נידאל סלאח בן ה-26 מג'לג'וליה הואשם היום (רביעי) בכך שהצטרף לפני שנתיים לפעילות דאעש בסוריה ופעל במסגרתו במשך שנתיים וחצי. כתב האישום החמור הוגש בגין עבירות מגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בארגון טרור, מסירת ידיעה לאויב ועבירות נוספות.



לפי האישום, שהוגש בידי עו"ד רועי רייס, במהלך החודשים יולי עד אוקטובר 2015, על רקע הזדהות אידאולוגית-דתית שפיתחו עם ארגון הטרור הרצחני דאעש, קשרו הנאשם ומכריו, תושבי ג'לג'וליה, קשר לצאת מישראל לסוריה כדי לחבור לכוחות ארגון המדינה האסלאמית, להשתתף בפעילותם ולסייע בלחימתם אל מול הממסד הסורי.



במסגרת זו, הוחלט כי בעוד האחרים יטוסו מישראל לטורקיה וממנה ויחצו את הגבול לסוריה, הנאשם וחברו, חוסאם חגלה, יחצו את הגבול לסוריה ישירות מישראל באמצעות מצנחי רחיפה. לצורך זה, רכשו השניים רחפנים, למדו על הפעלתם בצפייה בסרטוני הדרכה והתאמנו בשימוש בהם בשטחים פתוחים סמוך לעירם.



בשלב מסוים הודיעו האחרים כי אין באפשרותם להמשיך לקחת חלק בתכנית, מסיבות שונות. לאחר שבחנו הסלאח וחוסאם באמצעות מפות את שטח ישראל הסמוך לגבול עם סוריה, הגיעו השניים ב-17.10.15 עם רחפניהם אל נקודת יציאה שבחרו ברמת הגולן והחלו לנסות להמריא לכיוון סוריה. עקב תקלה טכנית ברחפן של חוסאם, ניסיונותיו להמריא לא צלחו ולכן החליטו השניים לחזור לבתיהם בג'לג'וליה.



ב-24.10.15, בשעות הצהריים, נסע הנאשם שוב לנקודת היציאה, ממנה המריא לכיוון סוריה. בעודו באוויר הצליח סלאח להימנע מפגיעת ירי שבוצע לעברו מהצד הסורי, ואז נחת בשטח סוריה בהצלחה, לצורך ולקראת חבירתו לכוחות דאעש.



לקח חלק בשיחות שעסקו בשימוש במזל"טים נגד ישראל



החל ממועד נחיתתו בסוריה, הוא שהה בחברת כוחות, פעילי וחברי המדינה האסלאמית מעל שנתיים וחצי. כמו כן, הוא בא במגע ועמד בקשר עם פעילים רבים במקומות שונים ברחבי המדינה, ונטל חלק בפעילות הארגון בהיבטים שונים, לרבות מבצעיים וצבאיים. בפתח תקופת שהייתו בסוריה הנאשם נעצר, נכלא, ונחקר בברוטליות, לרבות באיומים, אלימות ועינויים, על ידי גורמי דאעש שונים, להם מסר בכפייה מידע שונה אודות ישראל, וכן ניסה להימלט מגורמי ארגון הטרור בדרכים שונות, אך נתפס. בין היתר, הנאשם מסר לחוקריו כי הגיע לסוריה על מנת לחבור לכוחותיהם, ולבסוף הצליח לזכות באמונם ושוחרר.



לאחר ששוחרר הצטרף ונרשם סלאח באופן רשמי לדאעש. בין פעילויותיו כחבר בארגון, הוא צפה בסרטונים מטעם הארגון, לרבות כאלה הכוללים הוראות להכנת מטעני חבלה, יצר קשר עם גורמים שונים בישראל וביקש מהם להצטרף לארגון הרצחני.



מלבד זאת, הוא היה חמוש וביצע תרגולים ומטווחים מאולתרים בכלי נשק שונים, הצטלם כאשר הוא חמוש בכלי נשק אלה ושלח את התצלומים לבני משפחה וחברים בישראל, סייע לאנשי דאעש בתרגום תכנים אקראיים שונים מעברית לערבית, ועוד.



הנאשם, כאמור, אף נטל חלק בפעילות המדינה האסלאמית בהיבטים שונים לרבות מבצעיים וצבאיים, ובכלל זאת שובץ ל"ענף הייצור והפיתוח" של הארגון, בו עבד בעבור שכר חודשי במפעל לפיתוח וייצור מזל"טים למטרת תיעוד מהאוויר וכן נשיאת חומרי נפץ, בתפקיד האחראי על מערכת ההיגוי של הכלים. במסגרת זו, הוא אף השתתף בניסוי בו העמיסו על אחד מכלי הטיס פצצה, והשתתף בשיחות בנוגע לאפשרות להשתמש בכלי טיס מעין אלה נגד ישראל.



בכתב האישום נכתב כי סלאח גם פעל לבנות מסוק קטן עבור דעאש, ובמקביל פעל לגיוס לוחמים עבורו בתוך ישראל. במסגרת לחימה של דאעש בחודשים האחרונים נגד צבאו של אסד, השתתף סלאח, אך נפל בשבי הסורי. בהמשך הוא הצליח להימלט מהשבי וברח לטורקיה, ומשם הגיע לפני כחודש לישראל יחד עם בני משפחתו. מיד עם נחיתתו נעצר על ידי השב"כ והועבר לחקירת הארגון.



בבקשת המעצר כתב עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז: "לאור חומרת, טיב ואופי מעשיו, אשר בבסיסם הזדהות עם ארגון טרור הידוע באלימותו ואכזריותו יוצאות הדופן, קיים יסוד סביר לחשש שיסכן את בטחון הציבור". לאור זאת, הפרקליטות ביקשה את המשך מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו.



עוד נכתב בכתב האישום כי תופעה של יציאת אזרחים מישראל לזירת הג'יהאד בסוריה, כדי להשתתף בלחימת המורדים בכלל ובארגון המדינה האסלאמית בפרט נגד הממסד הסורי טומנת בחובה סיכון ממשי כי הכשרה אידאולוגית וצבאית אותה יעברו שם, תנוצל על ידם לצורך פעילות חבלנית עוינת נגד גורמים ישראלים, כמו כן נטען כי קיים חשש שארגוני הטרור ילקטו מן הישראלים המגיעים אליהם מידע אסטרטגי וטקטי בנושאים שונים אודות ישראל.