כתב אישום ראשון בגין רצח בפרשה 1131: פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד משה בן דוד, בן 47, בגין רצח מור אלגרבלי ופציעת חברו בחולון, בינואר 2010. שמואל בן דוד, בן 25, ונאשם נוסף ששמו אסור בפרסום בשל היותו קטין בעת ביצוע העבירה, מואשמים יחד עמו בקשירת קשר לביצוע פשע וסיוע לרצח. 



לפי כתב האישום, בין הנאשמים לבין מור אלגרבלי ואביו, שגרו בעבר בסמיכות, התגלעו סכסוכים. בתחילת 2010, ירה אדם לכיוונו של משה בן דוד, אשר סבר כי אלגרבלי הוא שירה לעברו ועל כן החליט לנקום בו ובאביו ולהביא למותם. משה בן דוד הצטייד באקדח שמסר לו עד המדינה, ועל מנת לאפשר את ביצוע הרצח טשטשו הנאשמים הנוספים לוחית רישוי של אופנוע באמצעות סרט הדבקה שחור, אותו הדביקו על ספרות לוחית הרישוי.



משה בן דוד הנאשם ברצח. צילום: אריק סולטן
משה בן דוד הנאשם ברצח. צילום: אריק סולטן



בחודש ינואר 2010 יצא אלגרבלי מאזור מגוריו כשהוא נוהג ברכב, כאשר במושב לידו ישב חברו ובמושב האחורי ישב אדם נוסף. על פי כתב האישום, אותה שעה תצפתו הנאשמים והבחינו ברכב. כשנעצר הרכב ברמזור הגיח משה בן דוד רכוב על גבי אופנוע, שהיה נהוג בידי אחר, נצמד לרכבו של אלגרבלי וירה לתוכו שישה כדורים. לאחר הירי, מילט הנהג את בן דוד מהמקום. כתוצאה מהירי, נפגע המנוח משני קליעים, ואילו לחברו נגרמה חבלה חמורה, והוא אושפז בבית החולים. 



משה בן דוד נאשם גם בכך שהפר את תנאי שחרור וניסה להימלט מהארץ בכך שקשר עם אחרים להפליג ביאכטה מנמל חיפה לקפריסין. בן דוד עלה על היאכטה, מבלי להציג דרכון או תעודת מעבר בביקורת הגבולות, כשברשותו תיק עם ציוד אישי ודרכון של אחיו, והסתתר בחדר המנועים של היאכטה. בהמשך, החלה היאכטה לשוט לכיוון קפריסין, אך נעצרה על ידי משטרת ישראל.



הרכב בו נורה אלגרבלי. צילום: נאור רהב
הרכב בו נורה אלגרבלי. צילום: נאור רהב




ראיות הזויות המזכירות את הברנוער


לדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב הגיעו היום קרובי משפחותיהם וחבריהם של הנאשמים. במהלך הדיון הוצא הנאשם המרכזי מהאולם, לאחר שניסה לשוחח עם קרוביו שנכחו באולם.

התובעת, עורכת הדין מיה בש-מיכאלי, הציגה בפני השופטת את הודאות עד המדינה, אשר שמו אסור בפרסום. "אנו עובדים במרץ, כדי שההליך יתבצע בצורה היעילה ביותר. עם זאת, מדובר בפרשה רחבת היקף ועם חומרים רבים", אמרה עו"ד בש-מיכאלי וביקשה זמן להיערך לתחילת המשפט. היא ציינה כי צפויים כתבי אישום נוספים במסגרת פרשה 1131.

השופטת הורתה על איסור פרסום שמות שני עדי המדינה והורתה על הארכת מעצר הנאשמים עד להחלטה אחרת. בתגובה, עורכי הדין טל ליטן ומשה סוחמי, סנגוריהם של הנאשמים, אמרו כי "כתב האישום מבוסס על עדות של עד המדינה, שהמשטרה אישרה לגביו שרצח אדם בפרשה הזאת. זאת הראייה היחידה והזוי שעליה מבססים כתב אישום. זה מזכיר לי נשכחות, את מה שהיה במקרה הברנוער. אני קורא לפרקליטות לעשות בדק בית ולהגיע למסקנה שאין לתת אמון בעד שכזה".


 

עד מדינה הביא לפיצוח הפרשה


כאמור, מור אלגרבלי, תושב בת ים בן 21, שהיה מוכר למשטרה, נרצח ביריות סמוך לביתו, בצומת הרחובות אנה פרנק והרב מימון, בינואר 2010. הנאשמים רכובים על אופנוע ריססו ביריות את הרכב שבו נסע אלגרבלי יחד עם חברו. צוותי מד"א שהגיעו למקום, העניקו לפצועים טיפול ראשוני ופינו אותם לבית החולים "וולפסון" בחולון. מותו של אלגרבלי נקבע בבית החולים וחברו נפצע באורח בינוני עד קשה.



כבר בשלב הראשון העריכה המשטרה כי הרקע לאירוע הוא סכסוך בין עבריינים בעיר. כחודש לאחר הרצח, נעצרו 11 חשודים במעורבות במעשה, אולם חקירתם לא הניבה כתבי אישום והם שוחררו. ההתפתחות הגיעה במסגרת פרשה 1131, במסגרתה נעצרו 22 חשודים בשורה של עבירות, ביניהן כמה מעשי רצח שהתרחשו בשנים האחרונות במרכז הארץ.



במהלך הדיונים בהארכות המעצר של החשודים, התברר כי המשטרה הצליחה לגייס עד מדינה בפרשה. בתחילת השבוע הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום ראשון, בו נאשם אייבי ניסני, תושב בת ים בן 31, בכך שגנב נשק מקצין צה"ל בעת שישן ברכבו וכן פוצץ רימון רסס שנגנב מצה"ל. כתב האישום היום הוא הראשון בפרשה שעוסק במקרה רצח.