בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה הבוקר (שלישי) את ניצב בדימוס ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, מרוב העבירות נגדו. כתב האישום נגדו, שהוגש לפני כארבע שנים, כלל שמונה אישומים בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית של שוטרות שהיו כפופות לו. שופט בית המשפט המחוזי בני שגיא שלח את הצדדים לגישור שלוש פעמים, אך הדבר נכשל בכל הפעמים. שחם אמר לאחר הכרעת דינו כי "מסע של 6 שנים של אישומים הזויים נגמר, ההר הוליד עכבר; זה לא סוף פסוק, אנחנו נמשיך להילחם".



בכתב האישום נקבע כי שחם ניצל את תפקידו, מעמדו, ונסיבות היכרותו עם השוטרות, כמנוף ליצירת סיטואציה אישית ואינטימית. בין היתר, הוא ביצע עבירה של מעשה מגונה בשוטרת בלי הסכמתה, הטריד מינית שוטרת תוך ניצול מרות, וביצע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות. שחם הודה בקשריו האינטימיים עם השוטרות, אולם טען כי הם היו בהסכמה.



השופט בני שגיא. צילום: אבשלום ששוני



בהכרעת הדין נכתב כי "התביעה היא המשרטטת את גבולות המחלוקת. הפרשה החלה בחשד לביצוע עבירות מין סדרתיות, אולם עם התקדמות החקירה התברר כי התמונה שונה לחלוטין והתברר כי הממד של עבירה אינו תופס מקום משמעותי לא ברמת ההיקף ולא ברמת החומרה". ההגנה הקדישה פרק נרחב לאופן חקירת השוטרות על ידי המחלקה לחקירות שוטרים, ובו נטען כי החוקרים הפעילו עליהן אמצעים פסולים, בהם איומים, כדי לחלץ מהן עדויות שיפלילו אותו. השופט בני שגיא הוסיף: "החלטתי כי אין מקום להתייחס בהכרעה להתנהלות מח"ש. הם אינם נאשמים, וכן אחרי בחינת הראיות יכולתו של בית המשפט להגיע לחקר האמת ,לא נפגעה מהתנהלות החוקרים".



שחם עם בני משפחתו מחוץ לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



עו״ד רונן יצחק, המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגיב לדברי השופט ומסר כי "בית המשפט הרשיע היום את ניצב בדימוס ניסו שחם בעבירת מעשה מגונה בשוטרת זוטרה תוך שהדגיש את פער התפקידים והדרגות ואת חומרת מעשיו של מפקד בכיר ונערץ הבוחר לנשק שוטרת צעירה הזקוקה לעזרתו. עובדות המקרה, שאין עליהן מחלוקת, מגלות כי ניצב (בדימוס) ניסו שחם, במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרת ישראל יצר קשרים אינטימיים, בעלי אופי מיני, עם שוטרות צעירות, על פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו. למרות קשרים אלה לא נמנע שחם מקבלת החלטות, מעת לעת, בעניינן של אותן שוטרות. בנסיבות אלה, סברה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה כי התנהגותו של שחם, כקצין בכיר במשטרת ישראל, מגלה עבירות של מרמה הפרת אמונים מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות שמונה שוטרות. 
הוא הוסיף: "בית המשפט הרשיע את ניצב בדימוס שחם בעבירת המין, יחד עם זאת החליט כי מעשה הפרת האמונים אינו חוצה את הרף הפלילי. 
הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין ותשקול צעדיה בהתאם".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, אמרה כי "ניסו שחם אשם. אסור להתבלבל. הוא הודה שקיים יחסי מין עם שמונה שוטרות זוטרות הכפופות לו והתנהלות זו היא מעוותת, פסולה, סדרתית ונצלנית. שחם הגיע יום יום למקום העבודה שלו, בו אמור היה לדאוג לביטחון הציבור ובמקום זאת הפך את מקום העבודה למגרש משחקים לסיפוק תאוותיו". היא ציינה: "השוטרות היו צעירות וזוטרות בדרגתן, שזקוקות לו ותלויות בו בשל תפקידו הבכיר".

לדבריה, מבחינה מוסרית, ערכית ופיקודתית מדובר בקצין שסרח בגדול. "אמנם הכרעת בית המשפט, מתייחסת להיבטים נורמטיביים אחרים שהפר, אך מעבר לכל שחם את אמון הציבור בו כקצין  ואת זה אסור לשכוח", אמרה, "העובדה כי אף אחת מהשוטרות שנקלעו לקשר עם שחם לא רצתה להתלונן עצובה אבל מובנת. לנשים שנפגעו והוטרדו בעבודתן יש הרבה מה להפסיד - כפי שהוכח שוב ושוב בפרשיות ההטרדה המינית ועבירות המין שביצעו שוטרים, וזכותן של נשים לבחור שלא לשלם את המחיר".