היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לשר לביטחון פנים גלעד לארדן כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ירצה להתערב במינוי המפכ"ל החדש - הוא ישקול למנוע זאת. את הדברים אמר על רקע ניגוד העניינים בו נתניהו מצוי כנחקר בשלושה תיקים שונים.



מנדלבליט ציין במכתב ששלח לארדן כי "לאחרונה התקבלו אצל הח"מ פניות אחדות בעניין מינוי מפכ"ל משטרה חדש או הארכת כהונתו של המפכ"ל המכהן. בפניות נטען כי יש לקבוע שראש הממשלה ושרים אחרים מנועים מלעסוק בנושא, בגין טענות לניגוד עניינים אפשרי, בהינתן העובדה שהם נחקרים על ידי המשטרה".
עוד הוסיף היועמ"ש, כי הטענה לניגוד עניינים אינה רלוונטית בנקודת הזמן הנוכחית מאחר והשר לביטחון פנים הודיע לו שהוא טרם החל לעסוק בכך, וביקש מארדן: "טרם תחילת העיסוק בנושא, תפנה אל הח"מ על מנת שאוכל לבחון את היבטי ניגוד העניינים הקשורים לחברי הממשלה שעניינם מצוי בחקירת משטרה, ולהנחות בהתאם".

כמו כן, לפי דיווח שפורסם הערב בחדשות כאן, היועמ"ש מנדלבליט זומן לדיון מיוחד בו ידון עם חברי הכנסת בנוגע לחקירות נתניהו. על פי הפרסום, יו"ר הוועדה, ניסן סלומינסקי זימן לאחרונה לדיון פתוח ופומבי, דיון הדומה שאליו זומן המפכ"ל רוני אלשיך, בו היועמ"ש יוכל לסקור את הנושאים שהוא רוצה, וייאלץ להשיב על כל שאלותיהם של הח"כים, כולל חקירות ראש הממשלה. גורמים בוועדה טוענים כי הוא אישר את ההגעה שלו ויתייצב בכנסת בסוף חודש יולי.

מכתב היועמ"ש לארדן בנוגע למינוי המפכ"ל הבא by מעריב אונליין on Scribd


 
 
יו”ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי הגיב בטוויטר לנושא ואמר: "יש דברים שהם כל כך מובנים מאליהם. כפי שכבר אמרתי - ראש הממשלה, כל שר שיש חקירת משטרה בעניינו וכל שרי הליכוד שהקריירה הפוליטית שלהם תלויה ברה"מ לא יכולים להחליט בעניין עתידו של המפכ"ל. ‏אני שב וקורא ליועץ המשפטי להבהיר את העניין באופן חד ופשוט. על כל פקיד זוטר היו קובעים כך".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהעביר לפני כחודש מכתב ליועץ המשפטי בנושא מינוי המפכ"ל ע"י רה"מ שנמצא תחת חקירה, אמר בתגובה למכתבו של היועמ"ש: "נראה שדרישתי לקבלת חוות דעת דחופה מהיועץ המשפטי לממשלה בעניין עשתה את שלה, וכפי שמתחייב הן מבחינת טוהר ההליך והן מבחינת מראית העין, תוטל מגבלה מלאה או חלקית על מעורבות נתניהו במינוי המפכ״ל. בלתי מתקבל על הדעת שראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות ובחשדות ימנה את הגורם האחראי על מיצוי ההליך מולו".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה הגיבו לדברים ואמרו: "אין כל מקום להטלת מגבלות על חברי ממשלה או על ראש הממשלה בשל קיומן של חקירות בעניינם, מעיסוק במינוי מפכ"ל. כידוע, החלטות בנוגע לחקירות של נבחרי ציבור נמצאות בידי היועץ המשפטי לממשלה, ולא בידי מפכ"ל המשטרה. מן הראוי שמפכ"ל המשטרה הבא, תהיה זהותו אשר תהיה, יימנע מלעסוק בחקירות של נבחרי ציבור, כפי שנהגו מפכ"לים בעבר".
 
עוד הוסיפו: "יש לזכור גם כי כל עוד לא פוצל תפקיד היועץ המשפטי לממשלה כפי שראוי שיהיה, הרי שהיועץ עצמו, האחראי על חקירות והגשת כתבי אישום כנגד נבחרי ציבור, ממונה על ידי הממשלה ושריה, כפי שמונה מנדלבליט בעצמו. בנסיבות אלה, הטלת מגבלות על עיסוק במינוי מפכ"ל, מעוררת תמיהות וחשש להתערבות פסולה בתפקודה התקין של הממשלה".