איש העסקים נוחי דנקנר ירצה שלוש שנות מאסר על חלקו בפרשת הרצת המניות של איי.די.בי, כך קבע היום (רביעי) בית המשפט העליון בהכרעת הדין בערעור שהגיש דנקנר על הרשעתו וגזר דינו ובערעור המדינה על קולת העונש. בית המשפט המחוזי גזר עליו שנתיים מאסר בלבד. עונשו של איתי שטרום, שהורשע גם הוא בפרשה, הוחמר משנה לשנתיים. 


השופטים ניל הנדל, ג'ורג' קרא ודוד מינץ, קבעו כי "העונש שהוטל על דנקנר ושטרום, בכללותו, מקל עמם יתר על המידה. יתר על כן, לא רק שהעונש שהושת עליהם בגין העבירות לפי חוק ניירות ערך אינו מחמיר עמם כלל, בלשון המעטה, הרי שהרשעתם של דנקנר ושטרום בעבירה לפי סעיף 4 לחוק איסור הלבנת הון לא קיבלה ממילא כל ביטוי במסגרת גזר הדין".

עוד כתבו, כי "כאשר מדובר כאמור בענייננו בפרשת תרמית בניירות ערך חריגה בחומרתה, בהיקפה ובמידת פגיעתה בערכים המוגנים – אין בידי להסכים למתחמי הענישה שנקבעו בעניינם של דנקנר ושטרום (42-20 חודשי מאסר בפועל בעניינו של דנקנר; 24-12 חודשי מאסר בפועל בעניינו של שטרום). כך גם לא ניתן לטעמי די משקל בעת קביעת העונש בתוך מתחם העונש ההולם, לשיקולי הרתעת היחיד והרבים".

השופט מינץ כתב: "אני מקבל את טענת המדינה כי לא היה מקום ליתן משקל חריג ובעל היקף משמעותי לנסיבותיהם האישיות של המערערים. ער אני לתרומתם הרבה של דנקנר ושטרום למדינה ולחברה בכללותה, אך נוכח חשיבות שיקולי ההרתעה בעבירות כלכליות והצורך לבכר את האינטרס הציבורי, לא מצאתי כי מוצדקת התחשבות יוצאת דופן בנסיבות אלו. אשר על כן, על אף נסיבותיהם האישיות המקלות בעניינם של המערערים – שיקולי הרתעת הרבים מחייבים במקרה דנא החמרה בעונשים שהוטלו עליהם לנוכח חריגותם לקולא".



חנה קורין, מסרה מטעם התביעה כי "בקשר להנפקת המניות, ביהמ"ש קבע שמדובר במהלך מרמתי. בעל השליטה דנקנר הזמין את המשקיעים לרכוש את המניות ומאחורי הקלעים הציג עם שטרום תמונת מסחר מרמתית ומעוותת. בית המשפט קבע נכונה, כשקיבל את הערעור לעונש, שבכל הקשור לעבירות בשוק ההון הישראלי יש לתת משקל לאינטרס הציבורי בשמירה על השוק נקי".

"תשע דקות של התחמקות"

לדברי השופטים, "תשע דקות ספציפיות בחקירתו של דנקנר ברשות ניירות ערך, ראויות לתשומת לב מיוחדת. מדובר באפיזודה אשר בתחילתה נשאל דנקנר שאלה פשוטה ביותר, המנקזת לתוכה את עיקר מהותו של התיק – 'ביקשת מאיתי שטרום שיפעל במניה?'. זוהי שאלה פשוטה שהתשובה עליה אמורה להיות בינארית – כן או לא. באופן מפתיע למדי, דנקנר לא השיב על השאלה במשך תשע דקות שלמות, אשר בסיומן ביקש להתייעץ עם עורך דינו, והחקירה הופסקה".

