הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

דור המייסדים בחברות ובעסקים המשפחתיים מכשיר את דור ההמשך להוות עתודה הניהולית. 

אבל השילוב של "עתודה" ו"ניהולית" מרמז לנו על הסיטואציה הבלתי אפשרית שבה מצא דור ההמשך, האם הוא מנהל עתידי או בעל סמכויות?

מרבית החברות בישראל הן חברות משפחתיות, כן גם שטראוס, ואפילו רשת המרכולים יוחננוף או רמי לוי, עסקים שהוקמו עם חזון ברור והובלו על ידי בן משפחה דומיננטי, הסבים והסבתות – הם דור המייסדים. ההצלחה ונפח העבודה חייבו הוספה של עוד ועוד עובדים, שחלקם מן הסתם הגיעו מהתא המשפחתי הגרעיני והמורחב. 

מן הסתם, ובפרט בעסקים משפחתיים, העניין הוא לא רק כלכלי, אלא גם, ואולי בעיקר, עניין רגשי. הרצון של דור המייסדים להשאיר חותם, מורשת מפוארת ואמירה ברורה. לא פעם הרצונות האלה, של הדורות השונים, מתנגשים אלה באלה. התוצאה היא גם סכסוכים משפחתיים ועסקיים וגם תסכול של כלל הצדדים. 

האם ישנה דרך מוצלחת להעביר את השרביט מדור לדור? כאן נכנס לתמונה "מתכנן העברה בין דורית". מתכנן העברה בין דורית הוא מי שמסייע להעביר את העסק המשפחתי מדור אחד לדור הבא. אין מדובר רק על חברות ענק ותאגידים גדולים כמו שטראוס או עופר, אלא גם, ואולי דווקא ביתר שאת, על עסקים משפחתיים קטנים. כאלה שבהם דור המייסדים נוכח כל הזמן, בעצמו, ברוח ובחזון שלו. 

השילוב של משפחה, עסקים וכסף, מחייב היערכות ותכנון מראש של ההעברה הבין דורית, אחרת סכסוכים מרים עלולים לצוץ, ומנגד, העסקה עצמו עלול לשלם את המחיר, ולא לעמוד במעבר. 

בהעברה בין דורית השיקולים אינם שיקולים עסקיים בלבד, ונדרשת עבודה משותפת בין הדור המעביר לדור שאליו מעבירים, כאשר שיקולים הנוגעים לצרכים ורצונות, לוקחים בחשבון גם התחשבנויות אישיות ומשפחתיות לצד הסדרת העברת העסקים מיד ליד בתוך התא המשפחתי.

מה תפקיד מתכנן העברה בין דורית?
בשלב הראשון תפקידו של מתכנן העברה בין דורית הוא לבצע מיפוי של העסק המשפחתי על כלל ההסתעפויות שבו. יש להבין את מכלול של הנכסים וההתחייבויות של העסק ובעליו. 

לאחר המיפוי הכלכלי יגיע שלב מיפוי הרצונות. תחילה, מתכנן העברה בין דורית יבין מדור המייסדים מהם רצונותיו ושאיפותיו לתפעול וניהול העסק בעתיד אבל לא פחות חשוב כיצד הדברים קורים בהווה. 

בשלב הבא, יהיה על המכנן להבין גם מדור ההמשך כיצד אלה רואים את העסק בעתיד, כלומר מה החזון שלהם. 

לאחר שלב המיפוי, יגיע שלב התכנון האסטרטגי. מהי הדרך הנכונה ביותר עבור העסק המסוים הזה והמשפחה הספציפית הזו להעברת השרביט?

שלב התכנון הוא שלב מכריע, משום שעל בסיסו נצא לדרך להעברה הבין דורית. בשל הרגישויות, ובשל השילוב העדין של כסף, משפחה וגם גאווה ואגו, יש חשיבות בשילוב אנשי מקצוע רלוונטיים כמו יועצי מס, אקטוארים, ואפילו פסיכולוגים.

אנשי המקצוע ישלבו כוחות כדי לייצר תוכנית פעולה מדורגת להעברת השרביט. מתכנן העברה הבין דורית הוא בעל מבט העל, ומי שבאפשרותו לנהל את כלל ההליך הזה מהבחינה המשפטית. 

תכנון נכון של העברה בין דורית הוא ההבדל בין הצלחה וכישלון. אבל מעבר לכך, מילא העסק ייכשל, ייסגר או ייקלע לחובות, אך פעמים רבות כאשר ההעברה הבין דורית נעשית בצורה לא נכונה, משפחות נקרעות לגזרים. מכאן שתפקידו של מתכנן העברה בין דורית הוא משמעותי. עליו להיות רגיש, מקצועי ומנוסה, ולפרק את המוקשים שבדרך בצורה מושכלת וחכמה. 

משרד עורכי דין עינבר לב, מתמחה בניהול, טיפול וייצוג תיקים בדיני משפחה, צוואות וירושות, תוך התמחות מיוחדת בהיבטים הכלכליים, הנגזרים מסכסוכי זוגות עתירי הון ורכוש.

עו"ד עינבר לב, הינה אחת מעורכות הדין הבולטות בתחומי התמחותה, המביאה שנות ניסיון רבות, מיומנות וידע יקר ערך בכל תיק מנוהל, בשילוב גישה אישית, אנושית וחמה.

לעו"ד עינבר לב התמחות מיוחדת בניהול ההיבטים הכלכליים בדיני משפחה, כתוצאה מהתמחותה גם במשפט מסחרי אזרחי, בעיקר בנושאי פשיטות רגל, הערכת שווי חברות, שווי עסקאות, דיני מקרקעין ועוד.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר