שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה כי הם תומכת בחנינה לנשיא לשעבר משה קצב, כך דיווחה הערב (שישי) בערוץ 10 אילה חסון. לאחר שהורשע בשורת עברות מין ואונס, צפוי קצב לעמוד בפני ועדת שחרורים ב-27 למרץ. קצב נידון לשבע שנות מאסר, שאותן הוא מרצה החל מדצמבר 2011. על פי דיווחה של חסון, שרת המשפטים אמרה בשיחות סגורות כי אם יוחלט בוועדת השחרורים שלא לשחרר את הנשיא לשעבר, היא תחתום על צו חנינה כנגדו.

תחתום על חנינה. שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
תחתום על חנינה. שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בתוך כך, ועדת השחרורים של בתי הסוהר תצטרך להחליט האם לקצר שליש מתקופת מאסרו של הנשיא לשעבר. כזכור, קצב נשפט על שתי עבירות אונס. אם אכן תקוצר תקופת מאסרו, הוא צפוי להשתחרר באופן מיידי. עוד אמרה שרת המשפטים כי "אין שום סיבה שוועדת השחרורים לא תשחרר את הנשיא לשעבר קצב, הוא עומד בקריטריונים". לדבריה, גם היא וגם נשיא המדינה ייתמכו בהליך חנינה כנגד קצב.

גם בסביבתו של ריבלין נשמעו השבוע קולות דומים, כך דיווחה חסון, בין השאר בשל מצבו של קצב, בן ה-70. קצב מעולם לא הודה במיוחס לו, וגם לא הביע חרטה על מעשיו, אך זהו אינו תנאי על מנת לקבל קיצור מאסר בשליש.

כזכור, במאי 2014 שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, דחה את בקשתו של קצב, שהורשע באונס, למשפט חוזר בעניינו. השופט ציין בהחלטתו כי "קצב מצהיר כי נגרם לו עיוות דין, ועל כך הוא מבסס את בקשתו. אך כאשר מציג המבקש את טענותיו אחת לאחת, מתקבל הרושם כי למעשה מדובר בהצגה מחודשת של טענות ערעוריות מובהקות, אשר נדונו ונדחו כולן בערכאות".

גליה וולוך, יו״ר נעמת, בתגובה על הפרסומים של אילה חסון בחדשות 10 בדבר שיחות על מתן חנינה לנשיא לשעבר משה קצב: ״הגיע הזמן שאנשים רמי מעלה יפסיקו לקבל יחס מיוחד, בפרט במקרים כגון מקרה קצב אשר סירב לקחת אחריות שתואמת את הוד מעמדו". לדבריה, באנשים ששימשו בתפקיד רם יש לנהוג בקפדנות יתרה: ״איזה מסר זה מעביר לציבור? איזה מסר זה מעביר למתלוננות? יש בדעתי לפנות לנשיא ריבלין שלא יתן יד לביזוי וזילות מוסד הנשיאות שהוא עומד בראשו״.