הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רבים ניבאו שעם פרוץ המלחמה, שאילצה רבים להישאר בבתים (או בחדרים הממוגנים) תקופות ארוכות, יירשם גל של זוגות שיודיעו על הפרדת כוחות. הקושי בהתמודדות עם שגרת החירום, עם הילדים שבבית, עם הגיוס למילואים ומלאי המטלות האינסופיות, יצר עבור רבים מתחים ומשברים זוגיים. אבל למרות זאת, עד כה לא נרשם זינוק במספר הבקשות לגירושין. לדברי עו"ד ורד לוי, המתמחה בדיני משפחה וגירושין, הצפי הוא שהגל יגיע רק בהמשך. "הרע" היא אומרת, "הוא לפעמים המוכר והבטוח". 

"במקרה של המלחמה", היא מוסיפה, "למרות שיכול להיות שבני זוג או אחד הצדדים סובלים ורע להם, קשה להם וכבד, הם יישארו בתוך המסגרת הקשה, היא כי הרע הוא מוכר ובטוח".

לדבריה, ניתן להשליך מהתמודדות עם משבר הקורונה גם לקחת. "זו דוגמא טובה", היא אומרת, "ואפשר ללמוד שדווקא במקרים האלה צריך לחשוב על לקחת את הדברים כאיזו נקודת חשיבה ולנצל את התקופה כדי לראות איך אפשר לצמוח מזה". 

מה מוביל אדם לרצות להתגרש?
עו"ד לוי: "אצל רוב האנשים מדובר בתהליך ארוך, לא משהו מיידי. לפעמים יכול לקחת חודשים או שנים. אומנם מדובר בשנים שבהם לאותו אדם רע אבל הוא עדיין לא חושב שהוא יכול הוא מסוגל לשנות. יש הרבה פחד, לפעמים בגלל הילדים, החברה או פשוט בגלל השינוי. אנשים שונאים שינויים ובטח בדבר כזה משמעותי".

לדבריה, דווקא החשיבה על פירוק הזוגיות ובטח שבתקופת מלחמה, מאפשר לנו תכנון והיערכות מראש, לכאן או לכאן. "אפשר לצמוח מהתהליך הזה, לחלוטין", מוסיפה לוי. "דווקא בעיתות משבר זה הזמן לעשות חשבון נפש, להתכונן נפשית ופרקטית לתהליך הזה ולבחון האם זה בכלל נכון לנו באיזה שהוא שלב בחיים. לא בהכרח לקום וללכת ולשבור את הכלים אבל כן זה תהליך שלוקח זמן ומצריך היערכות".

מה היית ממליצה למי ששוקל גירושים?
עו"ד לוי: "הדבר הראשון שהייתי ממליצה זה להתייעץ. אם נחשוב על זה, אז כמעט בכל תחום בחיינו, שאנחנו רוצים לעשות שינוי אנחנו הולכים להתייעץ לגביו. דווקא לגבי גירושים זה לא נראה כל כך ברור שלפני שאני עושה את התהליך והאם זה נכון או לא שאני אלך להתייעץ".

להתייעץ עם עורך דין?
עו"ד לוי: "בהחלט, עם עורך דין שמתמחה בתחום הזה. יש לכך כמה היבטים. בהיבט הפרקטי, עו"ד יכול לתת עצות מה לעשות ומה לא לעשות, איזה חומר עליכם לאסוף. מה הצעדים שכדאי שתחשבו עליהם, חובות וזכויות, כל כך הרבה אלמנטים שצריך לקחת בחשבון. חברים שחוו גירושים לא יכולים לתת לכם את התמונה המלאה, הם חוו את זה מנקודת המבט שלהם, מהשבר שלהם ויכול להיות שהחוויה שלהם לא מתאימה לכם, יכול להיות שהעצות שלהם, שאולי מאוד נכונות להם, לא יתאימו לכם. יכול להיות שהם יגרמו לכם לפחד, או אפילו לעשות צעד פזיז. ברגע שאתה מתייעץ, אתה מקבל כלים והנחיות מה כדאי לעשות.

