הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כשאדם זר, מכר או אפילו חבר מעביר לנו כסף די ברור לנו שמדובר בהלוואה, אבל מה קורה כשבן משפחה, כן שכן כשמדובר בהורים, מעביר לנו סכום כסף? האם מדובר בהלוואה או מתנה? ומה קורה אם הסכום שימש לרכישת דירה ובני הזוג מתגרשים? עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה מסבירה איך מתמודדים עם הסוגייה ועם המורכבויות שבה. 

"יש הבדל מהותי בין אדם זר שנותן סכום כסף לבין בן משפחה", מבהירה עו"ד לב. "כאשר אדם שאינו משפחה מעביר סכום כסף גדול, ומבחינתו מדובר בהלוואה, לא בטוח שיוכל לדרוש אחר כך את הכסף. על פי החוק, כדי לדרוש בחזרה את הכסף, על המלווה לערוך הסכם הלוואה בצורה מסודרת עם ריביות וכדומה. הסיבה לכך היא שמדובר באנשים זרים ולא בבני משפחה".

מה קורה כשההלוואה בתוך המשפחה?
עו"ד לב: "כאשר זה במשפחה, למשל מאמא, אם זה מוגדר כהלוואה זה מילה מול מילה – דרישת הכתב היא לא הכרחית. אם היא אומרת שזה מתנה אז יש פה כוונה למתנה. זה החלק הקל, החלק הקשה יותר זה שבבואנו להוכיח אם זה מתנה או הלוואה אז זה מתחיל להסתבך - כשאין הסכם לא של מתנה ולא של הלוואה. אם למשל האם נתנה מיליון שקל לבנה לצורך רכישת דירה, הוא נישא, רכש דירה ורשם אותה בחלקים שווים על שמו ועל שם בת הזוג, במימון של ההון שניתן מהאם, השאלה היא מה קורה כאשר הצדדים מתגרשים.  

למעשה, ברגע שהמתנה נסתיימה ברישום, הרי שלכאורה לא ניתן לחזור ממנה. כלומר, נכס נרשם על שם שניכם בחלקים שווים – אבל זה לא בהכרח תמיד נכון. אם האם נתנה את הכסף בסמוך למועד הפירוד של הבן ושל אשתו, כאשר הם רכשו דירה שנה לפני שהחליטו להיפרד, היא יכולה לדרוש לחזור בה מהמתנה בדמות הגשת תביעה נגד האישה על מחצית מהמתנה.

היא יכולה להגיד שכשנתנה את המתנה נתנה לצורך נישואים ארוכי טווח, צופים פני עתיד שתביאו ילדים והדירה תשמש את המשפחה אבל לא כך הם פני הדברים. לכן, אם היא תעמוד בקריטריונים מסוימים, למשל שהכלה התנהגה לא יפה, שהדירה נרכשה בסמוך למועד הקרע אז ניתן לבטל את המתנה למרות שהיא הסתיימה ברישום בטאבו". 

לדברי עו"ד לב, הנטל להוכיח אם מדובר במתנה או בהלוואה כשיש מחלוקת בעניין הזה נופל על האם. היא תצטרך להוכיח שזו הלוואה וצריך ראיות נוספות – כמו הודעות, החזרים חודשיים כל דבר שיכול לסייע ולתמוך בגרסה שלה".

ומה קורה כשהכסף התקבל מהאם והיא נפטרה, האם האחים יכולים לדרוש אותו? 
עו"ד לב: "אם מדובר בהלוואה צריך להחזיר את הכסף לעיזבון. האחים יכולים להגיש תביעה ואם יוכיחו שהאם נתנה הלוואה ולא מתנה הכסף יוחזר. על מנת להוכיח זאת שזו הלוואה הם יצטרכו לעמוד בנטל כבוד, קל וחומר כשהמלווה או הנותן לא בחיים. הסיכוי להוכיח כשאין הסכם הלוואה לנפטר, שזו לא מתנה אלא הלוואה הוא מאוד נמוך". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר