בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה אתמול עובד זר אזרח אריתריאה מעבירה של חבלה חמורה בעת תגרה שבה השתתף, באוגוסט 2015, זאת לאחר ששהה 11 חודשים במעצר. השופטת מתחה ביקורת קשה על התנהלות המשטרה בעת החקירה ועל התנהלות הפרקליטה, שניהלה את התיק. "לא ניתן להשתחרר מהרושם כי קיים קשר בין זהות המעורבים בפרשה - עובדים זרים אפריקאים - לבין טיבה החקירה", כתבה השופטת.



על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב, בין הנאשם וחבריו, לבין הקורבן וחבריו התפתחה קטטה אלימה מחוץ לבר ברחוב נווה שאנן בתל אביב. במהלכה הכה אותו הנאשם במוט ברזל בראשו, כך שפונה לבית החולים ונזקק לטיפול רפואי ולאשפוז. הנאשם כפר באשמה, טען שהיה נוכח במקום, אך לא הוא היכה את האיש, אלא אדם אחר.



"אם אכנה את חקירת המשטרה רשלנית, אחטא לאמת", כתבה השופטת טלי חיימוביץ'. "המשטרה הפרה את חובתה הבסיסית ונמנעה מחקירת אירוע אלימות קשה, עד שכבר לא נותרה בידה ברירה. בכך גרמה לנזק ראייתי והפרה את זכויותיהם של המתלונן והנאשם. גם כשהואילה המשטרה לפתוח בחקירת האירוע עשתה זאת בחוסר חשק ותוך גרירת רגליים".



ביקורת נמתחה גם על המשטרה. צילום: פלאש 90
ביקורת נמתחה גם על המשטרה. צילום: פלאש 90




"ניסיון לפגוע בזכות להליך הוגן"


השופטת תיארה כיצד לא אותרו עדי מפתח, לא נלקחו בזמן סרטוני אבטחה המתעדים את האירוע ו"לא נעשו פעולות אלמנטריות לאיתור התוקפים". על התנהלות הפרקליטה, עורכת הדין אפרת שדה מפרקליטות מחוז תל אביב, כתבה השופטת כי היא "מעוררת אי נוחות גדולה" וכי ההתרשמות ממנה היא כי היא "מנסה לשבש את הגנת הנאשם". השופטת ציינה שהתובעת "ניסתה להלך אימים על עדים פוטנציאליים", בכך שיגורשו מהארץ.



"האופן שבו הערימה באת כוח המאשימה קשיים שלא לצורך על הגנת הנאשם, עלה לטעמי עד כדי ניסיון לפגוע בזכותו להליך הוגן", הבהירה השופטת שזיכתה את הנאשם והורתה לשחררו לאלתר ממעצר.



הפרקליטה ביקשה מהשופטת לקבוע ערבויות כספיות גבוהות לשחרור, כדי שהמדינה תוכל לערער על הזיכוי. השופטת סירבה לבקשה, כי לאור טיב הזיכוי, שהוא מוחלט ולא מחמת הספק, "לא מצאתי לנכון לקבוע ערבויות לשחרורו". השופטת ציינה כי הנאשם יוכל לתבוע פיצויים, בגין העוול שנגרם לו.



מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) נמסר בתגובה: "הפרקליטות הביעה בפני ביהמ״ש את עמדתה באשר לסדרי דין, דיני ראיות ופסיקת ביהמ״ש העליון בסוגיות השונות שהתעוררו במהלך המשפט. צר לנו שביהמ״ש ייחס לפרקליטה מניעים אחרים החורגים מעמדה ראויה ולגיטימית על פי תפיסת הפרקליטות".