מכירות ושאנשים לא רוצים לקנות ולא קונים, הציפייה שהמחירים ירדו, אז הלשכה הייתה מפרסמת שיש ירידה של כך וכך אחוזים לרבות בפעילות המשק. למעשה, אותו קבלן או יזם נתן הנחה אבל שמר על מחיר מחירון, כלומר נתן הנחה לדירה בדרכים אחרות. לכן זה לא בא לידי ביטוי במחירי הדירות ולא בנתונים הסטטיסטיים".

אז האם כעת זה הזמן לרכוש דירה?
עו"ד ששו: "זו תמיד שאלת מיליון הדולר, קטונתי מלהציע הצצות. אני סבור, בטווח הקצר המחירים ירדו עד שמלאי הדירות הקיים ייגמר, וטווח הקצר מי שיחפש מציאות ימצא אותן.מי שהיום מחזיק כסף, ישב עליו וימתין להזדמנות הנכונה, היא תגיע. בטווח הארוך המחירים חייבים לעלות בעיקר בגלל עליית התשומות. אנחנו עלולים להגיע למצב הזוי שבנייה חדשה תהיה יקרה בהרבה ממוצר מדף, דירה קיימת או דירה יד שנייה."

לפי הערכות של עו"ד ששו, בהמשך הדרך נוכל להבחין בעליית מחירים בשוק הנדל"ן, בשל מספר גורמים שונים, בהם התגברות גלי עלייה כמו גם הצורך הממשי של זוגות ומשפחות לרכוש דירה. "יש סבירות גבוהה", מסביר עו"ד ששו, "שנראה עליות מחירים. לא רק בגלל אנטישמיות ובגלל גלי עליה, אלא בגלל חוקי השוק הבסיסיים –ביקוש והיצע. כבר היום יש חוסר בהיצע והביקוש עולה עליו. התנודות בשוק הנדל"ן הן לא מהיום למחר, זה תהליך שלוקח זמן ולשוק לוקח זמן להגיב. אלו תהליכים איטיים אבל עם השפעות לאורך זמן".

נראה שגם בשוק השכירות יש מגמה של ירידת מחירים, האם גם מגמה זו תימשך?
עו"ד ששו: "בסופו של יום, כשאתה בא לבחון דברים ברמה נדל"נית ועסקית אתה מסתכל איזו אלטרנטיבה יש לי, היום כשהריבית בשיא אז האלטרנטיבות הן משמעותיות. אם פעם רצית משהו יציב אז הייתה לוקח דירה או עסק ומשכיר והייתה תשואה בין 2-4 אחוז קבועה, וזה היה יציב. היום אתה יכול לקחת את הכסף, לשים בבנק ולקבל ריבית גבוהה בהרבה. אז אנשים שואלים את עצמם למה לקנות? מדברים על עליית ערך, אבל מתי תראה את זה?".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר