עורך הדין רונאל פישר הגיש היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים טענות מקדמיות בקשר לכתב האישום החמור שהוגש נגדו, בגין ביצוע עבירות שוחד. לטענתו, הוא אינו יכול להגן על עצמו כראוי מפני עדותו של אלון חסן, בשל העובדה שחסן אינו מוכן להסיר את החיסיון החל על היחסים בין השניים, של עורך דין-לקוח. פישר מבקש מבית המשפט למחוק את האישום בפרשת חסן ובפרשות נוספות וכן שלא להתיר לתביעה לעשות שימוש בעדותו של עד המדינה ערן מלכה.



עוד טוען פישר כי המדינה השתמשה "בביטויים צבעוניים, שיפוטיים, כוללניים וביקורתיים", בתיאור המעשים המיוחסים לו וכי "ניפחה" את כתב האישום באמצעות כפל אישומים. פישר התייצב הבוקר לדיון בבית המשפט עם אזיק אלקטרוני, לאחר שבשנה וחצי האחרונות הוא נתון במעצר בית. שנתיים לאחר פיצוץ הפרשה, השיב פישר היום לראשונה לאישומים. את הטענות הגיש באמצעות עורכת הדין קרן שפירא-אטינגר. במסמך נטען עוד כי המדינה עושה שימוש בחסן, "כדי להשחיר את פניו של הנאשם".



בנוגע לחסן, טענו כי "התביעה ידעה כי כדי שפישר יוכל להתגונן מפני טענותיו של חסן הוא חייב להפר את חיסיון עורך דין לקוח, שנתון לחסן, ובחרה שלא לחייב את חסן לוותר על החיסיון", נכתב במסמך. "בכך, גרמה המדינה לכך שרק חסן, הלקוח, יוכל להשמיע את טענותיו כנגד עורך דינו ואילו עורך הדין אינו רשאי להשיב לו".



אלון חסן, צילום: אריאל בשור
אלון חסן, צילום: אריאל בשור



"המדינה לא מנעה מחסן להתראיין פעמים רבות במשך השנתיים האחרונות; לא מנעה מחסן לפרסם קלטת, שהשיג תוך שהוא משבש חקירה וגורם לאי קבילות הקלטת בכל משפט עתידי; לא ביטלה את הסכם עד המדינה עמו ולא שעתה לפניות פרקליטיו בכתב, שביקשו להפסיק את המסע להשחרת פניו של פישר בפומבי. כל זאת, מתוך ידיעה ברורה כי הראיונות של חסן ופרסום ההקלטות של נאשם 2 מהוות עבירות חוזרות ונשנות על החוק".



כתב הטענות מתייחס גם ל"פגישה הלילית" בין פישר לבין פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד. "סעיף זה בכתב האישום מנוסח מעיקרו כסיפור מתח ולא ככתב אישום. הערפול, הרמיזות ותיאורי הצבע שבו מטשטשים את העובדות בכוונת מכוון ומנסים לכסות על העדרו של מעשה אסור", נכתב. על כן מבקש פישר מבית המשפט למחוק גם את סעיף אישום זה.



פישר תוקף גם את הסכם עד המדינה, שחתמה המחלקה לחקירות שוטרים עם ערן מלכה ואת ההסכמים עם עדי המדינה הנוספים בתיק. "חומר החקירה שהועבר על ידי התביעה כולל הסכמים שנערכו עם חמישה עדי מדינה בתיק (ערן מלכה, עדת המדינה ע', אלון חסן, איילון מכלוף, ששון חי), אך אינו כולל תיעוד של משא ומתן עמם. העובדה, שאין כל תיעוד על ניהול משא ומתן עם חמישה עדי מדינה שונים מלמדת כי מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) מפרה באופן שיטתי את ההנחיות שניתנו בפסיקת בית המשפט העליון, ואשר עוגנו בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה".



עד המדינה ערן מלכה, צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
עד המדינה ערן מלכה, צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



עוד טוען פישר, כי המדינה נחתמה עם מלכה על "הסכם החשכה", זאת כדי להימנע מביקורת, כפי שנמתחה עליה בפרשת הרב יאשיהו פינטו, על כך שחתמה עמו על הסכם, טרם הגשת כתב אישום נגדו. "כדי להימנע מביקורת דומה, ביקשה המדינה לחתום על הסכם עם מלכה רק לאחר שיוגש נגדו כתב אישום, שיהיה מבוסס על מידע מפליל שימסור מלכה נגד פישר בלבד.



"המדינה מצידה הבטיחה למלכה, כי תמשיך את החקירה לאחר הגשת כתב אישום וכי את המידע שימסור בעדויותיו, תשמור תחת 'חיסיון' ולא תעביר אף לנאשמים האחרים בכתב האישום עמו, על אף חובתה לעשות כן. הסכם ההחשכה איננו חוקי, הן משום שיסודו בניהול חקירה לאחר הגשת כתב אישום בחריגה מהנחיית של פרקליט המדינה, והן משום שהוא כולל סיכום פסול על הסתרת חומר ראיות שהמדינה איננה רשאית להסתירו".



סעיף נוסף אותו מבקש פישר למחוק נוגע לניסים מרום. "אישום זה הוא דוגמה נוספת לשאיפתה של המדינה להטיל אחריות פלילית בשל עבירה המבוססת על רכיב נפשי בלבד", נכתב. "אין תימוכין ל'תיאוריית הקונספירציה' שעליה מבוסס אישום זה, כלומר, לכך שגיוסו של עו"ד מרום למשרד עורכי דין פרטי ימנע מן המדינה לנהל את התיק כסדרו. בפני עצמה, התיאוריה היא משוללת כל הגיון: וכי יעלה על הדעת שאם התובע יקודם, או אפילו יעבור למקום עבודה בשוק הפרטי, תיוותר מדינת ישראל אלמנה, ולא תוכל לנהל את התיק באמצעות אחרים הבאים משורותיה?"