על רקע הביקורת הציבורית בדבר החרמת המכשירים הסלולריים של בכירי מטה הליכוד עופר גולן ויונתן אוריך, במסגרת חקירתם באזהרה בחשד להטרדת עד המדינה בפרשת 4000 (וואלה־בזק) שלמה פילבר, מי שהיה מנכ"ל משרד התקשורת ומנכ"ל בזק, הבהירה אתמול המשטרה בהודעה משותפת עם משרד המשפטים כי הטלפונים הוחרמו בצו בית משפט. זאת לצורך איתור חומרים הקשורים נקודתית לחקירה האמורה ולא מעבר לכך. הפעיל החברתי עו"ד אלדד יניב והעיתונאי ברוך קרא ('חדשות 13') התעמתו היום (שלישי) בנושא בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM.

קרא: "אני אישית חושב, בניגוד לדיון שהתפתח ברשתות החבריות אמש, שיש כאן החלטה סבירה לחלוטין. מדובר על הליכה לעד מדינה בשיא תקופת הבחירות כשמתברר בדיעבד שמי שהיה אחראי לכך הם אנשי ראש הממשלה. אין עניין לציבור לבוא ולבדוק איך התקבלה החלטה לשלוח מישהו שיטריד את עד המדינה מתחת לביתו עם הטקסטים הקשים נגדו".

אנשי ראש הממשלה הודו בחקירה שהם עמדו מאחורי הדבר הזה. אם כך, מה צריך למצוא בטלפונים שלהם?

קרא: "התחושה הסובייקטיבית על הטרדה אינה רלוונטית. אני תוהה, אם הם מודים במעשה, מי היה האיש שהפעיל אותם מלמעלה. המשטרה רוצה עובדות ברורות. לגבי מיידיות החקירה, אני לא יודע בדיוק לומר מהם התהליכים שנעשו אך צריך למצות ולבדוק את הדברים".


יניב:
"אני לא בא לגונן על דוברי ראש הממשלה ועל נתניהו עצמו אך אני סבור שמה שקרה פה הוא שיבוש חמור ביותר בשיקול הדעת של פרקליט המדינה. זה לכל היותר מדובר על עבירה ברף הנמוך ביותר של הטרדת עד. זה דבר שקרה באוגוסט בפומבי וצף ברשתות החברתיות. כולם מבינים שדוברי הליכוד עומדים מאחורי זה. אני מתפלא על ברוכי, מותר לשאול את המשטרה שאלות קשות. אני עברתי פעולה לא חוקית ומתמשכת כשנחקרתי על ההפגנות בפתח תקווה. מדובר במכשירים שכל העולם שלך נמצא בתוכם. לקחת אותם מנחקרים לפני שלקחת צו של שופט? אני מכיר את הפעולה של המשטרה, אל תהפוך אותה לסטרילית. ברור לכולנו שאי אפשר לחפש דברים לפי מילות קוד. שואבים את כל הטלפון ולכאורה מקיימים את הצו של השופט. זה דבר חמור ביותר".
קרא: "גם לי הוציאו פלט שיחות וחדרו לפרטיות שלי. אני חושב שצריך למצות את החקירה הזאת. זה לא אומר שאני מהלל ומשבח את המשטרה. אם אני הייתי חוקר – זה מה שהייתי עושה".
יניב: "זה חמור מאוד".
קרא: "אני חושב שזו פעולה נכונה. אתה מקל ראש בהליכה לביתו של עד מדינה ולהשמיע לו טקסטים שכאלה - אני לא מקל בזה ראש. אני רואה בזה עניין חמור ביותר".
אם יש עד מדינה שחזר בו מעדותו, וקצין משטרה מאיים עליו. צריך לחטט לקצין משטרה בטלפון?
אלדד יניב: "מה שדודי אמסלם עשה בשידור לעדי המדינה הוא לא פחות הטרדה. שהוא מעולם לא היה נותן לבת שלהם להתחתן איתם, זה גם חמור ביותר".
קרא: "ואתה מעודד את זה".
יניב: "בדרך כלל מזמינים את אותו אדם ומזהירים אותו שחזרה על הפעולה תחשב להטרדת עד".
אם עד מדינה מתראיין אצל עיתונאי מסוים וגורם אחר בתקשורת שולח לו איומים ושאלות למה התראיינת במקום הזה ולא במקום אחר? אני יכולה להראות לך עיתונאים שמאיימים על אנשים בצורה קשה ביותר.
קרא: "אנחנו מכירים את זה. אנחנו לוקחים דברים כאלה כבר כברורים מאליהם. זה לא אירוע שצריך לשבת בדינו בכלא אך זה אירוע צריך לחקור אותו ולומר שדבר כזה לא יעשה עוד".

הזהירו גם את המתלוננת של רמון אלף אזהרות.
קרא: "שלחו חוקרים פרטיים אחרי שהמשפט יסתיים ועדיין חקרו את הנושא".
יניב: "ביום שהנייד שלך יופשט לעיני חוקרי משטרה אתה תתחרפן, בדיוק כמו שאני מתחרפן מזה. לכן צריכה להיות לזה סיבה ספציפית עם צו של בית משפט".
מילה אחת על פריצת הנייד של עו"ד אפי נווה?
ברוך קרא: "השאלה היא אם הפריצה הייתה חוקית, וכנראה שהיא לא הייתה חוקית".

ופרקליט המדינה צריך להגן על הדבר הזה?
קרא: "קשה לי לענות על השאלה הזאת. יש כאן שאלה של איזונים בנוגע למה שתקבלי בחקירה ואם זה משמעותי מבחינה ציבורית".
יניב: "אם נעשתה עבירה צריך לטפל בזה באותה דרגה של חומרה. בין אם עשה זאת עיתונאי או פרקליט המדינה. הנייד של אדם זה קודש הקודשים. אם אין סיבה אמיתית של החוק לגעת בדבר הזה - לא נוגעים בדבר הזה".