אשירה זמיר, ראש יחידת המז"פ המשטרתי, סיפרה הבוקר (חמישי) ב-103FM על חקירות שונות, בהן מקרי הרצח של עו"ד ענת פלינר ונועה אייל, שהגיעו לפתרונן בעזרת טכנולוגיות מודרניות של DNA, אשר בעבר היו בלתי אפשריות. בראיון לתוכניתם של גלעד שלמור ודורון הרמן, התייחסה זמיר גם לפרשת הרצח בבר נוער, שטרם פוענחה.
זאת שיחה שאף פעם לא שודרה עם מי שאחראית על המז"פ המשטרתי, היא אחד הגורמים שפיענחה את הרצח של נועה אייל. 
"יש טכנולוגיה בדי.אן.איי שנקראת חיפוש משפחתי, היא טכנולוגיה שהייתה אצלנו על המדף, לא השתמשנו בה. בחוק לא כתוב שאסור לעשות את זה, הבעיה היא יותר אתית – כי אני אומרת למערכת שלי אל תחפשי לי פרופיל מזירה שיתאים בדיוק לפרופיל של בנאדם אלא תעשי לי חיפוש שאומר שאולי יש לי מישהו במאגר שלא מתאים לפרופיל מהזירה כי אחרת היה לי גילוי, אבל הוא יכול להתאים לבן שלו או לאבא שלו או למישהו עם קרבת דם ממעגל ראשון. היום הרבה מדינות הולכות עליו כי התועלת עולה על העלות והבעייתיות יורדת". 


 

אם זה סבא?
"יותר קל לנו להגיד על המעגל הראשון. במקרה הזה היה במאגר מישהו שכאשר בדקנו הייתה לנו סוג של התאמה חלקית, אנחנו עושים לזה חישוב סטטיסטי, והמערכת אמרה לנו שיכול להיות שזה אחד הילדים של אותו אחד מהמאגר".  

איך זה מופיע בפרקטיקה?
"כשאני עושה חיפוש במאגר אני מחפשת שפרופיל מסוים שהוא שורה של מספרים יתאים לפרופיל מסוים של חשוד, בול אחד לאחד. זה פשוט קופץ במחשב, המחשב יודע לסדר אותם לפי סדר יורד". 

 דניאל נחמני, רוצחה של נועה אייל ז"ל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דניאל נחמני, רוצחה של נועה אייל ז"ל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
אז בואי נחזור לרגע הדרמטי הזה במעבדת המז"פ כשאתם מבינים שאולי יש לכם מישהו שהוא קרוב משפחה של אותו די.אן.איי שנמצא בזירת הרצח שלא פוענח כבר עשרות שנים. את היית שם בחדר, לא?
"לא, אני כבר הייתי רמ"חית אבל מאחר ואני הקמתי את מאגר הדי.אן.איי, אז אני מכירה מצוין את כל התוכנות והייתי מההתחלה מאוד בעניינים וברגע שפנו אלינו מהצח"מ בשאלה מה עוד אפשר לעשות, הלכנו לראש אגף החקירות והמודיעין מני יצחקי והוא פנה להתייעץ מול הייעוץ המשפטי ומול פרקליט מחוז ירושלים וההחלטה הייתה לעשות את זה. הייתי סקפטית".

למה צריך לעבור את מסכת האישורים הזאת?
"נניח שיש לי אותך במאגר, אבל אין לי את הבנים שלך או את הוריך, הם אף פעם לא נעצרו ומעולם לא ניטלה מהם דגימה להכללה במאגר. אבל בחיפוש הזה אני בעצם מכלילה את בני המשפחה שלך כחשודים כי אחרת לא הייתי יודעת אותם אם לא הייתי עושה את זה. ואני לוקחת אנשים שסביר שהם חפים מפשע אבל בגלל אבא שלו אני יכולה להצביע על קשר משפחתי גנטי. ובמקרה הזה זה צלח בצורה בלתי רגילה. אתמול הייתי בטקס הצטיינות וימ"ר ירושלים קיבלו יחידה מצטיינת על פיענוח שני התיקים של על רצח ורדית בקרקנוט ונועה אייל זכרן לברכה".

ורדית בקרקנוט ז"ל והחשוד כרוצחה ולרי סאקוביץ'. צלם : מוטי קמחי,יונתן זינדל, פלאש 90
ורדית בקרקנוט ז"ל והחשוד כרוצחה ולרי סאקוביץ'. צלם : מוטי קמחי,יונתן זינדל, פלאש 90

 
תקחי אותנו לרגע שאת יושבת במעבדה ואת מבינה שיש לך פיצוח שהדהים אותך.
"היו לי כמה מקרים כאלה. הראשון היה הרצח של ענת פלינר, עו"ד, ליד הרצליה. ועפתי מהכיסא, כי המקרה הזה היה שנה אחרי שהקמתי את המאגר שעבד מאוד בעצלתיים. הכול היה בחיתולים. זה היה בפברואר 2007 וקפץ לנו הגילוי מול העיניים של הנער ת' שהיה קטין בזמנו. הגילוי הזה כל כך משמעותי אחרי שלוש שנים שלא היה פיענוח ומאותו רגע קיבלתי 13 תקנים. הבאתי להם את החשוד על מגש של כסף". 

מתי תביאי לנו את הבר נוער? 
"בבר נוער אין די.אן.איי. היום אנחנו יכולים לעלות על גילויים בעזרת הטכנולוגיה ובעזרת האנשים האיכותיים".