משטרת ישראל השלימה בשבועיים האחרונים פעולות נגד פייק ניוז ברשתות החברתיות, ועצרה 20 חשודים ממזרח ירושלים בחשד להסתה, הזדהות ותמיכה בטרור - וזאת מחשש לאירועים לקראת ימי הרמדאן. נגד חלקם הוגש כתב אישום או הצהרות תובע, והחקירה של מרביתם מתנהלת בימים אלו.

מחיר ההסתה: ההצעה שתמנע מתומכי טרור לפעול ברשתות החברתיות | ח"כ יצחק קרויזר
מגזר השנאה: כך האספסוף הגזעני מנהל מלחמה נגד ערביי ישראל | רן אדליסט

הגעת מתפללים רבים לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית לתפילת הצהריים (צילום :דוברות המשטרה)

בימים האחרונים, התגברו באופן ניכר הקריאות והפרסומים המסיתים ברשתות חברתיות בשפה הערבית. לפי הודעת המשטרה, פרסומים אלו כללו מידע כוזב, ותרחישי אימה מצד גורמים מסיתים וארגוני טרור, "שלהם אינטרס להתסיס את השטח ולהרוס את חודש הרמדאן, גם במחיר חילול המקומות הקדושים", נכתב בהודעה. "ניסיון להנדס תודעה ולתווך באופן מעוות מציאות שגויה", נכתב באשר לפרסומים ברשתות. המשטרה מסרה כי הפרסומים לוו בגרפיקה, חלקי סרטונים ו"סיסמאות מנותקות מהמציאות", ולעיתים גם במוזיקה ועיצוב שהוסיפו לאפקט ההפחדה והסכנה.

"מניסיון העבר, יש מי שרוצה לנצל את ימי הרמדאן להפצת שמועות ו'פייק ניוז', תוך פרסום מעוות של המציאות ברשתות החברתיות. ביניהם ארגוני טרור וגורמי טרור, המנצלים את החג להסתה ולפרסומים כוזבים ביחס למציאות בירושלים, בעיר העתיקה ובפרט בהר הבית", נאמר בהודעת המשטרה.

סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

לצד התנהלות אחראית של מרבית האוכלוסייה באזור, בחמשת החודשים האחרונים נמנעו אירועים חריגים בגזרת הר הבית והתפילות התקיימו כסדרן ללא חריג, זאת חרף הניסיונות הבלתי פוסקים של ארגון הטרור חמאס ותומכיו לייצר הסלמה במקום. לפי המשטרה, ההסתה והפרסומים הכוזבים ברשתות, מייצרות השפעה על הצעירים ועל התנהלותם במקומות הקדושים ובכלל.

היערכות המשטרה לרמדאן בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל תמשיך לפעול ולאפשר את קיום תפילות הרמדאן בבטחה בהר הבית לצד שמירה על הביטחון והבטיחות במקום. השוטרים ימשיכו לשמור על שלום הציבור, בטחונו ובטיחותו בירושלים ובכל מקום אחר. לצד טיפול נחוש ובלתי מתפשר במסיתים, בפעילי טרור ובמחוללי הפרות סדר, המשטרה קוראת לציבור שלא לתת יד לקיצוניות, להסתה ולשמועות כוזבות, לא להישמע להם ולא לקחת בהם חלק".