בג"ץ דחה הבוקר (רביעי) את עתירת ועד תושבי הכפר אל ח'אן אל אחמר שביהודה ושומרון נגד הריסת מבנים לא חוקיים בשטחו. הרכב שופטים בראשות המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, קבע כי "אין דרכו של בית משפט זה להתערב בסדרי העדיפויות של המדינה ולהורות לה לאכוף את הדין". בפסק הדין נקבע כי אין עוררין על כך שהבנייה בכפר חאן אל אח'מר, הסמוך למעלה אדומים, בלתי חוקית.



"פסק הדין סקר את השתלשלות ההליכים ומצא כי כפי שלא היה מקום להתערב בעבר בהחלטה להשהות את ביצוע צווי ההריסה, כך אין מקום להתערב בהחלטה לבצע את צווי ההריסה. פסק הדין ניתן לאחר כתשע שנים של התדיינויות שבמסגרתן הוצעו ונבחנו חלופות שונות". עוד ציינו השופטים כי פסק הדין הוא "נקודת המוצא ונקודת הסיום" של הסוגיה.



כזכור, בפברואר 2017 חילק המנהל האזרחי כ-40 צווי הריסה לכל המבנים בחאן אל־אחמר, כחלק ממהלך של פינוי הכפר. במאי 2018 פסק בג"ץ שאין עילה להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה האמורים. על הפינוי המיועד נמתחה ביקורת מצד מדינות באירופה ומצד מחוקקים בארצות הברית. במקומו של הכפר מתוכננת לקום שכונה חדשה של כפר אדומים - "נופי בראשית" - ובה 322 יחידות דיור.

הרכב בג"ץ, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרכב בג"ץ, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "חאן אל אחמר יפונה! אני מברך את שופטי בג"צ על החלטה אמיצה ומתבקשת - אל מול מתקפת צביעות מתוזמרת של אבו-מאזן, השמאל ומדינות אירופה. איש אינו מעל לחוק. אף אחד לא ימנע מאיתנו לממש את ריבונותנו ואחריותנו כמדינה". יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כתב בתגובה לפסק הדין: "‫בג״ץ פסק נכון הבוקר בהחלטתו לפנות את חאן אל אחמר. הלחצים של האיחוד האירופי לא הועילו, במדינת ישראל יש חוק וכולם שווים בפניו!".‬ 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בתגובה: "משפחות חאן אל אחמר נפלו קורבן לפוליטיקה ההרסנית של ממשלת הימין שמרחיבה את גושי ההתנחלויות על חשבון ישובים ערביים. אלו לא רק משפחות שמפונות בפעם השלישית על ידי המדינה, זה מהלך כולל שימנע כל סיכוי להקמת מדינה פלסטינית ולשלום".
יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, כתבה: "רוחה הרעה של איילת שקד מרחפת במסדרונות בית המשפט, ששופטיה אישרו בהחלטה ביזיונית ואטומת לב, העברה כפויה, של הבדואים משבט הג'אהלין בחאן אל אחמר. השופטים הפנימו את המסר, והתוצאה שפיטה כנועה ופחדנית, שמתכסה בנימוקים פורמאליים". לדברי גלאון, "טרנספר (זה מה שבג׳צ החליט, העברה כפויה של תושבים בשטח כבוש) זו פקודה בלתי חוקית בעליל, זה פשע מלחמה".