הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי שבו יכול כל אדם להגדיר מי יהיה אחראי על רכושו, בריאותו, ואפילו שגרת הטיפוח שלו במקרה שחס וחלילה יחלה או יפגע בצורה כזו שלא יוכל לקבל החלטות בעצמו.

עד שנת 2016 אם אדם איבד את היכולת לקבל החלטות בעבור עצמו המדינה מינתה לו אפוטרופוס, איש מקצוע שקבע מה יקרה עם חשבון הבנק שלו, עם הטיפולים שלו, למעשה מישהו שמעולם לא פגש את החולה היה ממונה על כל מה שנוגע לחייו. אולם, אז הגיע התיקון לחוק הכשרות והאפוטרופסות שאפשר לכל אדם מעל גיל שמונה עשרה למנות בעצמו את מי שיהיה אחראי על נכסיו וענייניו.

ואכן, מאז נכנס לתוקף התיקון לחוק המאפשר את החתימה על המסמך, הוא הולך וצובר תאוצה בקרב רבים. לפי נתוני משרד המשפטים בשנת 2017 הופקדו 500 ייפויי כוח מתמשך, בשנת 2019 כבר הופקדו 14 אלף ובשנת 2023 כבר זינק המספר ליותר מ-45 אלף הפקדות. 

אף שרבים טועים לחשוב כי מדובר במנגנון שנועד להגן על קשישים וחולים, זו ממש אינה המציאות. לצערנו, ובפרט בשנים האחרונות בצל מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, גילינו והבנו בדרך הקשה כי כולנו זקוקים למסמך כזה שכן החיים הם דבר לא צפוי.

על מסמך ייפוי כוח מתמשך יכול לחתום גל אדם מעל גיל 18, וכל אחד שמגיע לגיל בגרות כדאי שיחתום עליו, שכן מדובר בתעודת הביטוח שלנו למקרה שבו לא נוכל להחליט בעבור עצמנו, ואף פעם אנחנו לא יודעים מתי זה יקרה.

חשוב להגיד, כי במידה ולא נחתם ייפוי כח מתמשך והאדם אינו מסוגל להחליט בעבור עצמו עדיין ימונה לכם אפוטרופוס מהמדינה והוא או היא יחליטו בשבילו.

מה צריך לדעת על ייפוי כח מתמשך?
רק עורך דין שהוסמך במיוחד לערוך את המסמך הזה על ידי משרד המשפטים יכול לערוך אותו. 

במסגרת המסמך המשפטי יחליט מייפה הכוח את מי הוא רוצה למנות כמיופה כוחו ובאיזו קטגוריה. ניתן למנות מיופה כוח שיקבל החלטות רפואיות עבורכם, במקרה שתהיו מוגבלים בכושר קבלת החלטות. ניתן גם למנות מיופה כוח לענייני רכוש ונכסים שידאג לשלם את החשבונות או למכור את הנכסים שלכם ולקבל החלטות בנושאים הכלכליים.

למעשה, ניתן למנות אדם אחד שיהיה אחראי על כל התחומים, ואפשר להחליט שלכל תחום יהיה אחראי אחר. למשל, אפשר לקבוע שכל העניינים הכלכליים יהיו באחריות אדם אחד, אבל העניינים הבריאותיים יהיו בידיים של אדם אחר, וכן הלאה.

אבל לא רק כסף ובריאות על השולחן. במסגרת עריכת מסמך ייפוי כח מתמשך יכול כל אדם לכלול כל דבר שחשוב לו, אפשר לקבוע שיהיה ממונה לטיפול בחיית המחמד, ממונה שיהיה אחראי על טיפוח, ואפילו ממונה לענייני הנצחה ברשתות החברתיות, כל מה שחשוב לכם ודורש טיפול חייב להיכלל במסמך הזה.

החיים הם דבר דינמי ואת ייפוי הכח המתמשך אפשר להתאים ולשנות בכל זמן, בתנאי שמייפה הכוח עדיין צלול וכשיר לקבל החלטות. 

חשוב לדעת עוד כי ייפוי הכח המתמשך יכנס לתוקף רק אם חס וחלילה מאיזו שהיא סיבה רפואית מייפה הכוח מאבד את היכולת לקבל החלטות.

בימים של חוסר ודאות, כשהמציאות משתנה ללא הרף, חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך ולייצר ודאות דווקא בהיבט הזה. כך נדע שנוכל לשלוט על העתיד שלנו גם כשלא נהיה כשירים לכך. 

משרד עורכי דין עינבר לב, מתמחה בניהול, טיפול וייצוג תיקים בדיני משפחה, צוואות וירושות, תוך התמחות מיוחדת בהיבטים הכלכליים, הנגזרים מסכסוכי זוגות עתירי הון ורכוש.

עו"ד עינבר לב, הינה אחת מעורכות הדין הבולטות בתחומי התמחותה, המביאה שנות ניסיון רבות, מיומנות וידע יקר ערך בכל תיק מנוהל, בשילוב גישה אישית, אנושית וחמה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר