לאחר שהתנצחו במשך בשנה האחרונה, הגיע הדיון בעניינו של תיאטרון "אל מידאן" לפתחו של בית המשפט העליון, בעקבות ההחלטה שלא להעביר תקציבים לעמותה, אשר טוענת מבחינתה כי הדבר פוגע בהתנהלות השוטפת וכי ההחלטה מגיעה בעיקר לאור דבריה של השרה מירי רגב, שהתבטאה בחריפות כנגד התיאטרון וההצגות שהוצגו בו.


 


נשיאת בית המשפט, אסתר חיות, שהיתה חלק מהרכב השופטים, ביחד עם יצחק עמית ויעל וילנר, ניהלה דין ודברים גם מול העותרים וגם מול המשיבים, כאשר על פי דבריה ניתן להבין כי היא לא מרוצה מההתנהלות עד עכשיו, הן של הוועדה והן של התיאטרון. עורכי הדין של התיאטרון אמרו כי הארגון נמצא בחיסרון תקציבי בעקבות השהיית ההחלטה בנושא שלו, וכעת נמצא בחוב של 850 אלף ש"ח, וזאת כאשר מעולם לא היה בחוסר לפני שהחלה הסערה. עו"ד כבוב תקף את השרה רגב ואמר: "שרת התרבות מתבטאת בנושא הזה מאז השימוע במרץ, אבל מאז לא התקבלה החלטה. ככל שנמתין יותר, התיאטרון ייסגר".



השופטת לא התרשמה מהדברים וטענה כי אין להם זכות מובנית לקבל תמיכה כלכלית, וכי הם צריכים לעמוד בתנאים, מה שלא קרה ב-2016, וכנראה גם ב-2017. במשפט אחד טענה השופטת חיות כי העקרון חופש הביטוי לא קשור לאי עמידה בסעיפי התקציב. עורכי הדין טענו כי התיאטרון יסיים את 2017 ללא תקציב, אך השופטת דחתה זאת וטענה כי ישנם עוד דברים הכרוכים בתקציב, וכאשר נאמר שגם עיריית חיפה לא העבירה את הכספים, טענה כי זה לא הנושא. 


"רחוק מהתנהלות של תיאטרון קטן"


באי כוחה של משרד התרבות והספורט טענו כי התיאטרון אינו זכאי לתקצוב ולתמיכה בשנת 2016 משום שלא עמד בתנאי הסף. הנשיאה חיות הסכימה: "לפי מבחני התמיכה לא מגיע לתיאטרון תקציב", והוסיפה: "לא עמדתם בתנאים לשנים 2016 ו-2017, האם הסיבה שלא עמדתם היא כי אתם לא מתקרבים למספר ההרצות הנדרש?", שאלה הנשיאה. 



"משרד התרבות והספורט וועדת התמיכות של המשרד פעלו מלפנים שורת הדין פעם אחר פעם ולראייה על אף שהציג אישור ניהול תקין רק בנובמבר הגם שהחוק מחייב עד פברואר הניהול הוכר רטרו אקטיבית מתחילת השנה, הטבה שלא ניתנה מעולם לאף גוף תרבות במדינת ישראל. כל החלטה שתכיר באל מידאן כתיאטרון הזכאי לתמיכה פוגעת בעיקרון השיוויון שהוא בבסיס מערכת התמיכות במדינת ישראל".



בתגובה לדיון, אמרה שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב: "אני מצפה שלאור אמירותיה של השופטת חיות בית המשפט העליון יקבל את עמדת ועדת התמיכות של משרד התרבות. תיאטרון אל מידאן מזמן אינו מתפקד כתיאטרון, והגיע הזמן להפסיק לתת לו הנחות סלב. כל מוסד תרבות יפעל על פי הקריטריונים המקובלים, גם אם שמו הוא אל מידאן. כל מוסד תרבות המבקש להיות נתמך חייב לעמוד באמות המידה והקריטריונים במבחני התמיכה. תיאטרון אל מידאן רחוק מאוד מאמות המידה המינימליות להגדרה המינהלית אפילו של תיאטרון קטן. אנו קרובים יותר מתמיד להביא לסוף האבסורד לפיו כספי ציבור מועברים לתיאטרון אל מידאן".