הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הגעה לחדלות פירעון אצל בן או בת הזוג משפיעים באופן משמעותי על כל התא המשפחתי, ובמקרים מסוימים גם על הגרוש/ה ועל ילדיהם הקטינים של בן או בת הזוג שנכנסו להליך של חדלות פירעון. עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה לעשות לנו סדר.

"כולם מכירים את המושג פשיטת רגל וחדלות פירעון זה אתו הדבר", פותחת עו"ד לב. "חדלות פירעון זהו הליך שניתן להתחיל אותו בהתאם לשני קריטריונים – או שאתה כחייב פותח בהליך או שנושה פותח נגד החייב. כאשר אחד משני בני הזוג נכנס להליך של חדלות פירעון האם זה בהכרח משפיע על בן הזוג? האם זה משפיע עליו כשהוא נשוי או רק כשהוא גרוש? יש לכך הרבה תשובות.

אם לצורך העניין אחד מבני הזוג נכנס להליך חדלות פירעון כאשר הוא נשוי, במידה ואין הסכם ממון שלמעשה כתוב בו שישנה הפרדה רכושית מוחלטת בין הרכוש שרשום על שם שני הצדדים וההסכם נחתם 4 שנים לפני מועד צו הכינוס, זה אותו צו שמתחיל את הליך חדלות הפירעון, אזי זה בהכרח ישפיע על בן או בת הזוג, גם אם החוב רשום על הצד החייב. יחד עם זאת, זה לא בכל המקרים וזה תלוי בחוב. אם מדובר בחוב שאינו קשור למשק הבית המשותף, למשל הימורים, או כתוצאה מפעילות עסקית, על בן הזוג שאינו צד בהליך צריך להוכיח שהחוב נוצר כתוצאה מהלוואה שנלקחה לטובת העסק כלומר שאינה קשורה למשק הבית המשותף". 

לפעמים המצב הכלכלי הקשה מוביל לפרידה ולגירושים, האם הפרוד יושפע מההליך?
עו"ד לב: "הגיעו אלי מקרים של זוגות שהתגרשו וחתמו על הסכם גירושין ואחד מהם פתח בהליך חדלות פירעון לאחר מכן. פעמים רבות ניתן לבטל את אותו הסכם גירושין במסגרתו הבעל נתן ללא תמורה חצי דירה או כל רכוש אחר, הנאמן מבקש לבטל את זה כי זה הועבר ללא תמורה. אם זה הועבר בתוך ה-4 שנים עד לצו הכינוס, ברגע שהוא העביר את החלק בדירה ללא תמורה, החלק הזה יוחזר אחורה לטובת הנושים. גם אם הצד החייב נתן כספים או זכויות פנסיונית. לא ניתן לפרודה או לפרוד במסגרת הסכם גירושין את הרכוש שלי אלא אם כן זה הועבר בתמורה ובכפוף לכך שזה במסגרת אותם ארבע שנים. אם ההסכם נחתם חמש שנים עובר לצו הכינוס והועבר כל הרכוש, אז כך זה יישאר". 

נושא החובות מלווה בתחושות פחד ובושה, יש משמעות אם בני הזוג יודעים את היקף החוב או לא מודעים לא?
עו"ד לב: "יש לזה משמעות בהיבט המשפחתי, בבית המשפט למשפחה, יש לכך פחות משמעות במסגרת הליכי חדלות הפירעון. הידיעה או חוסר הידיעה לא מעניינת בהליך חדלות הפירעון. אם מדובר על חוב שבן או בת הזוג לא ידעו עליו, ובית המשפט קבע שהחוב לא חל אותו הצד, זה עלול להיות בניגוד אינטרסים בין שני ההליכים. לעורך הדין יש כאן חלק ותפקיד מרכזי כדי לנווט את הדברים". 

מה באשר למזונות?
עו"ד לב: "ברגע שיש צו כינוס גם אם לאישה מזונות בגובה של 7,000 שקל בחודש, עם מתן צו הכינוס דמי המזונות מופסקים. הדרך לקבל 'קצבת מזונות' היא להגיש בקשה לבית המשפט שבו מתנהל הליך חדלות הפירעון כדי שייקצבו את גובה דמי המזונות. הנאמן הוא זה שמשיב לבקשה ובראייה כוללת אל מול הנושים הוא בוחן את צרכי הילדים ופוסק את המינימום האפשרי. זה לא אומר שהיא איבדה את דמי המזונות שמגיעים לה כי בתום ההליך היא זכאית לגבות את הפרשי המזונות מתקופת הליך חדלות הפירעון או לחילופין להגיש תביעת חוב על מזונות שלא שולמו, כלומר יש דרכים להיפרע על כך". 

עו"ד לב מתמחה בהליכי גירושין של אנשי עסקים ועצמאים. לדבריה, העצה הטובה ביותר שיכולה לתת על מנת למנוע כאוס שכזה, היא דרך חתימה על הסכם ממון. "חשוב תמיד לחתום על הסכם ממון ולא לוותר על כך", היא מבהירה. "זה מונע חיכוכים בין אם בין הזוג ובין אחרים. לא צריך רק רכוש, גם חובות זה ממון, אמנם שלילי, אך ממון". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר