נושא הזכויות של "ידועים בציבור" מורכב. השופט בדימוס, עורך דין אבידן גלובינסקי, מומחה בדיני ירושות וצוואות, הסביר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את מצב העניינים מבחינה חוקית. "'ידוע בציבור' או 'ידועה בציבור' זה לא סטאטוס משפטי בישראל, המשפט הישראלי מכיר רק ב'רווק', 'נשוי', 'גרוש' או 'אלמן'", אמר עו"ד גלובינסקי.



לדבריו, "זו הסיבה שלא ניתן להגיש תביעה לפסק דין הצהרתי שאומר 'אני ידועתו בציבור של פלוני'. 'ידועה בציבור' זה מושג משפטי עובדתי, שעל פי מספר מסוים של חוקים, אולי אף 30 חוקים, נוצרות זכויות למצב של זוגיות ללא נישואין. לכן ניתן להגיד 'חייתי בזוגיות ללא נישואין עם האדם הזה והזה, כך וכך שנים'. בדרך כלל מחפשים לראות חיים בזוגיות ומשק בית משותף באותו הבית, וגם לזה כבר יש חריגים, שזה לא חייב להיות אותו בית. כמו כן, לא בהכרח בכלל שהיה חשבון בנק משותף, או ילדים משותפים, זה לא חשוב".



"במקרה של פטירה וירושה, אם אין צוואה ובה אין הוראה מפורשת, קיים סעיף המאפשר לתבוע זכויות ואף מזונות מן העיזבון", הסביר עורך הדין, "כלומר, חייתי תחת חסותו של המנוח, הוא נגדע מהעולם, ואני מבקשת תשלום חודשי של מזונות כי אחרת חיי לא יהיו חיים. התביעה יכולה להיות גם לבית הדין לעבודה, כלומר בענייני גמלאות ופנסיה, בעקבות עבודתו. במקרה כזה הידועה בציבור שותפה לזכויות שנותרו לו ממקום עבודתו, כגון פנסיה או ביטוחים. אם מישהי הייתה בת זוג שלך משך תקופה ונפרדתם, אז באופן יחסי צריך לחשבן כמה מגיע לה מהזכויות שהקנה לך מקום העבודה שלך. בתשלומי מזונות, כלומר תקציב מחיה, קיימים סכומי מינימום ומקסימום שמגיעים לידוע או לידועה בציבור, בכל השאר אין מינימום ומקסימום".



המחלוקת הגדולה הנוכחית בתחום, טען עו"ד גלובינסקי, היא בסוגיית ביטוח החיים. "יש פסק דין חדש של בית המשפט העליון, מחודש ינואר, של השופט רובינשטיין, שמאשר פסקי דין של ערכאות נמוכות יותר, ואומר שבצוואה אנחנו יכולים לשנות את שם המוטב בפוליסת ביטוח החיים, שהיא לא קשורה לעיזבון שלנו", אמר. "יש סעיף בחוק הירושה שאוסר זאת, אבל אם נכתוב את המוטב, ניתן ללמוד מזה ששם המוטב שונה. על זה יש מחלוקת מאוד גדולה שטרם הכתה הדים, כי פסק הדין חדש".



עריכת תוכן 103FM: אסף נבו