הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עו"ד עדי לוי, מומחה לנזיקין, שימש בעבר כחוקר הביטוח הלאומי וכמי שיודע כיצד שני הצדדים פועלים בתביעות האלו, מנצל את יתרונותיו על מנת להנחות ולכוון בצורה הנכונה את לקוחותיו התובעים. "כמובן שחשוב לומר את האמת, אך לדעת כיצד להוכיח את האמת זו דרך המלך", הוא מבהיר. 

לדברי עו"ד לוי, נקודת המוצא של אגף החקירות בביטוח הלאומי הוא לרדת לחקר האמת. "הם לא יוצאים מנקודת הנחה שכל האנשים שקרנים אלא שצריך לרדת לחקר האמת. הכלים שבהם יורדים לחקר האמת מגוונים ולעיתים יכולים להטריד. יש שיטות לגיטימיות ושיטות שאפשר להתווכח עליהם. הכלים האלו נתונים לשיקולו של החוקר. הנחת העבודה של הביטוח הלאומי הוא לא שהתובע רמאי אלא שצריך לבדוק לעומק, בשל העובדה שמדובר על הקופה הציבורית".

ברובד הרחב של תביעות הביטוח ישנן חקירות גלויות וסמויות, בהן פעילות סמויה במסגרתן יושבים החוקרים ברכבים מושחרי חלון ומבצעים מעקב. "ראיתי מקרים", אומר עו"ד לוי, "של תובעים שטענו שהם סובלים מפוסט טראומה בעקבות תאונה וכי בשל הטראומה הם לא יכולים לחצות כביש. חוקרים בדקו ותיעדו אותם ולא פעם גם נמצא שהמצב אינו תואם את התביעה". עוד מוסיף עו"ד לוי כי ישנן גם חקירות גלויות, חקירות אזרחיות, שבהן מזמנים את התובע והחוקר מתשאל אותו לגבי המקרה. 

כמי שהיה בצד השני של המתרס, כחוקר, ממליץ עו"ד לוי על שני צעדים עיקריים. "אני יכוללתת שני טיפים מרכזיים" הוא אומר, " הראשון הוא לא להילחץ. מדובר בסוף בחקירה אזרחית בגוף סוציאלי שהכוונה בסוף היא לתת למי שזקוק. המעמד עצמו הוא מלחיץ, זה נכון, יש חוקר ונחקר אבל צריך לנשום, ולנסות להירגע".

מה העצה השנייה?
עו"ד לוי: "לבדוק ולשקול טוב מה אומרים בחקירה הראשונית אליה מוזמנים, היא המרכזית והחשובה ביותר וזו ש'תרדוף' את המבוטח לכל אורך הדרך –גם בהליכים מול פקידות הביטוח הלאומי וכמובן במידה וזה יעבור לדיון בביהמ"ש. אני ממליץ מכל תובע לקבל תדריך, לשקול ולהתייעץ, כדי לבחון מה כדאי ומה לא כדאי להגיד בחקירה". 

עוד מציין עו"ד לוי כי אף שהחוקרים פועלים לא פעם במסווה, הרי שישנם קווים אדומים שאסור להם לחצות. למשל, אסור להתחזות לעובד עם סמכות כלשהי. כך, שחוקר יכול להתחזות לשליח פיצה אבל לא כשוטר או שליח דואר.

"במידה והחוקר פעל בניגוד לכללים, אזי יש צורך באיש מקצוע", אומר עו"ד לוי. "איש מקצוע מומחה יכול לתקוף את החקירה הזו ואת הלגיטימיות שלה. כדי להגיע לתוצאות שצריך החוקרים לא פעם סוטים ימינה או שמאלה, אנחנו כמייצגים צריכים לדעת כיצד לתקוף את הדברים ולהתנהל מול זה".

לדבוק בעובדות זה לא מקשה?
עו"ד לוי: "אני כעורך דין אני מחויב לייצג את הלקוח על מנת שיקבל את הפיצוי המקסימלי שמגיע לו. יש מייצגים שמנפחים את העובדות אך מתקשים בשלב ההוכחות– העמדה שלי היא לדבוק בעובדות ובאמת. אם נעשה כך, אדאג שהוא יקבל את הפיצוי המירבי ונמצה את הזכויות המגיעות לו מול הביטוח הלאומי, משרד התחבורה, משרדי הממשלה השוניםוחברות הביטוח השונות.יש מקרים רבים בהם ראיתי שהתובעיםובאי כוחם מנפחים את האירוע בגינו תבעו– הגופים שממול מבקשים הוכחות בהתאם וכשאלו מתקשים המשא ומתן נעצר ומסתיים במפח נפש,הדבר לא סביר, ומזיק למבוטחים. בסופו של דבר, חשוב לפנות למייצג שמכיר את מערכות הביטוח הלאומי והדרישות מצדן על מנת לקבל אישור והכרה לתביעות שונות".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר