תחקיר "וול סטריט ג'ורנל": העיתון פרסם אתמול (שישי) תחקיר בנושא עיתונאות עצמאית, על בסיס נתוני הארגון "עיתונאים ללא גבולות" הממוקם בפריז. לפי התחקיר, על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה, 520 עיתונאים נכלאו או נמצאים כעת במעצר בית ברחבי העולם - ומדובר באחד מהנתונים הגבוהים שנרשמו. בנוסף לפי הארגון, ישראל עצרה הכי הרבה עיתונאים ב-2023 - אך הסיבות למעצרם לא ידועות.

אל ג'זירה חייב להיסגר, הבעיה היא שאנו זקוקים לבעליו לצידנו | דניאל רוט אבנרי
הח"כים המורדים התיישרו: חוק "אל-ג'זירה" אושר לקריאה שנייה ושלישית

עיתונאי אל-ג'זירה שנחשף כמחבל חמאס (צילום: דובר צה''ל בערבית)
עיתונאי אל-ג'זירה שנחשף כמחבל חמאס (צילום: דובר צה''ל בערבית)

העיתונאים הכלואים ברחבי העולם מואשמים במגוון פשעים כמו ריגול, הסתה, הפצת מידע מוטעה וטרור. לטענת תומכי חופש העיתונות, עונשים אלו נועדו להשתיק מתנגדים או להעניש כתבים שחשפו עוולות רשמיות. בנוסף, לטענתם, רוב הכתבים הכלואים בעולם הם עיתונאים מקומיים שאין ממשלה זרה שעובדת בשמם. רבים הם כתבים עצמאיים או בלוגרים עצמאיים.

אבו עומר, כתב שתיעד מניר עוז בשבת השחורה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לפי הארגון, ישראל עצרה 35 עיתונאים בשטחי עזה לאחר אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר. עם זאת, הארגון לא פירט את הסיבות למעצרם, וכך גם ישראל - שלא אומרת מדוע נעצרו. טענה נוספת של "עיתונאים ללא גבולות" היא שנהרגו 21 עיתונאים שסיקרו את המלחמה בעזה, ולטענתם הרצועה כיום היא המקום "הקטלני ביותר בעולם" לעיתונאים בשנה האחרונה. עוד אמרו כי 83 נוספים נהרגו, ונבדק האם הסיקור שהעבירו קשור למותם, או האם נהרגו במהלכו.

לטענת הקבוצה, שבעה עיתונאים נהרגו באופן ממוקד מאש צה"ל, או שנהרגו בעודם מזוהים כעיתונאים. הוגש תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא. בתגובה, צה"ל מסר לעיתון כי הוא "נוקט בכל האמצעים האפשריים מבחינה מבצעית כדי לצמצם פגיעה באזרחים - כולל עיתונאים". עוד נאמר כי "צה"ל מעולם לא תקף ולעולם לא יכוון בכוונת תחילה לעיתונאים".

אסירים בכלא ברוסיה (צילום: REUTERS/Ilya Naymushin)
אסירים בכלא ברוסיה (צילום: REUTERS/Ilya Naymushin)

בהמשך התחקיר דווח כי רוסיה כיום היא אחד המקומות המסוכנים ביותר לעסוק בעיתונאות - ובמדינה ישנם 34 עצורים בבתי הכלא הרוסיים. לטענת הארגון, רבים נכלאו בעקבות הדיווחים שלהם על המלחמה באוקראינה. בנוסף, רוסיה אסרה את השימוש במילים "מלחמה" או "פלישה" כדי לתאר את "המבצא הצבאי המיוחד" באוקראינה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה את הטענה על כך שרוסיה הכי מסוכנת לעיתונאים, וכתב במייל לעיתון: "יש הרבה מדינות בעולם שבאמת מסוכנות לעיתונאים". לפי הנתונים שפורסמו, רוסיה נמצאת לפני ערב הסעודית, ולפניה נמצאות סין, מיאנמר, בלארוס, ישראל וויאטנם.

"עיתונאים ללא גבולות", הוא ארגון לא ממשלתי בינלאומי הפועל לקידום ושמירת חופש העיתונות. הוקם בצרפת בשנת 1985, והמטה נמצא בפריז. שם הארגון הוא מהמשקל "רופאים ללא גבולות".