זוג הורים מאזור הגליל, שההריון שלו הסתיים לפני שמונה שנים ב"לידה שקטה" - לידת תינוקת מתה, הגיש לאחרונה לבית משפט השלום בתל אביב תביעה נגד קופת חולים מכבי. בתביעה נטען כי הרופא מטעם הקופה התרשל בניהול מעקב ההריון ולא הפנה בזמן את האישה ללידה. פן משמעותי בתביעה הוא שלתובעת, אז בת 41, היה בזמנו עבר של שלוש הפלות קודמות שחוותה. בשל עובדה זו, הוגדר הריונה של האישה כהריון בסיכון.



למרות זאת, לפי כתב התביעה, ההריון לא נוהל כנדרש במסגרת מרפאת הריון בסיכון (HRP). הרופא מטעם קופת החולים שביצע את מעקב ההריון, כך נטען, לא התייחס כראוי לממצאי הבדיקות ולא הפנה את האישה במועד ללידה בבית חולים. בדיקות שונות שעברה האישה הצביעו על הריון תקין, בהן גם בדיקת אולטרסאונד, שהעלתה כי גודל העובר מתאים לגיל ההריון.



בשבוע ה־40, כיום לפני תאריך הלידה המשוער, עברה האישה ביקורת, בה נמצא שכמות מי השפיר תקינה וכך גם המשקל של העובר. אלא שהרופא הורה לה לבצע בדיקת מוניטור והזמין אותה לביקורת כעבור שישה ימים.



חמישה ימים לאחר מכן הגיעה האישה לבית חולים זיו בצפת, שם אובחן, לתדהמת היולדת ובעלה, כי העוברית ללא דופק. נתיחה שלאחר המוות הראתה שאצל העוברית לא היה קיים שום מום מבני שהיה בו כדי להסביר את מותה.



לפי חוות דעתו של רופא מומחה, שצורפה לתביעה, כבר בשבוע ה־40 להריון, כשמצבו של העובר היה טוב, "היה על הרופא להפנות את האישה לבית חולים לצורך לידה, עוד באותו היום". רופאה מומחית בפסיכיאטריה קבעה כי האישה סובלת מנכות נפשית לצמיתות כתוצאה מהאירוע, בשיעור של 20% וזקוקה לטיפול פסיכיאטרי, הכולל מעקב וטיפול תרופתי.



לדבריה של עו"ד עדי וייס, מומחית לתביעות רשלנות רפואית, שבאמצעותה הוגשה התביעה, לבני הזוג "היה זה הריון יקר וחשוב, שהושג לאחר שלושה הריונות קודמים שהסתיימו בהפלה, שהותירו חוויה טראומטית. ההורים נותרו, מטבע הדברים, עם צלקות נפשיות ועם קושי להתמודד עם הטראומה שחוו".


ממכבי שירותי בריאות נמסר: "קיבלנו את כתב התביעה לפני כמה ימים. אנו נלמד את כתב התביעה ונמסור התייחסות מפורטת בבית המשפט".