היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, אמר הערב (ראשון) כי ייתכן שאפשר להשתמש בשטח נטוש שהיה בעבר בבעלות פלסטינית כדי ליישב את תושבי מאחז עמונה. "אין כל מניעה חוקית לבדוק את המצב של השטח הסמוך, שעל פי בדיקה ראשונית, יכול להיחשב כרכוש של נפקדים", אמר מנדלבליט בפגישה במשרדו בנושא פינוי עמונה.



שר הביטחון אביגדור ליברמן הציע ש-40 התושבים יעברו לחלקות סמוכות אליו, שהיו בעבר שייכות לפלסטינים, כך שהמהלך יחייב שימוש בחוק נכסי נפקדים. היועמ"ש צפוי להחליט בנושא עד סוף החודש. עם זאת, בהודעה מלשכתו, הבהיר מנדלבליט כי תושבי עמונה חייבים להישמע להוראת בית המשפט העליון מ-2014.



חוק נכסי נפקדים, שנחקק ב-1950, מקנה למדינת ישראל את נכסיהם של מי שעזבו אותה לשטחיהן של מדינות עוינות במהלך מלחמת העצמאות. 



בית המשפט העליון קבע כי המאחז חייב להיהרס עד סוף חודש דצמבר. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אשר גרוניס, כתב בפסק הדין כי "לא בנקל מורים אנו על ביצוע של צווים שמתוקפם יפונו מבני היישוב, המשמשים למגורים של תושביהם במשך שנים לא מעטות".



עוד נכתב בהחלטה: "אין ספק כי השלכות ביצוען של צווי ההריסה קשות וכואבות עבור התושבים ובני משפחותיהן... עם זאת, אין בקושי זה כדי לאפשר הכשרה של בניה בלתי חוקית על קרקע פרטית, ואין בו כדי להצדיק אי אכיפה של הדין".



הנשיא גרוניס כתב עוד: "אי פינוי המבנים מהווה הפרה של התחייבויותיהם החוזרות של נציגי המדינה בפני בית המשפט, תוך פגיעה חריפה בזכויותיהם של התושבים המוגנים באזור, ומניעת גישתם לקניינם הפרטי. פגיעה זו בשלטון החוק ובזכויות התושבים המוגנים היא המחייבת, על אף הפגיעה בתושבי היישוב עקב פינוי המבנים בשטחו".