"במהלך תשע הדקות דנקנר עבר לסירוגין בין שתיקה רועמת, לבין אמירות מתחמקות ששברו את השתיקה. תשובתו הראשונה לשאלה האמורה הייתה: "אני רוצה לנסות להיזכר". אחרי שתיקה ארוכה ומספר אמירות חסרות משמעות לשאלה, נשאל דנקנר על ידי החוקר: "איתי שטרום מציע לך שהוא יפעל במניה?". גם לשאלה זו דנקנר לא השיב, אלא אמר: "איתי אמר לי שהוא קנה מניות, אני מנסה ל... אני מנסה לשחזר אם...". הדקות חלפו להן תוך שדנקנר חוזר על אמירות כגון: "אני מנסה לשחזר את זה. אני באמת מנסה לשחזר" לאחר תשע דקות, במהלכן לא השיב דנקנר על השאלה האם ביקש משטרום "לפעול במניה", עצר דנקנר את החקירה וביקש להתייעץ עם עורך דינו. בזמן שהמתינו החוקר ודנקנר לבואו של עורך הדין, שאל החוקר את דנקנר האם הוא מוכן שימשיכו בינתיים, ודנקנר השיב שהוא מוכן להמשיך "בסוגיות אחרות".

תגובת פרקליטות מיסוי וכלכלה: "בית המשפט העליון העניק היום חיזוק משמעותי לחשיבות תקינות המסחר ולשמירה על שוק ההון הישראלי, בו מושקעים כספי הציבור כולו. במקרה זה, בעל שליטה בחברת האחזקות הגדולה במשק באותו זמן, ביד אחת פנה והזמין את הציבור להשקיע מאות מיליונים במניות החברה, וביד השנייה, מאחורי הקלעים ובהסתר, חולל מהלך מרמתי שנועד לצייר תמונת מסחר אטרקטיבית למשקיעים. העבירות בהן הורשעו שני הנאשמים הן חמורות ביותר – מניפולציה בהיקף עצום ודיווח תרמיתי אגב הנפקה לציבור".
 
"העבירות בוצעו מתוך משבר אליו נקלעה החברה, וביהמ"ש הבהיר כי דווקא בנסיבות בהן האפשרות לפנות למסלול העברייני נושאת אפקט מפתה, חשיבות ההרתעה מתעצמת. בית המשפט העליון אימץ את עמדת הפרקליטות וקבע כי רף הענישה בעבירות אלו מחייב ענישה מחמירה ומכבידה של שנות מאסר בפועל. ההחלטה היום מבהירה חד משמעית לכל פעילי שוק ההון – בעלי שליטה ומשקיעים – בשוק ההון יש לנקוט ביושר, בשקיפות ובהגינות".
 
איתי שטרום. צילום: ליאור בן ניסן, פול, פלאש 90
איתי שטרום. צילום: ליאור בן ניסן, פול, פלאש 90
השופט המחוזי חאלד כבוב הרשיע את דנקנר בהרצת המניות בפועל על סמך ראיות נסיבתיות, לאחר שעורכי דינו של דנקנר טענו כי עד המדינה בפרשה, עדי שלג, מסר עדות שקר. עיקר הכרעת הדין במחוזי התקבלה על סמך הוכחות נסיבתיות, אם כי תקדימי העבר הראו שקשה להוכיח כוונה להרצת מניות על פי הוכחות נסיבתיות בלבד.

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה להחלטת ביהמ"ש העליון, כי "החלטתו של בית המשפט העליון היא איתות חד וברור לא רק לנוחי דנקנר עצמו, אלא לרשימה ארוכה של אשמים ששיתפו עם מעשיו הפגומים והנצלניים פעולה, גיבו אותו, והפכו אותו לגיבור. שרים וח"כים שרתו אותו, רגולטורים רופסים העלימו עין, ראשי בנקים שהזרמו לו כספים בלי בטחונות ראויים, תקשורת שברובה שימנה וטיפחה אותו והפכה אותו לאלוהים, משקיעים מוסדיים ששרפו את כספו של הציבור, ועוד. יש לזכור כי נוחי דנקנר אמנם קרס והיום שב ונענש, אבל דומיו עדיין קיימים, עדיין זוכים למעטפת הגנה מושחתת על חשבון הציבור כולו, ומי שנאבק בהם הופך להיות יעד למתקפות מכוערות".

דנקנר הועמד לדין זמן קצר לאחר המחאה החברתית, כשהאווירה הציבורית נגד הטייקונים הייתה קשה. לפני ארבע שנים הוא איבד את השליטה בקונצרן לטובת איש העסקים אדוארדו אלשטיין. בד בבד, הוא חתם על הסדר חוב עם הבנקים בהיקף של 500 מיליון שקל. מאז פרש דנקנר מקדמת הבמה הציבורית והוא פועל בזירה הפרטית. הוא יוזם ומקדם עסקים עם גורמים במזרח הרחוק ובסין. זיכויו יגדיל את סיכוייו לחזור לקדמת הבמה.