חייבים רבים מנסים ככל שאפשר להימנע ממצב של הליכים בהוצאה לפועל ומשתדלים לעמוד בתשלומי החוב השונים תוך שהם מגיעים להסדר חוב ישיר מול הנושה. ישנן פעמים שבהן החוב גדול מכדי לשלמו או שהצטברו מספר חובות שעם הזמן לא ניתן לשלם תוך שימוש בהכנסה הקיימת.

במקרים הללו יעבור העניין לטיפול של בית המשפט או ישירות להוצאה לפועל (במקרה של שטר חוב או שיק שלא כובד) ומכאן להליך גביית החוב בלשכת ההוצאה לפועל. משנפתח תיק ההוצאה לפועל, ישנה השפעה מכרעת להיותו של החייב מיוצג על ידי עורך דין או לא, שכן עורך הדין יכול וצריך להשיג עבורו הסדר חוב איכותי בהתאם לנסיבות הספציפיות שלו.

עצרו את ההליכים, הימנעו מהוצאה לפועל
לא בכדי עדיף להימנע מהגעה להליך של הוצאה לפועל שכן כפי שיודע כל חייב שנפתח נגדו תיק הוצאה לפועל, בידי לשכת ההוצאה לפועל אמצעים מבצעיים נוקשים כנגד החייב שנועדו להפעיל עליו לחץ לתשלום חובו. ללשכת ההוצאה לפועל נתונות סמכויות רבות ובכוחה להוציא נגד חייב צו לעיכוב יציאה מהארץ, להטיל עיקולים על חשבונות הבנק שלו, על נכסי המקרקעין, על הרכב, להגביל את רישיון הנהיגה שלו ואף להטיל צווי מאסר.

על כל אלה יש להוסיף את הריביות הגבוהות המתווספות לקרן החוב מרגע פתיחת התיק. לכן, חשוב ואף מומלץ לפנות למשרד עורכי דין מקצועי שמכיר את תקנות ההוצאה לפועל לעומקן ובקיא בהליכים השונים.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין סרוסי-מארון ושות' לחץ/י כאן

ייצוג משפטי מקצועי יכול למנוע מהחייב לשאת בתשלומים מיותרים עבור ריביות שונות, לחסוך ממנו הליכים מבצעיים כואבים, ולהגיע עבורו להסדר חוב איכותי. משרדנו מתמחה בעריכת הסדרי חוב המותאמים לחייבים אשר מאפשרים את תשלום החוב בתנאים נוחים ומעניקים אפשרות לשיקום החיים של החייב. 

עורכי הדין חוסאם מארון וגיא סרוסי. צילום: אביעד פוקס.
עורכי הדין חוסאם מארון וגיא סרוסי. צילום: אביעד פוקס.

הרפורמה בהליך פשיטת רגל
בתאריך 15.9.2019 החלה הרפורמה בהליך פשיטת רגל (שכיום נקראת הליך "חדלות פירעון ושיקום כלכלי") ורבים חושבים כי בעקבותיה, לא ניתן עוד לקיים הסדר בהוצאה לפועל. אך לא כך הדבר. כל מי שנמצא בהליכי הוצאה לפועל זכאי ויכול להגיע להסדר בהוצאה לפועל.

השלבים בעריכת הסדר בהוצאה לפועל
הדרך הטובה ביותר להגיע להסדר מותאם הוא התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ההוצאה לפועל. עורך הדין יבצע בדיקה מקיפה של תיקי ההוצאה לפועל (כולל סכום החוב, זהות הנושים, מהות החובות וכיו"ב) תוך הערכה ראשונית של התנאים העדיפים ביותר לגיבוש הסדר מתאים. 

מרגע שנפתח הליך בהוצאה לפועל נגד החייב עומדות בפניו מספר אפשרויות:

1. הסדר חוב חיצוני וישיר מול הנושה
ראשית, ישנה אפשרות להגיע להסדר חוב ישיר מול הנושה (האדם שמולו נוצר החוב) באמצעות ייצוג על ידי עורך דין, שלא במסגרת הליך ההוצאה לפועל. במקרה כזה עורך הדין של החייב יצור קשר עם עורך דינו של בעל החוב ומכאן ינסה להגיע להסדר חוב שהחייב יכול יכול לעמוד בו ומצד שני מוסכם על בעל החוב.

בהסדר חוב מסוג זה ישנה משמעות לזהותו של בעל החוב, כיוון שהדבר ישפיע על גמישותו בגיבוש הסדר החוב מול החייב. עסקים או אנשים פרטיים הם לרוב גמישים יותר בהסדרי החוב לעומת מוסדות פיננסיים כמו בנקים וחברות אשראי.
אפשרות כזו של הסדר חוב היא רלוונטית בין אם נפתח תיק הוצאה לפועל נגד החייב ובין אם לאו.

2. קבלת צו תשלומים בהליך הוצאה לפועל
אפשרות שנייה היא להגיע להסדר במסגרת ההוצאה לפועל, כאשר עורך הדין מגיש עבור החייב בקשה לצו תשלומים בתיק ההוצאה לפועל, תוך שהוא מציג בפני כבוד רשם ההוצאה לפועל את המסגרת העובדתית המצדיקה מתן צו תשלומים.
במסגרת בקשה זו החייב נדרש להציג את חובותיו השוטפים, חשבונותיו השוטפים (בין היתר חשבונות חשמל, מים, ותשלום שכר דירה), מצב חשבונות הבנק שלו ופירוט של כושר ההשתכרות שלו.

לאחר הצגת מלוא הנתונים, יחד עם תצהיר של החייב אותו יצרף עורך הדין לבקשה, יוכל עו״ד להביא למתן צו תשלומים עבור החייב שיאפשר לו לשלם סכום של כמה מאות שקלים בחודש על פי רוב, עד לתשלום מלא של החוב.

חשוב להדגיש כי גם צו תשלומים וגם הסדר חוב חיצוני יביאו להקפאת הליכים כנגד החייב כך שיוכל לחזור לשגרת חיים רגילה, ללא עיקולים על רכושו ומבלי שתוגבל יכולתו לצאת מהארץ או להחזיק ברישיון נהיגה.

3. הליך של פשיטת רגל וחדלות פירעון
במקרים אשר בהם לא נראה כי לחייב יש את היכולת לעמוד בתשלום הסכום החודשי שיוסכם בין הצדדים במסגרת הסדר החוב ולעמוד בתשלומים השוטפים, תידון עימו האפשרות להתחיל בהליך של חדלות פירעון (פשיטת רגל), כדי לאפשר לו להתחיל בחיים חדשים בסיומו של הליך פשיטת הרגל וקבלת ההפטר.

ככל שמצבו הכלכלי של החייב מאפשר זאת, העדיפות היא להתחיל בהליכי הסדר חוב טרם ההגעה להליכי הוצאה לפועל, באמצעות פניה לנושים השונים, על ידי עורך הדין כדי להגיע לפשרה מתאימה. במקרה שכבר התחילו הליכי ההוצאה לפועל, החשיבות של ייצוג על ידי עורך דין אף עולה.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ מקיף ולעריכת הסדר בהוצאה לפועל שיאפשר לכם לפתוח דף חדש בחייכם, לעמוד בתשלומי החוב, ולסיים את ההליכים בלשכת ההוצאה לפועל בהקדם האפשרי.

משרד עורכי הדין סרוסי מארון ושות' עוסק בהוצאה לפועל ופשיטת רגל, משפט מסחרי, נזקי גוף ורשלנות רפואית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להוצאה לפועל LawGuide.