הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק יחסי ממון קובע כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואים, ולפעמים אפילו עוד לפני, יחולק בין הצדדים באופן שוויוני, אלא שישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג, אשר מעוניין לסיים את הקשר, פועל כדי להבריח נכסים עוד לפני שלב החלוקה, לפעמים אפילו לפני שהודיע על כוונתו לסיים את הקשר. 

לדברי עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה, הברחת נכסים לפני ההודעה על הרצון להתגרש, כלומר לפני פעולה אקטיבית לגירושין - כמו טופס ישוב סכסוך, סביר להניח שתצליח. "אם נכסים הוברחו עד חצי שנה לפני מועד הקרע, כלומר האדם תכנן את הגירושים והבריח נכסים, סביר שבן או בת הזוג לא יצליחו להחזיר את הנכסים בחזרה. אך אם הנכסים הוברחו לאחר שהוגשה בקשה ליישוב סכסוך או הודעה על גירושים, פעולה כלשהי סמוך למועד, כל מה שהוברח יוכל לחזור בנקל בחזרה". 

להתכונן לגירושים זה להבריח נכסים?
עו"ד לב: "לצורך העניין, אדם כלשהו הוא בעל עסק והוא יודע שבמסגרת החוק, וככל שאין הסכם ממון שמסדיר אחרת, הוא יצטרך לתת מחצית מהפעילות העסקית לבת הזוג שממנה הוא מתגרש והוא לא מעוניין בכך. העסק שלו מרוויח טוב וזה אומר שהיא תקבל מחצית מעמל כפיו. רבים, שמתכננים גירושים, סבורים כי עליהם לשבת בצד ולהכניס את העסק להתחייבויות שהן לא אמיתיות למעשה. כשיבוא אותו יום, אותו אקטואר שיעמוד את שווי העסק נכון למועד הקרע, המועד בו הוגשה הבקשה ליישוב סכסוך, יעריך כתוצאה מכך את שווי הפעילות במידה נמוכה, משום שבעל העסק העמיס התחייבויות, אף שהן לא בהכרח אמיתיות". 

"בית משפט בנסיבות מאוד חמורות", מוסיפה עו"ד לב, "יבדוק אחורה כשלושה חודשים ממועד הקרע ואולי קצת יותר ולא מעבר, כי מה שקובע זה מועד הקרע. חשבון בנק, גם כאן, במידה ונמשכו כל הכספים מחשבון הבנק העסקי לחשבון של אמו של בעל החשבון, עשרות אלפי שקלים בכל פעם. האם אותו אדם יחויב להחזיר את המתנה? אם הדבר נעשה כמה וכמה חודשים לפני מועד הקרע, אז לא". 

ומה לגבי העברת רישום על דירה או כל נכס נדל"ן?
עו"ד לב: "אם הנכס רשום על שני הצדדים אין לכך עילה. אך האם הנכס רשום על אדם אחד והוא העביר את הרישום לאח או אחות, כאן מדובר במקרה מורכב. בית המשפט יבדוק האם המתנה הזו היא מתנה תקינה. אומנם זכותו של האדם להעניק מתנה, אך השאלה היא האם מדובר בחלק מהרכוש המשותף, האם בן או בת הזוג ידעו על המתנה והאם הסכימו לכך. במידה והדברים הללו לא נעשו אז יהיה ניתן לבטל את המתנה ולהחשיב את העברת הנכס כהברחת נכסים".

"העניין הוא לא לאן להבריח", מבהירה עו"ד לב, "אפשר לקרוב משפחה ואפשר לחברת אחזקות, אך זה לא רלוונטי. העיקר הוא המועד. די בכך שנראה שהסכום יצא, ובחינת המועד שבו הוא הועבר, הצד השני יחויב בסכום הזה".

כיצד יש לפעול במידה וחושדים שבן/בת הזוג מבריחים נכסים?
עו"ד לב: "הדבר הראשון הוא הטלת עיקולים אל עבר המיקום שהוברחו הנכסים, גם אם הוגשה בקשה ליישוב סכסוך. דבר נוסף הוא הגשת תביעה רכושית בה נטען להברחת נכסים. במסגרת התביעה מפרטים לאן הועברו הנכסים ולכן יש צורך באיתור הנכסים. חוקרים כלכליים פרטיים מסייעים במקרים אלו באיתור הנכסים".

איך מוכיחים הברחת נכסים בשחור?
עו"ד לב: "הדרך הכי טובה להוכיח הכנסות בכסף 'שחור' היא להוכיח את ההוצאות שהיו לבני הזוג לפני שהתגרשו. למשל, אדם שמרוויח משכורת מינימום אינו יכול לטוס מספר פעמים בשנה, לא יכול לשלם משכנתא בלי להיות במינוס ולא יכול לנסוע ברכב מפואר. ברגע שאותם בני זוג מעידים בבית המשפט קל מאוד להוכיח כי הם מתנהלים במזומן ובכסף 'שחור'". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר