נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות צפויה לדרוש רוב של 70 ח"כים לאישור פסקת ההתגברות. אולם גורמים בבית היהודי מבהירים שלא יסכימו לכך בשום פנים ואופן. כך נודע ל"מעריב". במקביל התברר אתמול כי חיות הציבה לראש הממשלה בנימין נתניהו אולטימטום, ובעקבותיו נדחתה ישיבה של ועדת השרים לענייני חקיקה, שאמורה הייתה לדון בפסקת ההתגברות ביום ראשון הקרוב.



הישיבה נועדה לדיון בהצעה להעניק לכנסת אפשרות לחוקק מחדש, ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, חוקים שבג"ץ פסל עקב פגיעה בחוק יסוד. המשמעות החוקתית והמשפטית של מהלך זה רבה ויש בה כדי לשנות את אופן הפעולה בין הרשויות השונות במדינה.



לשכת ראש הממשלה פנתה אתמול לחיות וביקשה לתאם פגישה בינה לבין שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) בעניין פסקת ההתגברות ביום ראשון הבא. הנשיאה הודיעה כי היא מוכנה להיענות להזמנה וכי לצדה ישתתף בפגישה גם המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר. עם זאת הציבה תנאי: שהישיבה של ועדת השרים לענייני חקיקה, שנקבעה לאותו יום בעניין זה, תידחה בשבוע לפחות - כדי לאפשר הידברות עניינית בנושא. בעקבות זאת ביקש נתניהו משקד לדחות בשבוע את הדיון בחוק, והוא אכן נדחה.



בליכוד תקפו את הבית היהודי ואמרו כי המפלגה "יורה בתוך הנגמ"ש". לפי הודעת המפלגה, הסיבה לדחיית הדיון אינה לחץ שהופעל על נתניהו אלא סיכום מראש שרה"מ ושקד ייפגשו עם חיות לפני שההצעה תובא להצבעה. ומכיוון ששקד שוהה בחו"ל עד סוף השבוע, כך על פי הודעת הליכוד, הפגישה בין נתניהו לשקד וחיות נדחתה ליום ראשון – ולכן הדיון על פסקת ההתגברות נדחה בשבוע.



הציבה אולטימטום. חיות עם נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90



מלשכת שרת המשפטים נמסר בתגובה: "ראש הממשלה ביקש מהשרה שקד לדחות בשבוע את הדיון על פסקת ההתגברות. השרה שקד נענתה לבקשתו ותקיים את הדיון שבוע לאחר מכן. השרה שקד לא תסכים לדחייה נוספת ולמסמוס הצעת חוק חשובה זו".



מדברים שאמר אתמול שר הכלכלה אלי כהן ממפלגת כולנו אפשר להבין שאולי הוסר החסם האחרון בקואליציה לאישור פסקת ההתגברות. "סיעת כולנו תתמוך בחוק יסוד החקיקה שיקבע את הפרדת הרשויות", אמר כהן בראיון ל"כאן הלילה" עם יעקב אייכלר. כהן ביקר בחריפות את בג"ץ ואמר: "אטימות שופטי בג"ץ לזעקת תושבי דרום תל אביב פגעה לא רק בכנסת אלא בבית המשפט עצמו. לא ייתכן ששניים־שלושה שופטים יבטלו החלטות ממשלה".



כהן כבר הביע דעתו בעבר כי יש צורך לתקן את הקשר בין הרשויות. אלא שהפעם הוא אינו מדבר רק בשם עצמו. לדבריו, ההחלטה לתמוך בחוק יסוד: החקיקה, ובתוכו פסקת ההתגברות הרחבה, סוכמה עם שר האוצר משה כחלון בישיבה שנערכה אמש. בעקבות הדברים נמסר מטעם גורמים בכולנו כי עמדת המפלגה לא השתנתה והיא כי יש לחוקק פסקת התגברות צרה בחוק המסתננים, כדי שתסייע להקלת מצוקתם של תושבי דרום תל אביב.