הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הליך גירושין הוא אירוע מאתגר ומורכב בחיי המשפחה. עבור זוגות רבים, הפרידה והחלוקה מחדש של הרכוש, זמני השהות של הילדים, כמו גם דמי המזונות, מייצרים סכסוכים ולעיתים אף עימותים קשים. אך קיים כלי משפטי חשוב שעשוי לסייע בהתמודדות עם הגירושין ולהוביל להסכם הוגן ומוסכם על הצדדים - הליך הגישור. עו"ד שרי נסימי, מומחית לדיני משפחה ומגשרת מוסמכת, משרטטת את היתרונות שבהליך הגישור ומה צריך לכלול ההסכם שנערך בין בני זוג שנפרדים.

לדברי עו"ד נסימי, הליך גירושין אינו מחייב התדיינות בבתי המשפט וניתן להגיע להסכמות מחוץ לערכאה המשפטית. "באופן אישי", היא אומרת, "מאמינה שניתן לסיים את מערכת היחסים בצורה טובה, ושניתן להגיע להסדר גירושין כולל שיכלול את כל המרכיבים, ובהם חלוקת זמני שהות, משמורת, ענייני רכוש מורכבים ועוד. הליך הגישור מונע מהצדדים להגיע לבתי המשפט, מונע מלחמות מיותרות שלעיתים הן עקובות מדם ובעיקר מונע מהילדים עוגמת נפש מיותרת. זה חשוב להגיע להסכמות וזה הכי נכון היום".

עוד אומרת עו"ד נסימי, כי בניגוד להתדיינויות בבתי המשפט, הליך הגישור הוא קצר יותר, יעיל יותר וכמובן חסכוני יותר בכסף. "בסוף", היא מדגישה, "המלחמה הזו, להשתמש בילדים ככלי ניגוח בין הצדדים, בביהמ"ש, זה בסוף עולה ביוקר, בכל הרבדים".

האם הצדדים יכולים לערוך את הסכם הגירושין לבדם?

עו"ד נסימי: "ההמלצה הברורה היא שהצדדים לא יכתבו את פרטי ההסכם לבדם. הסיבה היא פשוטה והיא שאין להם את הידע המשפטי. לכן, יש צורך בעו"ד לענייני משפחה שמבין בכך. חשוב תמיד צריך להתייעץ עם בעלי מקצוע. אני, כמגשרת מוסמכת מטעם לשכת עוה"ד, עורכת הסכמים ארוכים ומפורטים. הסכם גירושין הוא לא קצר, משום שהוא צופה פני עתיד ומסתכל תמיד על היום שלאחר הגירושין. יש לוודא שלא יצוצו דברים, סוגיות או בעיות שנשכחו. עדיף לשים את ההסכם במגירה ושתמיד תהיה תשובה לכל שאלה שתעלה, כך שהצדדים לא יצטרכו להגיע שוב לבתי המשפט ולפתוח בהליכים נוספים, שגם יובילו להוצאת כספים מיותרים. אני מאמינה שצריך לערוך הסכם אחד טוב, מאשר בכל פעם לפתוח את הסוגיות שוב ושוב".

אם יש דבר שהמלחמה לימדה אותנו היא שהחיים הם דינמיים. לא פעם, לאחר החתימה על הסכם הגירושין, יש איזה שינוי מהותי בחיים. למשל, גיוס למילואים, פציעה קשה, פיטורים וכן הלאה. אולם לדברי עו"ד נסימי, גם לכך יש פתרון בחוק.

"הסכמי גירושין הם הסכמים סופיים וזה בדיוק עקרון סופיות הדיון", היא אומרת. "המטרה היא לא לפתוח את ההסכם שוב וגם להטריח את ביהמ"ש, הוצאת כספים נוספים וכדומה. אבל, לכל כלל יש חריג וכאשר מתקיים שינוי נסיבות מהותי, כלומר יש הפחתה בשכר, יש שינוי בזמני השהות, שינוי במקום מגורים בגלל בת זוג חדשה וכדומה ניתן לפעול בעניין. הדבר נוגע לא רק לנסיבות המקשות עלינו אלא גם לגבי נסיבות משמחות, אם למשל לאחד הצדדים נולד עוד ילד. גם נסיבות שמחות יכולות להוות שינוי נסיבות מהותי. ניתן לפתוח הסכם רק בשינוי נסיבות מהותי. כשאחד הצדדים מצליח להוכיח שינוי נסיבות מהותי בפני בית המשפט, הוא גם יקבל את הבקשות לשינוי. הטיפ שלי הוא שבעת עריכת הסכם הגירושין, להתייחס לאופציה לשינוי לעתיד".

מה עושים לאחר החתימה על הסכם הגירושין? 
עו"ד נסימי: "כאשר מגיעים לביהמ"ש ביחד עם בן או בת הזוג מגישים אותו לביהמ"ש והשופטים עוברים על ההסכם, שהוא תקין, שאין בו הבטחות שאינן ישימות. לא ניתן להכניס סעיפים לא הגיוניים כי הנייר לא סופג הכל וזה לא יעבור. זו גם אחת הסיבות לכך שלא עורכים הסכם לבד, זה כר פורה לטעויות".

כיצד מתנהל הלכה למעשה הליך הגישור? 
עו"ד נסימי: "ניתן להחליט שכל צד יהיה מיוצג על ידי עורך דין משלו, ומאידך יכולים בני הזוג לבצע את ההליך דרך עורך דין אחד שמייצג את שניהם. במידה וכל אחד מיוצג על ידי עורך דין אחר, זה כמובן מייקר את ההליך. אם לשניים יש עורך דין המוסכם עליהם, עדיף מגשר, זה כמובן מוזיל. העדיפות היא למגשר וחשוב שהוא יהיה מומחה לדיני משפחה שבקיא בדינים האלו, שמכיר את הפסיקה ואת הסוגיות לעומקם ולרוחבם של דברים. בהמשך, הצדדים נפגשים ועוברים על פרטי ההסכם. הליך הגישור לא מסתיים במפגש אחד אלא נמשך מספר מפגשים. לאחר שהוסכמו כל פרטיו עוברים לאשר אותו בבית המשפט. לאחר מכן, עובר ההסכם גם לאישורו של בית הדין הרבני. בישראל, בית הדין הברני הוא היחיד המוסמך לתת גט ולא ניתן להתגרש או להתחתן בבית המשפט לענייני משפחה". 

גישור מקצר הליכים?
עו"ד ניסמי: "בהחלט כן. בהסכם ניתן תוך חודש או חודש וחצי כבר להיות גרוש או גרושה. ניתן להגיע להסכמות די מהר, לפחות מהניסיון שלי". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר