נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מגיבה היום (רביעי) לראיון של שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה וציינה כי היא רואה את דבריו בחומרה. "בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה.



עוד הוסיפה: "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".


יו"ר האיחוד הלאומי ומספר 2 באיחוד מפלגות הימין הגיב לדברי נשיאת העליון ותקף: "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

ועד הפעולה של עורכי הדין הגיב היום על דברי שר המשפטים הנכנס, חה״כ אמיר אוחנה: "אנו רואים בחומרה יוצאת דופן - הן את מינויו של שר משפטים, שמטרתו המוצהרת היא להפוך את כנסת ישראל להיות עיר מקלט לעבריינים, והן את דברי הנאצה של השר הנכנס כלפי הפרקליטות ובית המשפט העליון.  

חמור ביותר הוא מינויו של שר משפטים, הבא במוצהר לקדם הענקת חסינות למי שמינה אותו לתפקיד. חמורה לא פחות היא השתלחותו חסרת הרסן של השר הנכנס בפרקליטות, ובעורכי הדין המסורים העובדים בה.  חמורה לא פחות מאלה היא הצהרת השר לפיה אפשר לבחור אילו מבין פסקי הדין של בית המשפט העליון יש לקיים".

עוד נכתב, כי "לתוך משרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני, המאיים להרוס מבפנים את מערכת המשפט ואכיפת הדין בישראל. אנו מתנגדים בחריפות לדברי שר המשפטים.  אנו קוראים למועמדים ללשכת עורכי הדין להתייצב להגנת מערכת המשפט, מיד ועוד בטרם בחירות הלשכה, ולהפסיק את שתיקתם המביכה".
 
כזכור, בראיון לעמית סגל בחברת החדשות התייחס השר הטרי לכל העניינים הבוערים, בהם היחס לבג"ץ והחשש מתפירת תיק בתפקידו ולאור דעותיו וכמובן האם זכה לתפקיד, על מנת לסייע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתיקים המשפטיים איתם הוא מתמודד. 

 
על דבריו בעבר כי לא כל החלטה של בג"ץ צריך לקיים אמר אוחנה כי "טלי חטואל, עליה השלום, גרה בגוש קטיף, היא הגיעה לציר כיסופים ונורתה על ידי מחבלים שהגיעו עד הציר. מסתבר שהמחבלים הגיעו עד ציר כיסופים בחסות מספר מבנים שנבנו בפאתי חאן יונס. הצבא זיהה את המבנים הללו כסכנה ביטחונית. ובג"ץ, למרות שאין לו מומחיות, החליט למנוע את ההריסה הזאת. אני אומר שהשיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים. כן, אני אומר זאת". 
 
אוחנה התייחס גם לאפשרות שאולי יתפרו לו תיק במהלך תפקידו ואמר כי "אני חושב שכרגע אני צריך ללמוד את המשרד ועוד לא עלה בידי לעשות זאת. היו לי התבטאויות גם בהקשרים אלו בעבר. אני חושב שגם ציינתי מקרים ספציפיים, דיברתי על יעקב נאמן לדוגמא. מה שאני לומד מזה, שלא תמיד צריך לצאת מנקודת הנחה שיושבים במערכת אך ורק מלאכים צחורי כנפיים, שמקבלים את החלטותיהם משיקולים מקצועיים בלבד".


אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


על פרקליט המדינה שי ניצן אמר אוחנה כי "עדיין לא פגשתי את שי ניצן. אדם שנמצא בפוזיציה הזאת ככלל, בוא נאמר, חזקת תקינות המנהל, הוא הגון. להבטיח לך שתמיד בבתי המשפט ובפרקליטות יושבים מלאכים צחורי כנפיים שפועלים תמיד משיקולים מקצועיים בלבד? וואלה, אני לא יכול להבטיח לך. לצערי".