בפסק דינה האחרון, קבעה נשיאת בית המשפט העליון היוצאת, השופטת מרים נאור קבעה כי בפתיחת המרכולים בתל אביב בימי שבת. בג"ץ הורה בחודש יולי האחרון על קיום דיון נוסף בסוגיה הנפיצה של פתיחת מרכולים ומתחמי בילוי בתל אביב בשבת. זאת לאחר שבחודש אפריל נקבע שעיריית תל אביב תוכל להמשיך לאפשר פתיחת עסקים בשבת, בכפוף לקריטריונים שנקבעו בחוקי העזר העירוניים.



המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, כתב אז בהחלטתו כי "ראויה השבת, שעל מעמדה בעולמה של יהדות אין צורך להכביר מלים, שעניינה יידון וילובן כשכלל העמדות לפני בית המשפט, בוודאי נוכח השלכות הרוחב, פינה ויתד לאחרים".



מרכול AM;PM בתל אביב. צילום: מנדיהכטמן, פלאש 90



בתוך כך, ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום הקרוב בשתי הצעות חוק מנוגדות - האחת קוראת לפתיחה חלקית של מסחר בשבת והאחרת דורשת סגירה גורפת של כל העסקים בשבת. הצעת החוק שמעוררת התנגדות מטעם החרדים תוגש על ידי חברי הכנסת רחל עזריה (כולנו) מיקי זוהר (הליכוד), אלעזר שטרן (יש עתיד) והח"כ לשעבר מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני). הצעה זו, ברוח אמנת גביזון־מדן, מאזנת בין צמצום המסחר וסגירתו לבין עידודן של פעילויות תרבות ופנאי וקיומם של פתרונות תחבורה לציבור החילוני, ותביא לדעת יוזמיה לכך שכל אחד יוכל ליהנות מהשבת כיום מנוחה בהתאם לאורחות חייו.



על פי ההצעה, בצד סגירת המסחר בשבת תתאפשר פתיחת בתי תרבות ומתנ"סים ותופעל תחבורה ציבורית מצומצמת על ידי נהגים שאינם יהודים, ובכך יצומצם מאוד חילול השבת במדינה. חברי הכנסת קראו לחברי ועדת השרים לתמוך בחוק והוסיפו: "פתרונות פוליטיים מצריכים פשרות. הצעת החוק השבת מגלמת פשרה שכולם יכולים לחיות עמה; היא תצמצם את חילול השבת במדינת ישראל, תאפשר לכל אדם ליהנות מהשבת כדרכו ותשקף את הרבגוניות של החברה בישראל".



מנגד תונח על שולחן ועדת השרה הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה). הצעה זו מבקשת לסגור כליל בתי עסק בשבת ולהפקיע את הסמכות בעניין זה מידי הרשויות המקומיות.