לאחר אינספור ויכוחים וחילוקי דעות, הסתיים מבצע "שחרור מנהלי מוגבר", שבמסגרתו שוחררו 968 אסירים. הם יחזרו להשתלב בחברה ויהיו חלק בלתי נפרד ממנה. האסירים החלו כבר משעות הבוקר המוקדמות בהליך "טופס הטיולים", בו עברו תהליך שחרור, ולאחר השיחות וההזדכות על הציוד, יצאו משערי הכלא, כאזרחים מן המניין.
שחרור האסירים מתבצע בעקבות החלטת בג"ץ לפיה עד סוף שנת 2018 חייבת המדינה לדאוג לשיפור משמעותי בתנאי המחיה של אסירים ועצורים בבתי הכלא. כיוון שלא היה ניתן לדאוג לשיפורים אלו, וכן בעקבות הצפיפות הגוברת בבתי הכלא, הוחלט על ביצוע שחרור מוקדם. פסק הדין של בג"ץ, שניתן ביוני 2017 קבע כי על המדינה לעשות את הנדרש כך שתוך 18 חודשים ישופרו תנאי המחיה של עצירים ואסירים. בפסק הדין נקבע כי יש להרחיב את מרחב המחיה לכל אסיר ועצור ל-4.5 מ"ר.
כל האסירים ששוחררו הם אסירים פליליים ורק כאלה שגזר הדין שקיבלו הוא עד ארבע שנות מאסר, למעט אסירים ביטחוניים. כלומר, בין היתר שוחררו אסירים שהואשמו בגין עבירות אלימות, רכוש, סמים וכן עבירות מין ופדופיליה. בין היתר ישוחררו בעלים מכים, אשר נמצאים במרכז המחלוקת של השחרור.

מנכ"ל הרשות לשיקום האסיר, אריה ביבי מתריע כשהוא מספר על סטטיסטיקה מדאיגה: "הסטטיסטיקה קובעת שכ-45%  מהאסירים חוזרים לדלת המסתובבת של הפשע. אם אנחנו משחררים אלף אסירים והמשמעות היא שכ-450 עוד ישובו לפשע. מבין אלו שעברו שיקום רק 18% חוזרים ולצערי, למרות שהייתה ועדה שהמליצה להעביר יותר אסירים משוחררים לשיקום, זה לא התבצע עד היום".
עו"ד עמית חדד, שתומך בשחרור טען כי השיטה חייבת להשתנות: "אני חושב שהשחרור הצפוי של האסירים הוא רק חלק ממהלך גדול יותר שאנחנו צריכים לשאוף אליו. מדינות מתקדמות כיום בעולם עוצרות כדי לחשוב מחדש על המחלה החברתית שנקראת עבריינות. בהקשר הזה אני מברך על המהלך. כלא הוא פתרון רע מאוד לעבריינות.

"כלא מגדיל את הסיכוי של העבריין לחזור לכלא. בכלא עבריינים לומדים שיטות וכלים עבריינים חדשים שלא היו להם קודם. אם ננסה להבין את המניעים שהובילו אדם למעשה וננסה למצוא לו תוכנית שלא תתעלם מהעבירה ותחייב אותו להתמודד, ייתכן שהוא יהפוך להיות בסוף מדען גדול".