הארכת המעצר היום (שלישי) של ארבל אלוני, אחד מרוצחי נהג המונית דרק רוט, שחשוד בעבירות כלכליות תוך ניצול מצוקתם של קשישים, הובילה לחשיפת פרטים מתוך החקירה. למעריב נודעה שיטת הפעולה של החשודים לפחות על פי הראיות שנאספו עד כה. מתלונות שהגישו עשרות קורבנות וכן חברות האשראי במשטרה עולה כי אלוני ושותפיו, שהקימו לכאורה מסווה של חברה לגיטימית שכרו משרד מפואר בבניין התאומים ברמת גן ומשם הפעילו מנגנון שלם שלטענת המשטרה פעל בשיטת עוקץ של לקוחות במצוקה כלכלית. על פי השיטה העסיק אלוני 45 טלפניות, אשר במהלך השבועות האחרונים זומנו בזו אחר זו למשרדי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית ומסרו עדויות מפורטות במסגרת החקירה.

העדויות שנאספו חיזקו את חשדות המשטרה ולפיהם אל משרד ההלוואות פנו הלקוחות בבקשה לקבלת הלוואה. כבר במהלך השיחה הראשונה הם נדרשו לשלם באמצעות כרטיס אשראי או העברה בנקאית סכום שנע בין 300 ל – 1,200 ₪ בגין פתיחת תיק ותלוי בגובה ההלוואה. משחלף פרק זמן של כשבועיים וכספי ההלוואה לא הופקדו בחשבונם פנו הלקוחות בטענה לחברה ובמסגרת החקירה עלה כי חלק מהם קיבל את כספו בחזרה ואילו רבים נאלצו להרים ידיים לאחר שהוסבר להם כי רק חלק מהכסף ששילמו יושב להם במקרה הטוב ובעוד אחרים נאמר להם כי הכסף היה בגין פתיחת התיק וכי החלטתם לוותר על ההלוואה אינה מקנה להם אפשרות להשבת הכספים ששילמו.
 
עוד עלה כי עשרות לקוחות פנו אל חברות האשראי בתלונה כי כרטיס האשראי שלהם חוייב מבלי שקיבלו תמורה וחברות האשראי נאלצו מחד להשיב להם את כספם ומאידך לנתק את קו הסליקה של אותה חברה שלא העבירה את הכספי. גם על חסימה זו מסתבר הצליחו אלוני ושותפיו בפרשה להתגבר שעה שאחת למספר שבועות הקימו חברה חדשה ופתחו על שמה קווי סליקה בחברות האשראי.

גורמים המעורים בפרטים מציינים כי מעבר לשיטה זו פעלו החשודים גם מול לקוחות שאין להם כרטיסי אשראי . "הם היו קובעים מפגש מחוץ למשרד ודורשים לקבל בתמורה לסכום ההלוואה ביצוע עסקת רכישה בדרך כלל בדוכני טלפון ניידים בגובה של פי שתיים מסכום ההלוואה. כך קרה שאותו לקוח מבקש ההלוואה היה חותם על הוראת קבע בגין רכישת מספר טלפונים ניידים אותם היה  מעביר במיידי אל נציג החברה ובתמורה היה מקבל את כספי ההלוואה.
 
במשטרה וברשויות המס חושדים כי את הרכוש שקיבלו מכרו אנשי החברה לגורמים פרטיים ללא דיווח לרשויות ובכך בעצם שלשלו לכיסם רווחים שנחשבים כהלבנת הון. נציין כי בין העסקאות האפלות לכאורה ביצעה החברה גם עסקאות כשרות אותן גיבתה במסמכים, חשבוניות וקבלות וזאת להערכת המשטרה כדי ליצור תמונה לכאורה של פעילות לגיטימית.
 

 


דרק רוט ז"ל
דרק רוט ז"ל

 

במקביל לכך, בסביבתו של אלוני, דחו את החשדות נגדו, וטענו כי מדובר בפרשה שמייצרת כותרות בגלל עברו של אלוני, אך ללא ממש בתחום הפלילי. אלוני"פעל במסגרת חברה חוקית ולגיטימית שהעסיקה רואה חשבון וייעוץ משפטי". עוד הוסיפו בסביבתו של אלוני כי "ישנם מקרים שלקוח לא מרוצה והוא ממהר להתלונן וכשמדובר בשם כזה נפיץ המשטרה מנהלת חקירה וזה בסדר. ישנם מקרים שהמשטרה ניהלה חקירה סמויה הרבה מעבר לשנה והגישה בקשות לבית המשפט ובסופו של יום לא הוגשו כתבי אישום למרות הצהרות בומבסטיות על חשד לעבירות כלכליות וכיוצא באלה". פרקליטתו של אלוני, עורכת הדין טליה גרידיש, מסרה כי "על פי בקשת המשפחה אנחנו לא מתראיינים מעבר לפרטים שנמסרו במהלך הדיון בבית המשפט".



כזכור, הבוקר פורסם כי אלוני, שנודע לראשונה לאחר שהיה אחד משני רוצחי נהג המונית דרק רוט ב-1994, בפרשה שזיעזעה את המדינה, נעצר בחשד בניצול מצוקתם של אזרחים זקנים בכך שנתן להם הלוואות עם החזרי ריבית גבוהה. בנוסף לאלוני נעצרו עוד ארבעה חשודים לחקירה באזהרה ועוכבו שישה מעורבים נוספים בגין חשד לביצוע עבירות של קשירת קשר לפשע, עבירות מס, עבירות לפי חוק הגנת הצרכן וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון.



החקירה החלה בעקבות פיקוח על פעילות בקרב גורמים העוסקים בפשיעה כלכלית, במהלכה נחשף כי הפעילות הפלילית הביאה לפגיעה באזרחים נורמטיביים המצויים בקשיים כלכליים. החשודים פעלו באופן מאורגן ושיטתי לאורך תקופה על מנת לגזול את כספם של אזרחים המצויים במצוקה של תזרים מזומנים. "המשטרה והרשות להגנת הצרכן פונות לציבור וקוראות לכל מי שנפגע לפנות ליחידה החוקרת גם באמצעות אתר האינטרנט של הרשות", נמסר מהמשטרה.
החשודים הובאו לחקירה במשטרה ובהמשך היום הובאו לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, בו ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של אלוני ב-15 יום אך השופט סבר כי המשטרה הגזימה ואישר את הארכתו בשבעה ימים בלבד.