בכל תאונה בה מעורבים פצועים קשה או הרוגים, מתנהלת גם חקירה באמצעות בוחני התנועה של משטרת ישראל. עבודתם כוללת בעיקר את זיהוי האחראי לתאונת הדרכים ואת נסיבות התרחשותה. ברוב יתר התאונות, לא יגיע בוחן תנועה לזירת התאונה.



לפניה ישירה אל עורך הדין יהונתן רבינוביץ לחץ/י כאן.


באותן תאונות קשות שבהן מעורב בוחן תנועה, חוות דעתו היא הראייה המשמעותית ביותר להוכחת האשמה בתאונה. לכן, לעיתים קרובות ההגנה באותם תיקים מעמידה בוחן פרטי אשר מגיש חוות דעת פרטית, אשר מן הסתם הפוכה במסקנותיה ביחס לחוות דעתו של הבוחן המשטרתי.



היכולת למצות את חקירת התאונה מחקירת המעורבים במשרד בלבד, לאחר חלוף זמן ממועד אירוע התאונה, מבלי שבוחן התנועה היה בזירה ובדק אותה, היא נמוכה מאוד. באותם מקרים מסקנות הבוחן נשענות על דברי המעורבים או העדים בלבד ולא על ממצאים פורנזיים אובייקטיבים. עקב חשיבותה הרבה של עבודת בוחן התנועה מאמר זה יסקור את מלאכתו.



פעולות ראשוניות של בוחן התנועה עם הגיעו לזירה


כאשר בוחן תנועה מגיע לזירה של תאונה, הוא מנסה תחילה להבין את טיב האירוע ועושה זאת  באמצעות צילום של זירת התאונה, מדידות ושרטוט סקיצה של הזירה, ביצוע בדיקה ראשונית של כלי הרכב המעורבים כמו גם בדיקה של תמרורים ורמזורים שהיו במקום.



בהמשך הבוחן נוהג לתשאל את המעורבים באירוע ואת העדים, תופס מוצגים מהזירה ולעיתים מבצע ניסוים שונים. על הבוחן לברר את נסיבות התאונה ולקבוע בשחזור את תהליך התרחשות התאונה בכל נקודת זמן. מתוך השחזור ניתן להגיע למסקנות לגבי התנהלות המעורבים לפני התאונה ולקבוע כיצד היה עליהם לנהוג כדי להימנע מהתאונה.


עורך הדין יהונתן רבינוביץ. קרדיט: צילום עצמי.
עורך הדין יהונתן רבינוביץ. קרדיט: צילום עצמי.


שחזור התאונה ואיסוף ממצאים מזירת האירוע


השחזור עשוי להוביל למסקנות משפטיות שיסייעו בהוכחת רשלנותו של אחד הנהגים המעורבים ואף לגרום להעמדתו לדין פלילי. שחזור התאונה הוא תהליך שבו נקבע רצף המאורעות שהתרחשו בזירה לפני התאונה, החל משלב ראשוני כלשהו, דרך נקודת המגע בין המעורבים ועד לנקודה שבה הסתיים האירוע.



במקרה של תאונת דרכים שבה נפגע הולך רגל בתחום עירוני, השחזור יתייחס לזירה שעשויה להיאמד בכמה עשרות מטרים, וכאשר מדובר בדרך בין עירונית, תגדל הזירה עד למאות מטרים.



כדי לבצע את שחזור התאונה, הבוחן חייב להגיע לזירת האירוע ולאסוף נתונים. שמירה נכונה על הזירה על ידי המעורבים תימנע טשטוש ראיות ושיבוש של תמונת המצב כפי שהייתה לאחר התאונה, ותאפשר קביעה מדויקת יחסית של תנועת המעורבים (רכב/הולך רגל) לפני התאונה.


