האם פענוח מוטעה של צילום רנטגן גרם למותה של אישה כבת 62? משפחה מהרצליה הגישה תביעה נגד שירותי בריאות כללית בטענה כי פענוח לא מדויק של צילום רנטגן שנערך לקרובת המשפחה גרם למותה המוקדם מסרטן ריאות שהתפשט לכבד. בתביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, נטען כי לאחר תלונות חוזרות ונשנות על בעיות נשימה ושיעול, עברה האישה צילום חזה במכון הדמייה של הקופה – ותוצאותיו התבררו כתקינות. רק מאוחר יותר קבע בדיעבד מומחה לרדיולוגיה אבחנתית ולרפואת ריאות כי הפענוח היה מוטעה.



לטענת המומחה, בצילום נראית בבירור הצללה מעוגלת מרכזית באונה העליונה של הריאות עם ממצאים המחשידים לקיומו של גידול. לדבריו, ממצאים אלו מחייבים המשך בירור על ידי בדיקת CT. למרות זאת, מכיוון שתוצאות הפענוח יצאו תקינות, רק כעבור יותר מחצי שנה שבה והתלוננה האישה בפני רופא המשפחה שלה על חולשה ושיעול. היא הופנתה לביצוע צילום חזה חוזר, ורק אז הועלתה לראשונה דרישה לבצע CT חזה וברונכוסקופיה דחופה.



צילום רנטגן. לטענת התובעים, היה ניתן להבחין בגידול בזמן
צילום רנטגן. לטענת התובעים, היה ניתן להבחין בגידול בזמן



מומחה ברפואת ריאות מטעם התביעה קבע כי כבר בצילום החזה הראשון שנערך כשנה וחצי לפני מותה של המנוחה, "צריך ואפשר היה כבר לזהות תהליך של סרטן בשלב מוקדם". שבעה חודשים מאוחר יותר אובחן כי הסרטן כבר נמצא בשלב מתקדם. המומחה קבע כי במועד שבו אפשר היה לזהות את המחלה, אפשר היה לטפל בה "בטיפול יעיל, וכי האיחור באבחון המחלה לא הותיר למנוחה סיכוי לריפוי".



באי כוחם של בני המשפחה, עו"ד דורי כספי ואורין בביץ־הירש, ממשרד כספי סרור ושות', טוענים כי צוות קופת החולים כשל בפענוח בדיקת הדימות שבוצעה למנוחה, "במועד שבו, על פי אמות המידה המקובלות ברפואה היו חייבים לגלות את מחלתה. זאת אף שהנתונים הרפואיים שעמדו בפניהם היו חייבים להדליק נורה אדומה לגבי קיומו של סרטן הריאה".



בני המשפחה - בעלה של המנוחה ושלושת ילדיהם - תובעים משירותי בריאות כללית פיצוי בסך כ־700 אלף שקל, הכוללים, בין היתר, הפסדי הכנסה עתידיים, הפסדי תמיכה ב"שנים האבודות", שבמהלכן הייתה המנוחה חולה, הוצאות רפואיות, ו"אובדן שירותי רעיה". נוסף לכך דרשו התובעים פיצוי לנזק כללי על כאב וסבל ופיצוי בגין קיצור תוחלת חיים לעיזבון, מה שמסוגל להגדיל משמעותית את סכום הפיצויים שבית המשפט עשוי להעניק למשפחה.



משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "מדובר באישה שסבלה מגידול אלים, ממחלה קשה מאוד, שהובילה למותה המצער. אנו דוחים מכל וכל את הניסיון להטיל על שירותי בריאות כללית את האחריות למות המנוחה ונפרט את תשובותינו לטענות במסגרת הדיון בבית המשפט".