אחותה של שרה סולומון, שנרצחה באורח אכזרי בידי בן זוגה לפני שבע שנים בבאר שבע, יוצאת למאבק נגד האפשרות כי מאסרו של רוצח אחותה יקוצר בשבע שנים. האחות, אורה סולומון, עתרה בשבוע שעבר לבג"ץ יחד עם ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, נגד תיקון שהוכנס ברגע האחרון לרפורמה בעבירות המתה, שלפיו יקוצר גם עונשם של רוצחים מסוכנים, שפסק דינם חלוט. בג"ץ הורה למדינה להשיב לעתירה עד אוקטובר, אך האחות חוששת שזה יהיה מאוחר מדי. 
 
שרה סולומון נרצחה במאי 2012. הרוצח, ששמו נאסר לפרסום, לא הסתפק בקטילת חייה של סולומון. כששלושת ילדיהם בבית, לאחר שהביא למותה, הוא ערף את ראשה, שטף אותו במים, עטף אותו בשקית ניילון ויצא לקבור אותו באתר בנייה בבאר שבע. הוא הורשע ברצח, אך במקום מאסר עולם, גזר עליו בית המשפט 27 שנות מאסר, לאחר שבית המשפט קבע כי תוטל עליו ענישה מופחתת, לפי סעיף 300 א' לחוק העונשין, בשל מצבו הנפשי. 
 
ביולי האחרון נכנסה לתוקפה הרפורמה בעבירות המתה, שתשנה לחלוטין את פני המשפט הפלילי, עם מדרג חדש של עבירות: רצח בנסיבות מחמירות (מאסר עולם חובה), רצח (מאסר עולם כעונש מרבי), המתה באחריות מופחתת (העונש המרבי 20 שנה) והמתה מתוך קלות דעת (12 שנה).

התיקון עבר ברגע האחרון לפני פיזור הכנסת האחרונה. להצעת החוק שעברה ברגע האחרון נוסף, לפי בקשת הסניגוריה הציבורית, סעיף שמתייג מחדש את סעיף העונש המופחת שהיה בחוק הישן, וקובע שהוא זהה לאחריות מופחתת לפי החוק החדש. 
 

התיקון ה״קטן״ הזה מאפשר להפעיל על מי שנגזר עליו עונש מופחת של 27 שנה, את סעיף 5 (ב) שקובע כי כאשר המחוקק מחליט להקל בעונש בעבירה מסוימת, תחול ההקלה גם על פסקי דין חלוטים לאסירים שהורשעו באותה עבירה, ויש לקצר את ענשם ללא כל דיון. קיצור חד ומהיר שיכול לבצע פקיד, ללא החלטה שיפוטית. לכן נקרא הסעיף בפי משפטנים ״גיליוטינה״ - בשל החיתוך החד והמהיר של תקופת המאסר.

"אני לא ישנה בלילות"

כך, באמצעות התיוג החדש של המחוקק, אסירים שנידונו לענישה מופחתת של 27 שנה לאחר שהורשעו ברצח, יוכלו להיכנס כעת תחת הסעיף של "המתה באחריות מופחתת", שהעונש המרבי בגינו הוא 20 שנות מאסר, ומאסרם יקוצר באבחת קולמוס אחת בשבע שנים, ל־20 שנות מאסר.
 
זה בדיוק החשש של אורה סולומון, שמאז הרצח מגדלת לבדה את ילדי אחותה, כיום בני 10, 13 ו־15. "את כולי נתתי לטיפול בילדים האלה, שעברו טראומה קשה", אמרה ל"מעריב". "בניתי אותם מחדש בעשר אצבעות. במקביל, עברנו שנים לא קלות עם המשפט. עכשיו בא התיקון לחוק, שזעזע לא רק אותי, אלא גם אותם. אני לא ישנה בלילות וגם הם התחילו עם שאלות, מה יקרה אם הוא ישתחרר ויגיע אליהם. הגשתי את העתירה מלווה בילדים, כדי שיסתכלו לכאב שלהם בעיניים". 
 
סולומון לא לבד. ב־18 מקרים צפויה הרפורמה לקצר את עונשם של רוצחים. בהם אסיר שרצח את אשתו ביריות בעת שהיו ברכב עם בתם, ועונשו צפוי להתקצר בעשר שנות מאסר. "למאסר יש הרבה תפקידים. עונש הולם, הרתעה, מסר לחברה", אמרה עורכת הדין רותי אלדר, היועצת המשפטית של ארגון משפחות נרצחים ונרצחות. "אבסורד שלאחר שבית המשפט פסק עונש כבד, אחרי שנים של הליכים, המחוקק, בפליק־פלאק לאחור, יפחית שבע שנים מהעונש. אי אפשר להמעיט מההלם שנגרם לבני משפחות הקורבנות. אם הכנסת לא הייתה מתפזרת, החטא הזה לא היה בא לעולם. מדובר בחקיקה רשלנית". 
 
"המשמעות היא איומה לגבי המשפחות, שנהרסו בזמנו מכך שלא נגזר על רוצח יקיריהן מאסר עולם", מוסיפה לרה צינמן, יו"ר ארגון נרצחים ונרצחות. "בחלומותינו השחורים ביותר לא דמיינו שללא שום אזהרה ודיון מעמיק יינתן פרס למורשעים ברצח. אף גוף לא לקח על עצמו לתווך את ההחלטה הרת אסון למשפחות עצמן למעט הארגון". ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "עמדתנו תימסר בבג"ץ, כמקובל".