פרקליט המדינה, שי ניצן, התייחס היום (שני) בוועידת כלכליסט לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל "המתקפה", לדבריו, על מערכת אכיפת החוק. זאת, ברקע הבחירות המתקרבות, במהלכן ייתכן ויוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין שוחד והפרת אמונים בתיקים השונים, המונחים כבר לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.



"האתגר הראשון העומד לפתחנו בפתח השנה הבאה הוא השלמת הטיפול בתיקים המצויים כיום על שולחננו, ועל סדר היום הציבורי – התיקים בהם חשוד ראש הממשלה", אמר בפתח דבריו. בעבר הבהרנו כי אנו נעשה כל מאמץ ללמוד את התיקים ולבחון את מכלול הראיות בהקדם האפשרי – וכך אכן עשינו. כפי שאמרתי אך לאחרונה, בחודשיים האחרונים קיימתי סדרה אינטנסיבית של דיונים מקדמיים מעמיקים, שהסתיימה לפני כשבועיים, בהם הוצג לי ולבכירים נוספים בפרקליטות, חומר הראיות הרלוונטי שהינו רחב היקף עד מאד ולובנו שאלות שונות – ראייתיות ומשפטיות שסוכמו בחוות הדעת שהונחו לפני היועץ המשפטי לממשלה".



"לאחר השלמת עבודת הפרקליטות על המסד הדרוש להכרעה בתיקים אלה, התחלנו בשבוע שעבר דיונים מעמיקים אצל היועץ המשפטי לממשלה לצורך קבלת הכרעתו. לאחר סיום הדיונים כולם תפורסם המלצתי יחד עם החלטת היועץ המשפטי לממשלה. משפורסמו הדברים האמורים, החל שיח ציבורי ער בשאלת מועד קבלת ההחלטה. אלה אומרים כי חובת היועץ המשפטי לממשלה לקבל החלטה לפני הבחירות, ואלה אומרים כי חובה שלא לקבל החלטה עד הבחירות. בעניין זה אומר אך זאת - היועץ המשפטי לממשלה, אנוכי וכל שאר העוסקים במלאכה מחויבים לפעול לסיום הדיונים בהקדם האפשרי. עשינו ונעשה לשם כך מאמץ גדול, אך זאת מבלי לגרוע מיסודיות בחינת התיקים".



"היזהרו מפרסומים לא מוסמכים ומספקולציות על אודות עמדות כביכול של משתתפי הדיונים", קרא ניצן, על רקע חרושת השמועות שהחלה מאז נאומו בוועידת גלובס. "אנו בעיצומו של התהליך ועם סיומו נפרסם כאמור הודעה רשמית וברורה".



נתניהו. "נמשיך במלאכתנו עד קבלת ההחלטה הנכונה על ידי היועמ"ש בהקדם האפשרי". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לאחר מכן, תקף ניצן את האמירות שנשמעות כנגד מערכת אכיפת החוק בישראל. "לצערנו, לאחרונה אנו עדים לאמירות ולהשתלחויות נגד מערכת אכיפת החוק", אמר. "כשנדמה כי אמירה כזו או אחרת חוצה רף חדש שלא היה מקובל במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים ורף חדש, גבוה מקודמו או שמא נמוך ממנו, מתרגש עלינו".



"מזהירים אותנו, מתרים בנו, וכיוצא בזה", המשיך ניצן. "אני מבטיח לכם כי לא נירא ולא ניחת. לא נירתע מפני איש. נמשיך במלאכתנו, ללא מורא, עד לסיומה. עד קבלת ההחלטה הנכונה והמקצועית ביותר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהקדם האפשרי. זה תפקידנו. זו חובתנו. דבר לא יסיט אותנו מדרכנו".



ניצן התייחס לאחר מכן לתפקיד מערכת המשפט בסיוע להתמודדות המדינה מול איומי הטרור. "בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה והפרקליטות הצבאית, משמשים, כל אחד במסגרת תפקידו על פי דין, "חומת המגן" של המדינה אל מול ניסיונות של גורמים שונים בעולם להרחיב את זירת העימות גם אל הזירה המשפטית הבין לאומית", אמר. "בניגוד לטענות שונות בדבר "משפטיזציית יתר", המפריעה כביכול למאבק בטרור, האמת היא שמערכת המשפט עושה כל שביכולתה להעמיד כלים אופטימליים, במסגרת הדין, למלחמתה הצודקת של ישראל בטרור".



"אני מבקש להדגיש שגם בהקשר זה, חוסנה של ישראל נגזר, בין היתר, מפעילותנו הענפה. למול הקולות המשמיצים אבהיר כי פגיעה במערכת המשפט והחלשתה, דווקא היא שתוביל חלילה לפגיעה ביכולתה של ישראל להתמודד עם אתגרי הביטחון. המערכת המשפטית היא שותפה מלאה מאז קום המדינה למאבק הקשה נגד הטרור, ועושה כל שביכולתה כדי לאפשר לממשלה ולצבא להגן על אזרחי המדינה. עם זאת, המערכת המשפטית מקפידה כי פעילות זו תעשה אך ורק במסגרת הדין. במסגרת החוק ובמסגרת חוקי היסוד. לא ניתן לפעול אחרת, כל עוד מבקשים אנו לשמור על ערכינו הבסיסיים, הדמוקרטיים והיהודיים".



נפתלי בנט ואיילת שקד. "מערכת המשפט עושה ככל שביכולתה לסייע למלחמה הצודקת בטרור". צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



"אכן, אפשר לבטל את המגבלות המשפטיות. אולם המשמעות תהיה ביטול הדמוקרטיה ושלטון החוק", טען ניצן. "אנו בוודאי לא ניתן יד לכך. נוסיף לפעול ולמלא את חלקנו במאבק הביטחוני משפטי של ישראל, מאבק שאין מוצדק ממנו, והכל במסגרת הדין".



על הפרסום לפיו מספר יהודים נעצרו בפרשת טרור יהודי חמורה, אמר ניצן כי "כאן גם המקום להדגיש על רקע אירוע הימים האחרונים כי טרור הוא טרור הוא טרור. בין אם הוא בא מערבים ובין אם הוא בא מיהודים. ההתייחסות לטרור אחת היא. יש להלחם בה בכל האמצעים החוקיים. טרור משני הצדדים מסכן את בטחון המדינה. על המאבק אמונים גורמי הבטחון. אנו מצדנו נוקטים את הצעדים הדרושים כדי לוודא שבמאבק בטרור יופעלו רק אמצעים חוקיים וסבירים ובגדר כך אנו מפקחים על פעולת גורמי הבטחון ובודקים כל תלונה המוגשת נגדם. כך עשינו וכך נעשה".



"אני רוצה לשתף אתכם בכמה מילים אישיות. גם הן נודעות למלחמה בשחיתות. מעת לעת ניגשים אליי אזרחים ברחוב ושואלים, תוהים, "האם אכן המדינה כל כך מושחתת?", "האם יש עוד תקנה למדינה?". ואני משיב להם: "המדינה אינה מדינה מושחתת, כל עוד יש לנו מערכת משפט חזקה ועצמאית הנלחמת בשחיתות ובפשיעה כולה!".