למשל, אדם שחושב להתגרש, קודם כל הוא צריך לקבל תמונת מצב כלשהי על המצב הכלכלי שלו, על המצב הכלכלי של בן או בת הזוג, גם כדי לחשוב איך יתנהלו ביום שאחרי, כי כשמפרקים בית כמעט תמיד יש ירידה ברמת החיים. אז לחשוב פרקטית האם אפשר לעמוד בזה. דבר נוסף שיש לבחון, כמובן בעקבות ייעוץ משפטי, נוגע לאיזה אלמנטים חשובים צריך לקחת בחשבון, למה צריך להתכונן. למשל, לאסוף מידע על חשבונות בנק, לאסוף מידע על תלושי שכר, לבדוק את ההוצאות וההכנסות שלנו. זה נשמע פשוט אבל זה משמעותי מאוד כי אנחנו צריכים לדעת מה יקרה הלאה".

אז בסוף גירושים זה עניין כלכלי?
עו"ד לוי: "בסופו של דבר, כשאנחנו ביחד כתא משפחתי, יש בדרך כלל שני מפרנסים, כלומר בית אחד לפרנס אותו. פתאום הכל מתחלק. מעבר לכך שהכל מתחלק יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון – איפה נגור, מתי נראה את הילדים? יש משבר גדול בכך שלא כל יום אתה קם בבוקר ורואה את הילדים שלך". 

"מצד שני יש כאן אלמנט מרענן של קשרים חדשים ומשמעותיים שנוצרים בין האבות לילדים ובין האמהות לילדים. ברגע שאתה מתגרש, אז יש לך את הזמן לעצמך, את הזמן שאתה יכול לנשום עמוק – מצד אחד ומצד שני יש את התחושה שכאשר אתה נמצא עם הילדים אתה צריך לתת להם את המאה אחוז, כי זה כבר לא מובן מאליו. כשאתה נמצא עם מישהו הרבה שנים והוא הופל מובן מאליו, באיזה מובן כך זה גם עם הילדים. כשנפרדים והילדים לא מגיעים לבית כל יום, ואתה לא רואה אותם כל הזמן, פתאום אתה מתגעגע. או שאתה מתגעגע ואתה איתם אתה מרגיש צורך להשקיע יותר, או שאתה מרגיש שאתה צריך לרכוש את אמונם מחדש, כי נשבר משהו". 

גירושים שהתכוננתי אליהם יהיו גירושים קלים יותר? 
עו"ד לוי: "גירושים זה משבר, איך שאתה לא מסתכל על זה. גם כשאתה יוזם את ההליך וגם כשאתה מתכונן הרבה זמן, זה משבר. אבל, חשוב מאוד להתכונן לגירושים, ולהתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום שיוכל ללוות אותך ותוכל להתחבר אליו. כאשר אתה מתכונן אז השבר עובר בצורה רכה יותר, יש לך סיכוי לעבור ולצלוח את התהליך בצורה רכה יותר, כמה שאפשר כמובן. אי אפשר לשגות בחלומות שעכשיו הכל יהיה ורוד ונפלא. גם אם אתה יוזם את ההליך וגם אם ממש רע לך זה עדיין משבר ואבל. אם אתה מכין את עצמך נכון לתהליך תוכל לעבור את זה טוב יותר ולהגיע לתוצאות טובות יותר". 

אז הצפי שגל הגירושים יגיע בהמשך?
עו"ד לוי: "כן, אני חושבת שאנשים נמצאים היום באיזה סיר לחץ והם שונאי שינוי. אז הם לא יעשו את השינוי המטלטל עכשיו אלא יחכו לראות מה קורה. סיר לחץ בסוף מתפוצץ והוא מתפוצץ בסערה גדולה מאוד. לכן, דווקא עכשיו צריך להתכונן, לחשוב טוב ולעשות חשבון נפש. אפילו דף של יתרונות וחסרונות, איך אתה רואה את העתיד שלך, מה חשוב לך ומה לא. בהיבט שלך, לבחון אנשי מקצוע שילוו אותך בתהליך, חוץ מעורך דין, אולי יועץ לגבי הילדים או יועץ כלכלי. לחשוב איך נתמודד עם היום שאחרי.

אנשים מתכוננים להליכים הרבה יותר פשוטים בצורה יותר מחושבת ודווקא גירושים, יש מי שחושבים שזה ספונטני – נמאס לי אני עוזב וזהו, אבל לא, אסור להיות כאן ספונטני וחייבים להיות מחושבים. זה החיים שלנו, הילדים שלנו, הרכוש, התקוות והחלומות והכי חשוב זה העתיד שלנו. כדי שיהיה לנו עתיד טוב יותר, ואני לא בעד גירושים ואני לא נגד גירושים, אני חושבת שכל אדם צריך לבחון אם זה נכון לו כדי להיות מאושר". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר