בני משפחותיהם של חמישה אזרחים אמריקנים, שנרצחו או נפצעו בפיגועי טרור בישראל, הגישו היום (שני) תביעת ענק בארצות הברית נגד פייסבוק, בטענה כי לא מנעה שימוש של ארגון החמאס במדיה החברתית להסתה לטרור. מיכה אבני, שאביו, ריצ'רד לייקין, נרצח בפיגוע בארמון הנציב, סיפר למעריב "אונליין": "החלטנו להגיש תביעה כספית, לאחר שבתביעה לצו מניעה נגד פייסבוק, החברה עשתה הכל כדי להתחמק. בשבועיים שבהם אבי היה מאושפז, לפני שנפטר, לאחר שנורה בראשו ונדקר בבטנו, גלשתי באינטרנט, בניסיון להבין מה גרם לכך. ראיתי את כמויות ההסתה המטורפות במדיה החברתית, בין פרסומים שמסיתים באופן כללי לטרור ובין קריאות לפעולות ספציפיות ואף סרטוני הדרכה".



אבני סיפר על המחבל שרצח את אביו: "במקרה של אבי, אחד המחבלים העלה טרם הפיגוע פוסט בפייסבוק וקרא לאחרים להפוך לשהידים. יומיים אחרי הפיגוע, התאחדות הסטודנטים של החמאס העלה סרטון שמתאר כיצד לבצע פיגוע דומה. ראיתי שהתופעה הזאת לא ייחודית לישראל. ההסתה לטרור היא בעיה כלל עולמית. בשורש הדבר הזה נמצאות הפלטפורמות של המדיה החברתית, שמאפשרות הן את ההסתה והן את התקשורת בין הארגונים השונים".


לדבריו, "לפני 15 שנה, נער היה הולך למסגד ואולי היה במקרה נופל על דברי הסתה. היום הוא מקבל זאת בביתו. רעיונות חולניים של אסלאם קיצוני מתפשטים בעולם כמו אש בשדה קוצים. המטרה שלי להביא למצב שהמדיה החברתית ייקחו אחריות ויסירו תכנים שמעודדים טרור בצורה אקטיבית. למדיה החברתית יש אפשרות טכנולוגית כזאת. כך עושים עם פורנוגרפית ילדים וכך יש לעשות עם טרור".




זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: מרק ישראל סלם
זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: מרק ישראל סלם




התביעה הוגשה באמצעות ארגון "שורת הדין" לבית המשפט המחוזי של מדינת ניו יורק, בהתאם לחוק המלחמה בטרור, ה-ATA, האוסר על עסקים אמריקניים לסייע בכל אספקה חומרית, כולל שירותים, שייעודם הינו לארגוני טרור ומנהיגיהם. התובעים, קרוביהם של נפגעים בפיגועים שונים, בין יוני 2014 למרץ 2016, תובעים פיצויים בסכום כולל של למעלה ממיליארד דולר מענקית המדיה החברתית, שהייתה לאחרונה גם תחת מתקפה מצד פוליטיקאים ישראלים, דוגמת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן.



"פייסבוק ממלאת תפקיד קריטי באפשרות חמאס לבצע את פעילות הטרור שלו. החמאס משתמש בפייסבוק ככלי לפעילות הטרור שלו", נכתב בתביעה. כתב התביעה מציין כי בכירים רשמיים מטעם החמאס, כולל איסמעיל הניה, מבכירי מנהיגי הארגון, ומחמוד א-זהאר, דובר הארגון, המשתמשים בשירותי הרשת.



יצטרך להגיב, מארק צוקרברג. צילום: רויטרס
יצטרך להגיב, מארק צוקרברג. צילום: רויטרס



את התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ניצנה דרשן-לייטנר מישראל, ורוברט טולצ'ין מניו יורק, מובילה משפחתו של טיילור פורס (29), חייל משוחרר מצבא ארה"ב ותלמיד אוניברסיטת ואנדרבילט, ששהה בישראל במסגרת טיול בחסות האוניברסיטה ונדקר למוות על ידי מחבל חמאס סמוך לנמל יפו בחודש מרץ.



לתביעה הצטרפו בני משפחתו של נפתלי פרנקל, שנחטף ונרצח בגוש עציון יחד עם שני חבריו, ביוני 2014, והיה אזרח אמריקני. כך גם בני משפחתה של חיה זיסל בראון, תינוקת בת שלושה חודשים, שנרצחה בפיגוע דריסה בירושלים באוקטובר 2014, משפחתו של ריצ'רד לייקין (76) שנרצח בפיגוע בארמון הנציב באוקטובר 2015 ומנחם ריבקין, שנפצע בפיגוע דקירה בירושלים בינואר 2016.