לאיסוף מדויק של ממצאים ונתונים ממקום האירוע יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לשחזור התאונה. לפיכך בוחן התנועה ישאף תמיד לקבל את הזירה בדיוק כפי שהייתה לאחר התאונה.

לצורך עריכת שחזור התאונה הבוחן קובע את נקודת המגע שבין המעורבים בהתאם לסימנים שעל הכביש ועל כלי הרכב. השיטות המוכרות למציאת מקום המגע על גבי הכביש הן בין היתר לפי סימני צמיגים, סימני חריצים, פרטי לבוש של הולך הרגל, מקום שכיבת הולך הרגל, הימצאות בוץ על דפנות הרכב, התזות נוזלים, שברי זכוכית ובקליט, שברי צבע וסימני דם.

כאמור, שחזור האירוע נחשב לפעולת חקירה קריטית בהבנת נסיבות התאונה ובבירור האשם בגרימתה. המטרות של שחזור התאונה:

מטרות שחזור תאונת דרכים. באדיבות LawGuide
מטרות שחזור תאונת דרכים. באדיבות LawGuide

קביעת שדה הראייה של הנהג ו"ניסוי בלימה"

בכל תאונה על הבוחן לקבוע את שדה הראייה שהיה לנהג. קביעה זו נעשית באמצעות "ניסוי שדה ראיה". מטרת הניסוי היא למצוא את המרחק שיכול היה לאפשר לנהג או לעובר הדרך להבחין בסכנה, בהתחשב בכל הגורמים המפריעים ובנסיבות הספציפיות של האירוע התאונתי הנחקר. לכן, ניסוי זה נעשה בזירת התאונה, בסמוך עד כמה שניתן למועד התאונה.

במהלך השחזור בזירת התאונה הנהג או העד יתבקשו להצביע על כיוונים וממצאים, שהתרחשו לפני ובעת התאונה. לעיתים מבוצע בשחזור "ניסוי בלימה", מאחר ששחזור התאונה דורש מידע על התנהגות הרכב בעת הבלימה כדי שניתן יהיה לקבוע את מהירות הרכב לפני התאונה.

ב"ניסוי הבלימה" יבדקו הדברים הבאים: תקינות הרכב ומערכת הבלמים, יעילות הבלימה ומקדם החיכוך, תגובת מערכת הבלמים (זאת על ידי זיהוי סימני הבלימה – אותם סימנים שמותיר צמיג נעול הנשחק על פני הכביש או שטח אחר) ותגובת הנהג. 

במסגרת הבדיקה נבחנת אף תאוטת הרכב, נעילת הגלגלים, השוואת הסימנים שבזירה לבין אלו שנוצרו שבניסוי. בוחן התנועה יכול לקבוע את מהירות הרכב לפי סימני הצמיגים על גבי הכביש בהתאם לנוסחה שמשתניה הם מרחק הבלימה של הרכב לפני התאונה ומקדם החיכוך בין הכביש לבין צמיגי הרכב.

תאונת דרכים שבה נפגע הולך רגל

כאשר מדובר בתאונה שבה מעורב הולך רגל, על הבוחן לערוך תרשים שחזור על גבי נייר פרגמנט שקוף שבו יציג את מיקום הרכב בכל שלב ושלב במהלך חציית הולך הרגל את הכביש ויוסיף את מיקום עצירת הרכב אם הנהג היה מגיב כנדרש.

השחזור במקרה של תאונה עם הולך רגל יכלול הערכה של פרק הזמן שבו שהה הולך הרגל מהנקודה הקריטית ועד לפגיעה ויקבע את מהירות הרכב לפני התאונה. במסגרת השחזור יוחזר הרכב למקום שבו הוא היה בזמן שהולך הרגל החל בחציית הכביש וייקבע האם היה ביכולתו של הנהג למנוע את התאונה במגבלות שדה הראייה הקיימות בזירה.

עורך הדין יהונתן רבינוביץ עוסק בדיני תעבורה וייצוג נפגעי תאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.