בית המשפט המחוזי בירושלים גזר הבוקר (ראשון) מאסר עולם ו-31 שנים נוספות על ישי שליסל, רוצח הנערה שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים. שליסל, שצפוי להעביר את שארית חייו, לא שיתף פעולה לאורך כל המשפט, והשופטים החליטו להפעיל כלפיו את מלוא חומרת הדין. בנוסף לשנות המאסר שנגזרו עליו, שליסל נדרש לשלם פיצויים בסכום המירבי בחוק שני מיליון ו-64 אלף שקלים למשפחתה של בנקי ז"ל, שהייתה בת 15 בלבד ביום בו נרצחה. הפרקליטות ביקשה להטיל על שליסל 60 שנות מאסר בנוסף למאסר העולם, אך כאמור העונש עליו החליטו השופטים עומד על פחות מכך.



"מעשיו לא באו מאהבת האל, אלא מתוך שנאת האדם", כתבה השופטת נאווה בן אור בגזר הדין. "בשם קנאותו הדתית אטם הנאשם את אוזניו ועיניו לכל מי שהשקפת עולמו שונה. שהייתו הממושכת בכלא לא גרמה לו לתקן את דרכיו". עוד ציינה השופטת כי "עדי הראייה סיפרו כיצד הנאשם הניף את ידו פעם אחר פעם בנחישות וללא רגש. לפנינו אדם אכזרי מסוכן וחסר לב, אין לו להסתובב עוד חופשי במחוזותינו. הוא קיפד את חיי נערה צעירה, שפך דם נקיים".

סירב לקום במהלך הדיון

טרם גזר הדין שאלו השופטים את שליסל אם הוא רוצה להגיב, ועל כך הוא ענה "לא". כמו כן סירב הרוצח לקום על רגליו במהלך הדיון. סנגורו של הנאשם, עו"ד זכריה שלקנובסקי, שאל את שליסל אם שינה משהו בעמדתו והאם הוא מתחרט על מעשיו, אך שליסל לא הגיב גם לשאלה זאת. 

הדקירה במצעד הגאווה בירושלים. ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

 


"הסתכלתי לו בעיניים, זה היה ממש ג'יאהד"


נועם אייל, אחד מקורבנותיו של שליסל שנפצע באירוע בו נרצחה בנקי ז"ל, אמר בתום הדיון כי "רציתי לדעת מה יהיה גזר הדין ולכן הגעתי לכאן. היה לי חשוב שהוא לא ייצא, וגזר הדין כנראה מוודא את זה". עוד אמר כי "מצעד הגאווה הבא יהיה מאוד מאוד חשוב. זה כנראה לא מובן מאליו להסתובב בביטחון, להראות מי אתה, להתגאות בזה ולא לפחד ולו בגלל הסיבה הזו זו חובה אזרחית להגיע. סגירת המעגל שלי לא תהיה היום, אלא כשנראה 20 אלף איש במצעד הבא ולא חמשת אלפים". על היום בו נדקר, הוסיף: "הסתכלתי לו בעיניים. לקרוא לזה ג'יהאד יהיה המונח המדויק, היו צריכים להוסיף לו עוד כמה שנים על הסתה לרצח. לדעתי זה לא עונש מבחינתו היה לו נחמד בכלא". 

עו"ד אשרת שהם מפרקליטות מחוז ירושלים, מסרה בעקבות העונש: "המסר העולה מגזר הדין הוא כי בעבירות המבוצעות על רקע שנאה בית המשפט מעניש באופן החמור ביותר.  מעשיו של שליסל נועדו לפגוע בערכי היסוד של החברה בישראל בערך חיי אדם ובערכי החופש והזכות להביע דעה, מתוך רצון לפגוע במרקם החיים במדינת ישראל. העונש שהוטל עליו מביע את הסלידה של מערכת המשפט ממי שקם לשפוך דם נקי בשל שנאה ודעה שונה". 
 

"דקר בתנועת שחיטה"

בסוף חודש אפריל הרשיע בית המשפט את שליסל, הגבר החרדי שדקר צועדים במצעד הגאווה בירושלים ביולי 2015. בנוסף להרשעתו של שליסל ברצח בכוונה תחילה של בנקי, אותה דקר למוות, הוא הורשע גם בשישה ניסיונות רצח ובפציעה בנסיבות מחמירות. את הרצח במצעד ביצע שליסל שבועות ספורים בלבד לאחר שהשתחרר ממאסר בעקבות ניסיונותיו לדקור צועדים במצעד הגאווה של 2005. "הוכח מעבר לספק סביר שהנאשם גרם להרג שירה בנקי בכוונת תחילה", אמרו השופטים בהכרעת הדין.



שירה בנקי ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה




השופטים קבעו כי "הנאשם השתמש בסכין, במאכלת, שסוגלה להמית. הוא החדיר אותה פעם אחר פעם בעצמה, בתנופה, מלמעלה למטה, בגופם של הקורבנותת האקראיים שבחר. לא היה כל היסוס בתנועותיו, הן היו חסרות עכבות, ממוקדות מטר. הדקירות כוונו כולן, לפלג הגוף העליון שבו איברים חיוניים וכלי דם עיקריים". השופטים כינו את התיעוד של שליסל מבצע את המעשים כ"תנועת שחיטה". התובעת אשרת שהם אמרה כי: "בית המשפט קבע שמדובר במעשה אלים, חסר תכלית וחסר תקווה. אנחנו נעתור לעונש החמור ביותר". 




שליסל, לאחר שנלכד במצעד הגאווה ב-2015. צילום: רויטרס