בית משפט השלום בתל אביב דן לאחרונה בסוגיית עונשו של בעל פיצרייה שהורשע לאחר שהודה בעבירות של תקיפת עובד ציבור, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים.

לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, לאחר שדיירי הבניין שבו ממוקמת הפיצרייה הגישו תלונה לעירייה על כך שבעלי העסק נוהגים להשליך פסולת בפח הבניין, הגיעו פקחי עירייה למקום. עם הגעתם למקום איים בעל הפיצרייה על אחד הפקחים כי יטפל בו באופן אישי. 

בהמשך, הגבר התקרב לפקח השני בצורה מאיימת, אמר לו שלא יבוא יותר למקום ודחף אותו עד לחדר המדרגות הסמוך למקום. לאחר מכן האיש רץ לעבר הפקח שאיים עליו קודם לכן ונגח בפניו. בעקבות התקיפה האיש נפל, שבר את אחת משיניו והחל לדמם בפניו. הפקח שהותקף ניסה להימלט מהמקום ולהזעיק סיוע, אך בעל העסק המשיך בתקיפה ובעט בו בישבן ובגב.


בתסקיר שירות המבחן שנערך בעניינו של האיש צוין כי הוא גרוש ואב לילדה בת 15, אשר מילא תפקיד של לוחם בשירותו הצבאי. בתסקיר תואר כי הוא השתתף בהליך טיפולי בעבר ונטל אחריות מלאה על העבירות שביצע.
 
רוצים לדעת יותר על כתב אישום במשפט פלילי? לחץ/י כאן

הגבר השתתף בקבוצה טיפולית וקיבל מיומנות לטיפול בדחפיו האלימים

במסגרת התסקיר צוין כי הגבר השתתף באופן פעיל בקבוצה טיפולית לגברים אלימים, כדי לווסת את דחפיו ולהקנות לו מיומנויות להתמודדות במצבי קונפליקט ולניהול תקשורת תקינה. שירות המבחן הבהיר כי הוא התייצב לכל המפגשים של הקבוצה, השתתף בה באופן פעיל ומאז שביצע את העבירות לא נפתחו נגדו תיקים נוספים.

לנוכח השתתפות האיש בהליך הטיפולי ומאמציו לשנות את דפוס התנהגותו הבעייתי, המליץ שירות המבחן לאפשר לגבר להמשיך בהליך השיקום. על כן הומלץ להטיל עליו צו מבחן למשך שנה וצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות בתוספת תשלום פיצוי למתלוננים ומאסר על תנאי.
המדינה טענה שמדובר בעבירות קשות המחייבות ענישה חמורה

המדינה ציינה כי מדובר בעבירות חמורות כלפי עובדי ציבור המחייבות ענישה מרתיעה ומשמעותית כלפי התוקף. לפי גרסת המדינה, החבלות שנגרמו לפקח והפגיעה בערכים המוגנים של שלום הציבור ובטחונו מחייבים קביעת מתחם עונשי שנע בין 12 לבין 24 חודשי מאסר.

עוד נטען כי לבעל הפיצרייה יש עבר פלילי שכולל בין היתר הרשעות על עבירות של תקיפת עובד ציבור, תקיפת שוטר ואיומים. המדינה ביקשה למקם את עונשו של האיש במרכז מתחם העונש ולהטיל עליו מאסר על תנאי ותשלום פיצויים לנפגעים.

מנגד, הסנגור של האיש ציין כי האיש הביע חרטה ואף נטל חלק בהליך טיפולי שיקומי. נטען כי מאז המקרה לא נפתחו תיקים נוספים נגד הגבר. על כן ביקש הסנגור מבית המשפט להימנע משליחתו למאסר בפועל, ולהטיל על האיש צו מבחן כדי שיוכל להמשיך להשתתף בהליך השיקומי. 

האיש התחרט על מעשיו והבטיח כי לא יבצע עבירות נוספות בעתיד

האיש הביע חרטה על מעשיו והבטיח כי זו הפעם האחרונה שהוא מבצע עבירות ומגיע לפתחו של בית המשפט.

השופט החליט כי במקרה זה נסיבות ביצוע העבירה העלו כי מדובר באירוע אחד בעל חומרה ממשית ובלתי מבוטלת. עוד נקבע כי הערכים המוגנים שנפגעו במהלך ביצוע העבירות הם שמירת שלמות הגוף והנפש וכן ביטחונם של קורבנות העבירה.

צוין כי במקרה זה מדובר בפגיעה חמורה ביותר בערכים, מכיוון שהגבר תקף עובדי ציבור שביצעו את תפקידם מכוח החוק ונותרו חשופים לאלימות פיזית ומילולית שהופנתה כלפיהם.

לאחר שבחן את נסיבות ביצוע העבירות, את הערכים המוגנים שנפגעו ואת החבלות שנגרמו לפקח, השופט קבע כי מתחם העונש ההולם ינוע בין מאסר קצר שירוצה בעבודות שירות לבין 18 חודשי מאסר בפועל בתוספת רכיבי ענישה נלווים ותשלום פיצויים לנפגעי העבירות.

עוד צוין כי הגבר הודה במעשים כבר בתחילת המשפט והביע צער וחרטה עליהם ובכך הביא לחיסכון משמעותי בזמן שיפוטי. השופט הבהיר כי האיש אמנם לא ריצה מאסר מעולם, אך יש לו עבר פלילי שכולל בין היתר הרשעות קודמות על עבירות של איומים, תקיפת עובד ציבור ותקיפת שוטר.

גזר דין. צילום: שאטרסטוק
גזר דין. צילום: שאטרסטוק
השופט גזר על האיש עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות 

השופט הדגיש כי לתוקף מיוחסות עבירות חמורות כיוון שאיים ותקף שני פקחי עירייה ואף גרם לאחד מהם לחבלה של ממש. צוינה המלצת שירות המבחן אשר לפיה האיש הוא בר שיקום משום שנטל חלק פעיל בהליך טיפולי שיקומי ובמהלכו למד כיצד להתמודד במצבי לחץ. 

לפיכך הוחלט כי יש למקם את עונשו של האיש באמצעו של מתחם הענישה, ולהטיל עליו מאסר בדרך של עבודות שירות יחד עם תשלום פיצויים לנפגעים ורכיבי ענישה נלווים.

בסופו של דבר השופט החליט לגזור על האיש מאסר למשך תשעה חודשים שירוצה בדרך לעבודות שירות, מאסר על תנאי של שישה חודשים, תשלום פיצויים בסך 2,000 שקלים לכל אחד מהמתלוננים וצו מבחן למשך שנה. 

ת"פ 3791-08-18