תפנית בסערת פרס ישראל: בג"ץ הוציא היום (חמישי) צו על התנאי המורה לשר החינוך יואב קיש לנמק מדוע בוטלה חלוקת הפרס השנה. 

פרטים חדשים בפרשת קיש ופרס ישראל: המסמך שמסבך את השר | בן כספית
קיש תחת ביקורת: "ביטול פרס ישראל מונע משיקולים זרים"

בית המשפט העליון קבע כי "לנוכח סד הזמנים הדוחק ועמדת המדינה לפיה על מנת שניתן יהיה להיעתר לסעד המבוקש בעתירות, ולחלק את פרסי ישראל לשנה זו כפי שנקבעו לכתחילה בטקס מוצאי יום העצמאות ביום 14.5.2024, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומבלי שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות".

כזכור, לאחרונה חשף עיתונאי מעריב בן כספית לפני כשבועיים, כי לאחר הודעת שר החינוך קיש שפרסי ישראל לא יחולקו השנה בקטגוריות שנקבעו מראש, יקבלו במקום שישה זוכים פרסים בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".

בפועל, נודע לשר קיש כי היזם איל וולדמן זכה. לאחר מכן, קיש ביקש מחברי הוועדה לשקול שוב את ההחלטה ואחר כך ביקש מהם לבטל אותה. קיש גם הציע לבחור במקומו של וולדמן את פרופ' שולמית לבנברג, מממציאי הטכנולוגיה של בשר מתורבת. הוועדה דחתה את הבקשה על הסף. לטענת הוועדה לבנברג צעירה והתחום שלה הוא יותר מדעי. עוד טענו חברי הוועדה כי "ההמצאה שלה עוד לא הבשילה ועוד לא הניבה פירות משמעותיי".

אייל וולדמן (צילום: פלאש 90)
אייל וולדמן (צילום: פלאש 90)

זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שפרסי ישראל מבוטלים בגלל אירוע חיצוני (או פנימי) כלשהו. החלטתו של השר קיש התקבלה בזעם רב בקהילת המדענים, החוקרים והאומנים בישראל, שביקשו ממנו לשקול אותה שוב

בתגובה לדברים, מהשר קיש נמסר אז כי "ההחלטה לדחיית פרס ישראל נבעה אך ורק מהמצב המלחמתי במדינה. בניגוד לנאמר, השנה אף זוכה לא נבחר לפרס ישראל. כיוון שעבודת הוועדות חסויה ותחת שמירת סודיות, לא ניתן להתייחס אליהן פומבית. החלטתי מממשת עמדה ערכית שבוחרת להתמקד השנה בהוקרת פעולות התקומה, הגבורה והערבות ההדדית של אזרחי ישראל". 

ולדמן עצמו התייחס גם הוא לסערה וטען בדיון בכנסת כי "איש העסקים שלומי פוגל, המקורב לנתניהו, עומד מאחורי ביטול זכייתי בפרס ישראל. ראוי שחקירה זו תגיע עד לרה"מ ולמקורבת אליו ביותר".

שלומי פוגל (צילום: אביב חופי)
שלומי פוגל (צילום: אביב חופי)

"⁠אני טוען שהשר לא פעל על דעת עצמו אלא על פי הוראות מגבוה. לפי מה שנמסר לי, מי שבחש בהחלטה לפסול למעשה את מועמדותי הוא אחד, מר שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ולרעייתו. לאחר שנודעה כוונת הועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר הנכון ולחזור מהכוונה להמליץ עלי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עלי, לא נותרה לשר החינוך, בעצה עם גורמים נוספים, ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי", הוסיף ולדמן.

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל וולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".