הממשלה גוררת רגליים בתגובתה לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד החלטת הממשלה לאפשר השתמטות חרדים משירות צבאי בניגוד לחוק, זאת מכיוון שחוק הגיוס פקע.

סרטון הביבסים שופך אור חדש? "מתחילים להפנים משהו רע ביחס אליהם"
"נביאת ההתפכחות" מהשמאל טוענת: "הטבח הוא מה שהפלסטינים רוצים"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ביקשה שוב ושוב לדחות את תשובתה לעתירות, כאשר אתמול התבקשה דחייה עד היום בצהריים. תגובת היועמ"שית תפורסם באתר "מעריב" מיד לכשתוגש לבית המשפט.

בבקשת היועמ"שית נכתב: "גורמי מדינה רבים, לרבות הדרג המדיני הבכיר ביותר, וכן בשים לב לרגישות הסוגייה שעל הפרק ולפרק הזמן הנדרש להחתמת תצהיר, למדינה נדרש פרק זמן של מספר שעות נוספות לשם הגשת התגובה".

מ"התנועה לאיכות השלטון", שהינה בין העותרות, מסרו כי הם מתנגדים "להמשך גרירת הרגליים. לאחר 25 שנה הגיע הזמן לשים סוף לדחיינות ולקבל אחת ולתמיד החלטה. המדינה ביקשה אין ספור דחיות, אולם אין לנו אף רגע לאבד במאבק על המשך קיומה וצביונה של מדינת ישראל".

ב"אחים לנשק" מבהירים: "ב-26 בחודש מתייצבים בבג"ץ במסר ברור - עד כאן. למען אחיי ורעיי, כולנו מתגייסים. ב-06:29 בשבת השחורה התעוררנו למציאות אחרת, הצרכים הביטחוניים בעת הזאת מחייבים שינוי. סיימנו לשלם את המחיר של מדינה לא מנוהלת שמצפצפת על בית המשפט שלה - זה הדם שלנו - זה הדם של הילדים שלנו. מי שתורתו אמונתו, מי שאומנתו תורתו - כולנו אחים, כולנו משרתים. לא נאפשר אפליה בין דם לדם. כדי להבטיח את קיומה של הארץ, כדי למנוע התפרקות של החברה הישראלית, גיוס הוא התחלה של פיוס. אנחנו קוראים לציבור כולו ולציבור החרדי בפרט, להיכנס איתנו מתחת לאלונקה".

במקביל, עיתון "מעריב" הגיש לבג"ץ בקשה להעביר בשידור חי את הדיון בעתירות שיתקיים בשבוע הבא, זאת לטובת הקוראים.

יאיר לפיד על חוק הגיוס (צילום: דוברות ח"כ)

כזכור, ההשתמטות החרדית הוסדרה בחוק הגיוס, שתוקפו פג לפני כשנה. לאחר מכן, הממשלה החליטה שלא לגייס חרדים בניגוד לחוק. כיום, הממשלה מקדמת חוק גיוס דרקוני שיטיל נטל כבד יותר על המשרתים את המדינה בצבא. גיל הפטור ממילואים יעלה ל-45, וימי המילואים מדי שנה יוכפלו. גם משך גיוס החובה יוארך. לעומת זאת, השתמטותם של החרדים תוסדר מחדש בחקיקה. בצל המלחמה, היועמ"שית ביקשה בעבר מבג"ץ לדחות את תשובתה בעתירות נגד החלטת הממשלה מלפני כתשעה חודשים שלא לגייס חרדים – למרות שחוק הגיוס המאפשר את ההשתמטות באופן חוקי, פקע. כעת, היועמ"שית תצטרך להשיב לבג"ץ לעתירות, אלא אם כן תחליט פעם נוספת לבקש מבית המשפט ארכה ברגע האחרון.