כתב אישום חמור הוגש הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד 13 תושבי סכנין שבגליל ועראבה שבשטחים המייחס להם מעורבות בהתארגנות לביצוע פעולות טרור. כתב האישום הינו תולדה של חקירה מורכבת שהתנהלה ב–48 הימים האחרונים על ידי חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז צפון במשטרה והשב"כ מיד עם קבלת אינדיקציה לגבי חשד להתארגנות חוליות טרור בקרב ערביי ישראל , תוך שת"פ עם ארגוני החמאס והחיזבאללה. 

על פי המידע שנחשף בחקירה בשב״כ ובמשטרה, גייסו חבריה החוליה, מחמד חאלד ומחמד יוסף, חברים נוספים מסח'נין וכל זאת לצורך קידום פעילות טרור בשטחי ישראל. במסגרת ההתארגנות, רכשו חברי החוליה אמצעי לחימה שמקורם מהשומרון. עוד עלה כי אחד החשודים, מחמד חאלד חלאילה, עמד בקשר עם תשתית חמאס מרצועת עזה שסיפקה לו הנחיות להכנת מטענים והנחתה אותו לגייס נוספים לטובת קידום פעילות טרור.

כמו כן, ממצאי החקירה לימדו כי נוסף לפעילותם במסגרת התארגנות הטרור, השתתפו חלק מהעצורים ביידוי בקבוקי תבערה לעבר היישוב אשבל במהלך אירועי הטרור של מבצע "שומר החומות" במאי 2021. 

מפקד הימ"ר נצ"מ אייל הררי, סיפר: "מדובר בחקירה שאנחנו מתחילים אותה ביום ה-22.1 מעצר של חשודים בעקבות אינדיקציה שאנחנו מקבלים. חקירה זו מצטרפת למעשה למספר פרשות שאנחנו מטפלים בהן החל מה–7 באוקטובר ביניהן הפרשה שבסיומה הוגש כתב אישום כנגד מחבל ערבי ישראלי שתכנן לפגוע בבית הזיקוק בחיפה. אנחנו רואים עליית מדרגה, באירועים ביטחוניים, מבחינת נתונים של מעורבות ערבים ישראלים בהתארגנויות לחוליות טרור".

מפקד ימ"ר צפון, מדגיש את שיתוף הפעולה בהין שירות הביטחון הכללי עם משטרת ישראל למיגור אותה תופעה. "אנחנו עדים לכמות האירועים שרק הולכת וגדלה ודה הכל קורה עם תרומה ועידוד של חמאס של חיזבאללה וארגוני טרור.  מעצים את עצמו אפילו עד לאיראן. הפעילות שאנחנו חושפים מצטרפת לאותם אירועים שחשפנו עם אותו מורה שהיה מעורב בקשר עם חמאס בטורקיה, לתושב שפרעם שזרק בקת"ב וניסה לפגוע במפעל אסטרטגי ובית הזיקוק. הפרשייה הזאת מסתיימת עם 13 עצורים שנגדם יוגשו כתבי אישום חלקם במישור הפלילי וחלקם בציר הביטחוני".

"בפרשה הזאת 13 עצורים שמצטרפים מעת לעת כמעט כולם תושבי סכנין, בשנות ה–20 לחייהם, חלקם בני משפחה ואחד תושב הכפר עראבה שבשטחים ואנחנו מבינים שזו גזרת הפעילות שלהם. שם אנחנו מבינים שאותם חשודים בחלקם הופכים להיות מבחינתי מחבלים ואנחנו מזהים את הפעילויות שלהם מהעבר לרבות בתקופת שומר חומות, השלכת בקת"בים  לעבר ישובים באזור הצפון, קנייה של נשק שאנחנו מגיעים אליהם בהמשך".

"החברה הקימו חוליות טרור וגייסו נוספים הפכו לחוליות טרור, אחרי מבצע שומר חומות, מתוך מטרה להתפרע ולהפר את הסדר. התכוונו לבצע פיגועים בשטחי מדינת ישראל. החקירה היא ארוכה של 48 ימים , ריבוי עצורים, פרשה גדולה ומסועפת שמתוך החקירה אנחנו יוצאים עם החשודים לשטח, משחזרים אירועים גם מתקופת שומר חומות וגם אירועים נוספים, אוספים נשקים מבינים שישנה הפעלה פלילית וביטחונית".

"אנחנו רואים מהתמונה הכוללת זו היתכנות של חוליית טרור קלאסית כשהם יודעים לרכוש נשקים, תחמושת. אני יכול לומר על הפרופיל של הנאשמים ומה שמאפיין אותם שאין להם עבר פלילי ולכן הם לא מוקמו מתחת לרדאר של משטרת ישראל והשב"כ, אבל כנראה כולם בעקבות המלחמה  ב–7 באוקטובר וכל מה שקורה מסביב גרמו להם לחבור לאותם ארגוני טרור והם  מתעוררים לרעיון ולביצוע בהיווצרות חוליית טרור. חלקם בני משפחה". 

"חשוב לי לציין שיתוף הפעולה בין שב"כ למשטרה הוא מצוין הולך ומתהדק והוא מביא לסיכול פיגועים. אני רוצה לומר, שאותם ערביי ישראל, נגדם מוגשים כתבי אישום הם קומץ מחבלים שמוסתים ומופעלים על ידי גופי טרור אולם חשוב להדגיש שהם אינם מייצגים את כלל ערביי ישראל שהם כור היתוך במדינת ישראל והם הוכיחו את נאמנותם בקרב מדינת ישראל . רואים שמדובר בקומץ שמוסתים על ידי אותם ארגוני טרור לבצע פיגועים".

הררי מציין כי הנאשמים התכוונו לבצע פיגוע במתקן אסטרטגי ביטחוני ולפגוע בכוחות ביטחון חיילים ושוטרים . הם שוחחו עם גורמים בחמאס ועדכנו אותם על מיקום אותם מתקנים ביטחוניים כדי שחמאס יכריזו עליהם כיעד לפיגועי טרור. מה שעובר כחוט השני שמחבר בין אותם מחבלים שהינם קומץ רע, הוא העובדה שהם העבירו מידע ודיווח לגורמי חמאס כדי שהטילים ישוגרו לעבר אותם מתקנים אסטרטגיים".